AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Före 1935 kan jag sträcka mig :)
Plast ser skit ut även i nybyggen, men där finns annat som är värre så... :D
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Frågan är när elektrikerna skippar Ahlsell?
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Frågan är när elektrikerna skippar Ahlsell?
Inte i första taget, troligtvis inte innan myndigheterna ändrar förutsättningarna så Ahlsell och dess kunder måste vara transparenta med rabatterna och kickbacken.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte i första taget, troligtvis inte innan myndigheterna ändrar förutsättningarna så Ahlsell och dess kunder måste vara transparenta med rabatterna och kickbacken.
Jag har tackat nej till 2 hantverkare då de köpte grejerna på skam Ahlsell.

Den första var så dum och kom i en Ahlsell keps :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Varför funderar du över vem som levererar till din leverantör? :thinking:
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E
Renoverade alla fönster i en 60-tals villa. Rötskador, målning och nya rutor. Det kostade ca 80k och jag tycker det var rätt prisvärt. Huset såg fortfarande ut som arkitekten avsåg och drag och kallras var som bortblåst(!).

Nu sitter jag i ett modernt hus och skäms lite för att jag vill byta ut fönstrena för att de är så fruktansvärt fula…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A
E erimos skrev:
Renoverade alla fönster i en 60-tals villa. Rötskador, målning och nya rutor. Det kostade ca 80k och jag tycker det var rätt prisvärt. Huset såg fortfarande ut som arkitekten avsåg och drag och kallras var som bortblåst(!).

Nu sitter jag i ett modernt hus och skäms lite för att jag vill byta ut fönstrena för att de är så fruktansvärt fula…
vill du vara allvarlig med att göra en miljöåtgärd och inte bara ett spel för galleriet så tar du bort alla fönster du kan och bygger igen.
Då har du gjort en riktigt energibesparing.
 
  • Gilla
Lizzardo och 1 till
  • Laddar…
M
Bjor Bjor skrev:
Varför byter ni som byter fönster? Är det energieffektivisera, ljudisolera eller inte orkar renovera eller nå annat? Det står att folk vill energieffektivisera. Jag skulle spara ungefär 35 - 70kr/m² fönster och år om jag använder energiräknaren som finns på Elitfönsters hemsidasida. Fast dom har lite fel uppgifter om u-värde på äldre fönster (dom vill att folk ska tro att dom kommer spara mer energi än dom kommer göra)
Energivinsten tror jag är svår att räkna hem. Mina fönster var ruttna, därför bytte jag. Sedan drog det obehagligt om vintern också. Nya treglas med imfritt glas och alubeklädd utsida gjorde under för komforten och utseendet. Att jag inte behöver byta igen är ett plus.
 
  • Gilla
Costanza
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Energivinsten tror jag är svår att räkna hem. Mina fönster var ruttna, därför bytte jag. Sedan drog det obehagligt om vintern också. Nya treglas med imfritt glas och alubeklädd utsida gjorde under för komforten och utseendet. Att jag inte behöver byta igen är ett plus.
Hur menar du med att du inte behöver byta igen? Är det att du inte kommer bo där i kanske mer än 20 - 30 år. Imfitt har jag också, fast att dom är 200 år
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bara om huset är yngre än 1930 :)
Det är det inte, men senast större renovering var på 1950tal, så det är den dominerande stilen. Men nuvarande träfönster är nog 80tal eller något sådant. Det finns ingen stil att spara på.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är det inte, men senast större renovering var på 1950tal, så det är den dominerande stilen. Men nuvarande träfönster är nog 80tal eller något sådant. Det finns ingen stil att spara på.
Finns inget av historiskt värde då eftersom den är yngre än 30 bara kötta på
 
M
Bjor Bjor skrev:
Hur menar du med att du inte behöver byta igen? Är det att du inte kommer bo där i kanske mer än 20 - 30 år. Imfitt har jag också, fast att dom är 200 år
Ja mestadels dels att boendet kommer vara på tok för stort om några år. Livslängden har jag ingen susning om. Bytte 3 fönster med alubeklädnad 2009 som jag inspekterade i somras och dom ser ut som nya fortfarande, efter 13 år.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Frågan är när elektrikerna skippar Ahlsell?
Fattar verkligen inte att en del hänger upp sig så på Ahlsell. Jag handlar mycket, men inte allt på Ahlsell.

Jag har tre grossister att spela med, två finns på orten Ahlsell och Elektroskandia. Den tredje Rexel finns inte på orten och dessvärre så kommer deras leveranser som tidigast ca kl 11. Ahlsell och Elektroskandia kommer och levererar hos oss innan kl 7.

Störst leveranssäkerhet har tveklöst Ahlsell, så även om de är ett par procent dyrare på vissa varor så är det oftast det som väljs.

Många gånger billigast men definitivt sämst på att leverera är Rexel. Tyvärr. Inte alls ovanligt att det står att det finns på lager för leverans dagen efter , men så dröjer det ändå 1-2 VECKOR innan det dyker upp SKANDALDÅLIGT både för mig och kunden anser jag.

Tacka vet jag Ahlsell där jag kan beställa fram till 18.15 och så ligger det och väntar när jag kommer till jobbet 06.50
JÄTTEBRA både för mig och för kunden.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Fattar verkligen inte att en del hänger upp sig så på Ahlsell. Jag handlar mycket, men inte allt på Ahlsell.

Jag har tre grossister att spela med, två finns på orten Ahlsell och Elektroskandia. Den tredje Rexel finns inte på orten och dessvärre så kommer deras leveranser som tidigast ca kl 11. Ahlsell och Elektroskandia kommer och levererar hos oss innan kl 7.

Störst leveranssäkerhet har tveklöst Ahlsell, så även om de är ett par procent dyrare på vissa varor så är det oftast det som väljs.

Många gånger billigast men definitivt sämst på att leverera är Rexel. Tyvärr. Inte alls ovanligt att det står att det finns på lager för leverans dagen efter , men så dröjer det ändå 1-2 VECKOR innan det dyker upp SKANDALDÅLIGT både för mig och kunden anser jag.

Tacka vet jag Ahlsell där jag kan beställa fram till 18.15 och så ligger det och väntar när jag kommer till jobbet 06.50
JÄTTEBRA både för mig och för kunden.
Det ät nog att slutkunden får se ett pris som är mycket högre än elektriker har betalat för det. Själv har jag köpt det mesta till min elinstallation från biltema, lite från Amazon och det synliga från bygvrdsbutiker. Allt det fula vill jag dölja inne i väggarna
 
M Markarbetaren skrev:
Ja mestadels dels att boendet kommer vara på tok för stort om några år. Livslängden har jag ingen susning om. Bytte 3 fönster med alubeklädnad 2009 som jag inspekterade i somras och dom ser ut som nya fortfarande, efter 13 år.
Fönsterna håller säkert länge, men kasetterna brukar bara ha en beräknad livslängd på 20-30 år. Och hitta nya kasetter som passar efter den tiden, det är jag tveksam till. Fönsterna kanske fungerar bra ändå fast med dåligare u-värde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.