Hej allihopa!

Efter en lång byggsommar med poolbygge och tillhörande gigantiska trädäck, ska det nu bli skönt att ta tag i höstens jämförelsevis minimala inomhusprojekt, nämligen att bygga in en TV i taket i sovrummet. Förutsättningarna är följande. Vi har synliga träbalkar i taket i sovrummet med avstånd ca 1100mm emellan och de bygger ca 9cm från taket. I facket som går över vår säng ska alltså taket byggas ner 9cm och rymma en dold (mer eller mindre) lucka med en tv monterad på insidan (se bifogad bild). Detta ställer såklart vissa krav på TVns dimensioner, vilket visade sig vara ett stort problem när jag började planera det här projektet en gång i tiden, tror det var ca 5 år sen, men en snabb googling visade sig att det problemet verkar vara löst i och med dagens lite plattare tv-apparater. Max tjocklek är ca 5cm, för sen bygger ett väggfäste ca 2cm och själva luckan blir troligtvis runt 12mm, sen är det ju inte fel att det är lite luft till taket. Men det ser som sagt ut att lösa sig.

Nästa problem! Hur ska man få luckan att bli dold, dvs utan att gångjärn och öppningsbeslag blir synliga? Kollade först på luck-gångjärn liknande de som sitter i köksskåp, men jag vette fan om man vågar lite på att inte hela härligheten kommer farande ner i skallen en vacker natt. Så kanske får man nöja sig med vitmålade kant-gångjärn och hoppas på att de smälter in något så när i taket? Pianogångjärn är kanske snyggare. Jag räknar med att lucka plus TV kommer att väga ca 20kg. Bra förslag till snygg lösning mottages gärna!

Problem nummer tre! Hur ska man stänga luckan så den blir kvar i stängt läge? Det får ju vara någon form av handtag, men gärna ett som man bara kan "klicka igen" och sen öppna via ett litet reglage. Tänk er offentliga skötbord som man hittar på toaletter lite var stans, de fäller man upp och bara trycker till så blir de sittande. Eller i husvagnar brukar man se liknande grejer. Var får man tag på sånt? Bra förslag mottages även här!

Problem nummer fyra! Det ska vara hustru-säkert också, dvs någon form av dämpning kommer behövas så inte hela härligheten flyger upp med en väldig fart och sliter sönder både det ena och det andra. En kontrollerad öppning. Jag tänker mig en tryckande gasfjäder i var sida, som därmed kommer fylla två funktioner, dels kontrollerad öppning, dels att de ska hålla luckan öppen i en vinkel snett ner mot huvudänden av sängen, i ca 120 grader sett från stängd lucka. Men var hittar man vettiga sådana? Har kollat lite på reservdelar till bageluckor, de verkar ha hyfsad rätt slaglängd och kraft. Frågan jag ställer mig är; visst borde även en tryckande fjäder öppna luckan kontrollerat pga motståndet i kolven, även om den jobbar åt andra hållet så att säga? Annars får man ju ha en dragande gasfjäder och sen lösa problemet med den öppna vinkeln på annat sätt.

Nå, vad tror panelen? =D
 
  • tv_taket.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett linjärtställdon eller en pneumatisk kolv?

Alternativt att den vägs av så att den hamnar i rätt vinkel obelastad så kan du lösa hastigheten ner och upp av ett litet "spel"/winch.
 
Är inte en pneumatisk kolv samma sak som gasfjäder? Har lite dålig koll på terminologin... =/ Var kan man köpa linjära ställdon? Verkar mest säljas till industrier.
 
Efter lite efterforskning så blev det två stycken gasfjädrar (spec enligt bild) som kommer att hålla luckan i 120 graders öppning. Utgick från de jag har till bakluckan på Passaten men valde en med halva kraften för de verkade lite väl starka. Förhoppningsvis kommer den även se till att öppningen blir en kontrollerad rörelse, vi får väl se. 800kr gick kalaset på inkl beslag att fästa fjädrarna i. Så nu återstår bara gångjärn och någon form av stängningsmekanism som ska hålla luckan på plats i stängt läge. Tips mottages fortfarande gärna =)
 
  • Specifikationstabell för gasfjäder med mått och kraftvärden för byggprojekt.
J
Nu kanske det är lite sent, men innan jag såg din bild såg jag framför mig i huvudet att tvn var infälld med skärmen uppåt i stängt läge, alltså att gångjärnen var i bakkant. Då kan man ju dölja tvn helt. Iofs måste man då kunna öppna den nästan ett halvt varv, och ev tar det väl mer plats. Men cool idé. Hoppas du lägger ut mycket bilder under bygget.
 
J Jocke Best skrev:
Nu kanske det är lite sent, men innan jag såg din bild såg jag framför mig i huvudet att tvn var infälld med skärmen uppåt i stängt läge, alltså att gångjärnen var i bakkant. Då kan man ju dölja tvn helt. Iofs måste man då kunna öppna den nästan ett halvt varv, och ev tar det väl mer plats. Men cool idé. Hoppas du lägger ut mycket bilder under bygget.
Vad var det med bilden som fick dig att avfärda tanken? Det är ju precis så det är tänkt! ;) TVn fälls upp i taket med skärmsidan uppåt, sen fälls den ner 120 grader, dvs 30 grader mer än till hängande läge rakt ner. Gasfjädrarna är tänkta att hålla den i det läget sen tills man stänger luckan.
 
J
M Markus P skrev:
Vad var det med bilden som fick dig att avfärda tanken? Det är ju precis så det är tänkt! ;) TVn fälls upp i taket med skärmsidan uppåt, sen fälls den ner 120 grader, dvs 30 grader mer än till hängande läge rakt ner. Gasfjädrarna är tänkta att hålla den i det läget sen tills man stänger luckan.

Jaa, nu ser jag ju att vi tänkte samma. Jag fick för mig att den hängde i framkant, med skärmen nedåt, och endast var lite nerfälld i din bild, men nu ser jag att du tänkt bygga precis som jag menade. Skumt det där med bilder :)
 
En tanke är att den lättare blir dammig om den har skärmen uppåt i viloläget.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
En tanke är att den lättare blir dammig om den har skärmen uppåt i viloläget.
Jaja, det är frugan som önskat en TV i sovrummet så då får väl hon stå för underhållet =D
 
  • Gilla
Puttrix_73 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Markus P och 1 till
  • Laddar…
430023293129
O Obygd skrev:
[länk]

Intressant?
Verkar ju som rikemanslösningen av mitt projekt =). Vågar inte ens kolla vad det kostar, men jag skulle tro att kostnaden för själva TVn är piss i missisippi i sammanhanget... Och den går bara ner 100 grader, vill gärna ha den lite mer lutad bakåt. Men absolut, cool lösning!

O Obygd skrev:
[länk]
Och där fick vi svaret på vad det skulle kosta, i runda slängar 30000kr =D. Budgeten för det här projektet är 10000kr inkl. tv, gärna mindre. Och sen är det ju rätt kul att bygga själv... ;)
 
Ok, nu har jag hittat ett gångjärn jag tror passar projektet bra, vad tror ni om dessa?
https://www.specialbeslag.se/gangjarn/skapsgangjarn-2

Tänker mig att det fyller två syften. För det första så borde det klara tyngden av den hängande luckan bättre i och med att man kan skruva från både från kanten (ändträet) och framifrån (se bild). För det andra så blir det väldigt tunt i och med att delarna går ihop i varandra när luckan är stängd. Endast själva leden kommer synas utifrån och springan blir ganska liten. Den verkar vara anpassad för en lucktjocklek på 18mm så med en plyfa 18mm borde det bli stabilt som tusan. Blir nog till att beställa ett par sådana imorgon om ingen kommer med ett bättre förslag innan dess ;)

Så då återstår stängningsmekanismen, någon som har ett bra förslag där? Den ska gå att stänga genom att bara trycka igen luckan mot taket, och en enkel öppning i form av någon sorts fjädrande skjutreglage. Tänk offentligt skötbord som jag nämnde innan ,kan ju inte bara vara jag som har barn här....... =) =) Jag vet inte ens vad det heter, kan någon tipsa om vad man ska googla på??
 
  • Ritning av gångjärn med skruvpositionering för hängande lucka, anpassad för 18mm plyfa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Om du menar ett lås som på bilden finns det att köpa hos https://www.skotbord.com
l%C3%A5s-och-g%C3%A5ngj%C3%A4rn-1030x773.jpg

Annars kanske det kan fungera med ett trycks? 211_61_606-KMPLMCH-HE_2971.JPG
Men om gasfjädrarna håller luckan uppe till stor del skulle det vara läckert med ett magnetlås, typ ett sånt här.
2000031756
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.