Bjor Bjor skrev:
Det ät nog att slutkunden får se ett pris som är mycket högre än elektriker har betalat för det. Själv har jag köpt det mesta till min elinstallation från biltema, lite från Amazon och det synliga från bygvrdsbutiker. Allt det fula vill jag dölja inne i väggarna
Ja möjligen det, men det är i så fall inte Ahlsells fel. Vi lägger på i snitt 40%, oavsett om det är från Ahlsell eller någon av de andra. Och det priset är ett medel " referenspris" från alla tre Så självklart så tjänar vi något mer på att köpa från den billigaste.

Kunden får ALDRIG hem någon faktura från Ahlsell eller annan.

Jag nekar inte någon att köpa prylar själv MEN jag och många med mig vägrar att skruva med BILTEMA med flera. Det mesta I elväg i lågprisbutiker. är tyvärr rena rama SKITPRODUKTER. Men har någon köpt t.ex Schneider, Elko, Hager eller någon annan bra produkt själv så nekar inte jag att montera denna. Det GÅR att få tag på kvalitetsprodukter för privatpersoner också.

Men inte sällan så slutar ett uppdrag där kunden sagt " jag har allt själv" med att denne missat någon vital del och vips så blev det dyrare totalt i och med att jag skall komma tillbaka igen.

Och när det gäller SKITPRODUKTER från lågprisvaruhus så blir det ofta dyrare i slutänden i och med att de oftast är så dåliga och meckiga att montera.

SÅ grunden för en snabb, så billig som möjligt och bra installation är att kunden.

1. Vet vad denne vill ha och inte ändrar sig mitt i installationen .

2 Har plockat undan där det behövs.

3 Nekar att bryta strömmen med hänvisning till något " DIGITALT MÖTE" ( Jo vanligt tyvärr). DÅ brukar jag åka hem.

Inte sällan fallerar alla tre punkterna och det är då det blir RIKTIGT dyrt .

Riktigt onödigt då jag princip med alla nya kunder spenderar någon minut i telefon med att dra förutsättningarna.
 
  • Gilla
  • Wow
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja möjligen det, men det är i så fall inte Ahlsells fel. Vi lägger på i snitt 40%, oavsett om det är från Ahlsell eller någon av de andra. Och det priset är ett medel " referenspris" från alla tre Så självklart så tjänar vi något mer på att köpa från den billigaste.

Kunden får ALDRIG hem någon faktura från Ahlsell eller annan.

Jag nekar inte någon att köpa prylar själv MEN jag och många med mig vägrar att skruva med BILTEMA med flera. Det mesta I elväg i lågprisbutiker. är tyvärr rena rama SKITPRODUKTER. Men har någon köpt t.ex Schneider, Elko, Hager eller någon annan bra produkt själv så nekar inte jag att montera denna. Det GÅR att få tag på kvalitetsprodukter för privatpersoner också.

Men inte sällan så slutar ett uppdrag där kunden sagt " jag har allt själv" med att denne missat någon vital del och vips så blev det dyrare totalt i och med att jag skall komma tillbaka igen.

Och när det gäller SKITPRODUKTER från lågprisvaruhus så blir det ofta dyrare i slutänden i och med att de oftast är så dåliga och meckiga att montera.

SÅ grunden för en snabb, så billig som möjligt och bra installation är att kunden.

1. Vet vad denne vill ha och inte ändrar sig mitt i installationen .

2 Har plockat undan där det behövs.

3 Nekar att bryta strömmen med hänvisning till något " DIGITALT MÖTE" ( Jo vanligt tyvärr). DÅ brukar jag åka hem.

Inte sällan fallerar alla tre punkterna och det är då det blir RIKTIGT dyrt .

Riktigt onödigt då jag princip med alla nya kunder spenderar någon minut i telefon med att dra förutsättningarna.
Om priserna är ett genomsnitt av dom tre,
då förstår jag varför många inte tycker om Ahlsell, för dom är DYR. Har varit in dit, och jag blev chockad av priserna. Och serviser, bland det sämst jag varit med om.

Så flexslag, installationskabel de är SKITPRODUKTER på biltema? Har du testat dom någon gång??

Jag är glad att jag inte anlitar elektriker, för ni vägrar väll montera porslin brytare .mm. dom är för meckiga för er.
 
Bjor Bjor skrev:
Om priserna är ett genomsnitt av dom tre,
då förstår jag varför många inte tycker om Ahlsell, för dom är DYR. Har varit in dit, och jag blev chockad av priserna. Och serviser, bland det sämst jag varit med om.

Så flexslag, installationskabel de är SKITPRODUKTER på biltema? Har du testat dom någon gång??

Jag är glad att jag inte anlitar elektriker, för ni vägrar väll montera porslin brytare .mm. dom är för meckiga för er.
Hej !

Vad trevligt att du också ör elinstallatör. Eftersom du inte anlitar elektriker så måste det ju förhålla sig så !

JA JAG ANSER ATT BILTEMAS ELPRODUKTER ÄR SKITPRODUKTER

För övrigt då kan vi ta ett par prisjämförelser på två vanliga installationsprodukter som installeras i stor skala i både bostäder och kontor.

Vägguttag 18 350 80.
Ahlsell 84 kr
Rexel 82 kr
Elektroskandia 84 kr


Strömställare 18 201 21

Ahlsell 42 kr
Rexel 41 kr
Elektroskandia 42 kr.

Samtliga priser exklusive moms

NEJ OCH ÅTER NEJ !

Ahlsell driver inte upp priset på något dramatiskt sätt .

Denna hatkampanj som du och en del andra driver mot Ahlsell är ytterst märklig.

Jag har under många år handlat elmateriel och på Ahlsell får jag just nu och en tid tillbaka den bästa servicen och den bästa leveranssäkerheten.

Men vem vet ? Om ett par år kanske någon annan har vässat sig så mycket att jag lägger huvuddelen av beställningarna där istället

NEJ OCH ÅTER NEJ. AHLSELL FÖRDYRAR INTE FÖR KUNDERNA .

Prisskillnaden är för liten från någon aktör för att det ska ha någon praktisk betydelse. Den aktör som har ett för dyrt pris på en produkt får väldigt lite sålt av den produkten.

Men denna hatkampanj mot Ahlsell är ytterligt märklig

Möjligt att jag kommande stycke generaliserar men kampanjen mot Ahlsell är förmodligen startad av människor som tror jorden är platt Elvis lever , månlandningen var fejk, Trump vann senaste presidentvalet i USA, det finns ingen klimatarbetet. Med mera med mera.

Nej ni Ahlsellhatare , gå och köp er den största kam ni kan hitta för ni behöver kamma till er ORDENTLIGT.
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ahlsell driver inte upp priset på något dramatiskt sätt
E-handelssida visar vit vägguttag från Schneider Electric med prisinformation och rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

”bruttopris” 600:-?

E-handelssida visar vit strömbrytare, prisinformation, artikelnummer, och en inköpsplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är ju dom som debiterar efter ahlsells bruttoprislista som göder ”hatet” :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
:thinking::thinking:Kollade samma på Hornbach…….. Schneider strömbrytare på hemsida, olika varianter och prissättning visas, med kundrecensioner och önskelista-option.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit, dubbel, jordad vägguttag från Schneider Electric, med lock, kostar 204 kronor. Webbplats produktbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


viss skillnad mot ahlsells bruttopriser :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
Excel och 4 till
  • Laddar…
M
Skulle vilja se en skärmdump från Arslell från Elajomannen på Vägguttag 18 350 80 för 84kr.
 
H
Bjor Bjor skrev:
Varför byter ni som byter fönster? Är det energieffektivisera, ljudisolera eller inte orkar renovera eller nå annat? Det står att folk vill energieffektivisera. Jag skulle spara ungefär 35 - 70kr/m² fönster och år om jag använder energiräknaren som finns på Elitfönsters hemsidasida. Fast dom har lite fel uppgifter om u-värde på äldre fönster (dom vill att folk ska tro att dom kommer spara mer energi än dom kommer göra)
Våra fönster var ifrån slutet av 60-talet. Rangliga, otäta, svåra att putsa. Bytte till ELITFÖNSTER. Täta, värmen stannar kvar i huset, ljudet utifrån hörs inte, snyggare, lätt att öppna, lätta att putsa.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Skulle vilja se en skärmdump från Arslell från Elajomannen på Vägguttag 18 350 80 för 84kr.
Sorry.

Jag skrev fel E-nummer.

Jag avsåg 18 202 96.

Ja det är rätt. 18 350 80 är betydligt dyrare.

164 kr ligger vi på där.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Taxture skrev:
[bild]
”bruttopris” 600:-?

[bild]

är ju dom som debiterar efter ahlsells bruttoprislista som göder ”hatet” :p
Ja det är ju en annan sak.

Inte Ahlsells fel.

De hantverkare som debiterar efter den , borde inte få några jobb. Och sedan borde de kölhalas för att slutligen skjutas.

Nej ohederligt hantverkare finns det.
Men fortfarande inte Ahlsells fel.

Jävla mappar de som debiterar efter den.

Men nu är det som så att jag tillhör ett ganska stort företag och där kan vi VERKLIGEN INTE BETE OSS SÅ !
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nej ohederligt hantverkare finns det.
Men fortfarande inte Ahlsells fel.
Fast det är ju Ahlsell som förser dom hantverkarna med sin bruttoprislista…..
Skulle dom sluta med den går det inte att hänvisa till den ;)
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Fast det är ju Ahlsell som förser dom hantverkarna med sin bruttoprislista…..
Skulle dom sluta med den går det inte att hänvisa till den ;)
Ja den kunde de ta bort. Fyller liksom ingen funktion. Men återigen. Det är ju upp till hantverkarföretaget om man skall ockra.

Jag säger bara som så att den elektriker som debiterar 600 kr för 18 350 80 borde skjutas.....
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Rickard.
T Taxture skrev:
Fast det är ju Ahlsell som förser dom hantverkarna med sin bruttoprislista…..
Skulle dom sluta med den går det inte att hänvisa till den ;)
Men alla el/vvs/industri grossister gör precis likadant och även Beijer, XL bygg, bygma med flera gör liknande saker med enorma rabatter på vissa sortiment. Ska företag bojkotta Ahlsells pga detta så får man nog kämpa för att få tag i material.
 
Är väl ändå skillnad på enorma rabatter från ett ungefärligt ”marknadspris” och Ahlsells bruttoprislista?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Rickard.
T Taxture skrev:
Är väl ändå skillnad på enorma rabatter från ett ungefärligt ”marknadspris” och Ahlsells bruttoprislista?
Säljer man med 30-50% rabatt till ALLA företagskunder så tycker då jag inte att det är ett marknadspris. Ahlsells rabatter på vissa saker är definitivt i en annan nivå än på den mer öppna byggsidan men jag tycker det är lika skit oavsett. Hur Ahlsells lista står sig mot övriga el grossister vet jag inte men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det var ganska lika, jag har köpt lite på Selga privat och rabatterna är alltid närmare 50%.
 
Detta är mitt sista inlägg i denna tråd. Jag skall strax ta emot gäster Vill bara avsluta med att jag är väldigt trygg med de priser vi fakturerar kunder. MEN, jag har sett skräckpriser från andra som kunder har visat upp när de bytt till oss. Många som kommer från sådan skräck och faktureringsrån blir glatt överraskade när de blir kunder hos oss.

Kanske därför vi är totalt överhopade med jobb ? Ock inte ser någon kris ,ens med kikare.

Ha en god jul och ett riktigt gott nytt år.

Elajomannen.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.