Pannan i det här fallet är alltså en luft-vattenvärmepump med ”allt” integrerat. Frågeställningen kunde definitivt vara tydligare.

Att så liten vatten mängd medför så stor tryckskillnad signalerar fel i expansionskärlen.
De ska ha samma tryck och det bör rimmligen vara 0,5bar. Om du har 1,5bar nyttjas det inte alls, eftersom övertrycksventilen öppnar vid 1,5bar. Du behöver sannolikt inte två kärl, det yttre är nog en rest sedan tidigare värmekälla. När du kollar lufttrycket ska vatten trycker vara under 0,5bar

Det låter definitivt som att det läcker in vatten någonstans. Då är det i princip varmvattenberedaren eller påfyllningsventilen det kan vara. Stäng av enbart varmvattnet och ställen kran öppen för att säkerställa nolltryck. Stiger det fortfarande så är det inte varmvattenberedaren som är felet.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Pannan i det här fallet är alltså en luft-vattenvärmepump med ”allt” integrerat. Frågeställningen kunde definitivt vara tydligare.

Att så liten vatten mängd medför så stor tryckskillnad signalerar fel i expansionskärlen.
De ska ha samma tryck och det bör rimmligen vara 0,5bar. Om du har 1,5bar nyttjas det inte alls, eftersom övertrycksventilen öppnar vid 1,5bar. Du behöver sannolikt inte två kärl, det yttre är nog en rest sedan tidigare värmekälla. När du kollar lufttrycket ska vatten trycker vara under 0,5bar

Det låter definitivt som att det läcker in vatten någonstans. Då är det i princip varmvattenberedaren eller påfyllningsventilen det kan vara. Stäng av enbart varmvattnet och ställen kran öppen för att säkerställa nolltryck. Stiger det fortfarande så är det inte varmvattenberedaren som är felet.

Ursäktar om frågeställningen var otydlig.

Pannans expansionskärl + Det yttre expansionskärlet installerades samtidigt.
På den yttre står det på etiketten att trycket
D Daniel 109 skrev:
Pannan i det här fallet är alltså en luft-vattenvärmepump med ”allt” integrerat. Frågeställningen kunde definitivt vara tydligare.

Att så liten vatten mängd medför så stor tryckskillnad signalerar fel i expansionskärlen.
De ska ha samma tryck och det bör rimmligen vara 0,5bar. Om du har 1,5bar nyttjas det inte alls, eftersom övertrycksventilen öppnar vid 1,5bar. Du behöver sannolikt inte två kärl, det yttre är nog en rest sedan tidigare värmekälla. När du kollar lufttrycket ska vatten trycker vara under 0,5bar

Det låter definitivt som att det läcker in vatten någonstans. Då är det i princip varmvattenberedaren eller påfyllningsventilen det kan vara. Stäng av enbart varmvattnet och ställen kran öppen för att säkerställa nolltryck. Stiger det fortfarande så är det inte varmvattenberedaren som är felet.

Ursäktar om frågeställningen var otydlig.

Pannans expansionskärl och det yttre expansionskärlet installerades samtidigt 2006. Tidigare var det en oljepanna i huset.
På expansionskärlet i pannan står det "Factory Precharge 1,5 bar", och så har det antagligen varit hela tiden. Jag kontrollerade trycket där och den va prick 1,5 bar. Och då va vattentrycket 0 bar när jag kontrollerade.
På expansionskärlet utanför står det "Factory Precharge 0,5 bar", och det trycket stämmer också. Det har ju liksom funkat innan.

Men för att få nolltryck måste jag också stänga av inkommande vatten från gatan väl?
Jag gjorde test igår där jag stängde ventiler före och efter varmvattenberedaren, men trycket ökade från 0,5 bar till 0,9 bar på drygt 6h.
Känns som det borde vara påfyllningsventilen.. kanske lika bra att byta den och se sen vad som händer?
 
Kärlet med 1,5 bar förtryck har inte gjort så stor nytta. Varför är det två kärl? Har du extra stor volym i värmesystemet, eller är det för att värmepumpens kärl inte är anpassat för den externa varmvattenberedaren?
 
Robert Winterqvist Robert Winterqvist skrev:
Bild 1; Visar påfyllningsventilen mellan varmvatten (tappvatten) och reuturledningen. Har inte uteslutit att det kan vara ventilen som är problemet.
Lite fel/eller fusk med påfyllnings kranen, den ser ut som en vanlig kulventil, Jag är ingen röris men skall inte påfyllningsventilen ha en backventil för att förhindra att vatten i värmekretsen, som i vissa anläggningar kan innehålla glykol, kan tränga in i färskvattnet och vid frånvaro av tryck i kommunalt vatten kan glykol komma ut i färskvatten?
http://www.rorprodukter.se/varme/ar...ler_ovriga/pafyllningsventil_15mm_cu--4302188
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Vilket tryck det levereras med påverkar inte vilket tryck det ska vara i din anläggning. I villor är 0,5bar normalt.

Har du acktankar eller något annat med stor volym som motiverar dubbla kärl?

Stäng av kallvatten in i varmvattenberedaren och öppna en varmvattenkran någon stans i huset så har du garanterat nolltryck i på varmvattnet.
 
Installatören hade väl bara det kärlet på hyllan och hade tänkt släppa lite på trycket när han satte in det...
 
D Daniel 109 skrev:
Pannan i det här fallet är alltså en luft-vattenvärmepump med ”allt” integrerat. Frågeställningen kunde definitivt vara tydligare.

Att så liten vatten mängd medför så stor tryckskillnad signalerar fel i expansionskärlen.
De ska ha samma tryck och det bör rimmligen vara 0,5bar. Om du har 1,5bar nyttjas det inte alls, eftersom övertrycksventilen öppnar vid 1,5bar. Du behöver sannolikt inte två kärl, det yttre är nog en rest sedan tidigare värmekälla. När du kollar lufttrycket ska vatten trycker vara under 0,5bar

Det låter definitivt som att det läcker in vatten någonstans. Då är det i princip varmvattenberedaren eller påfyllningsventilen det kan vara. Stäng av enbart varmvattnet och ställen kran öppen för att säkerställa nolltryck. Stiger det fortfarande så är det inte varmvattenberedaren som är felet.
Nej, allt är inte integrerat, då detta är en modell där man inte har en utedel utan tar luft utifrån genom de stora rören. VPn är en Stiebel Eltron WPL 10 IK 3 och har ingen varmvattenberedare därav den externa.

Jag gissar att TS har ettrörssystem därav bypassen och en större vattenvolym som inte den inbyggda expansionskärlet räcker till.
Vi vet ju inte hur stort huset är och om det kanske är många gamla sektionsradiatorer.

Oavsett om läckan är i vvberedaren eller i påfyllningkranen så bör trycket stabiliseras och ej öka om man stänger av påfyllningen till vvb då påfyllningen för värmesystemet också var genom varmvattnet. Men som sagt är det hål i beredaren så bör man inte krana av för mycket varmvatten!
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
useless useless skrev:
Installatören hade väl bara det kärlet på hyllan och hade tänkt släppa lite på trycket när han satte in det...
Hur menar du, det var väl det inbyggda som hade förtryck 1,5 bar?

Sen att säkerhetsventiler brukar lösa vid 1,5 säger ju inget om vad som verkligen sitter på. Kanske TS kan kolla och återkomma?

Men nu blir det att det inbyggda inte används utan det externa expansionskärl et istället...:rolleyes:
 
Fast när man kollar på bilderna så verkar expansionskärlen likvärdiga i storlek. Och det externa verkar inte heller vara någon gammal kvarleva då det "ser" nytt ut och känns för litet för att ha varit till högtempsystem så man kan ju undra varför det sattes in??
 
Det jag syftade på med ”allt” var shuntstyrning, cirkulationspump, shunt, expansiontskärl mm. En panna är normalt sett en dum burk som värmer vatten i min värld. Typ en viadrus.
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Nej, allt är inte integrerat, då detta är en modell där man inte har en utedel utan tar luft utifrån genom de stora rören. VPn är en Stiebel Eltron WPL 10 IK 3 och har ingen varmvattenberedare därav den externa.

Jag gissar att TS har ettrörssystem därav bypassen och en större vattenvolym som inte den inbyggda expansionskärlet räcker till.
Vi vet ju inte hur stort huset är och om det kanske är många gamla sektionsradiatorer.

Oavsett om läckan är i vvberedaren eller i påfyllningkranen så bör trycket stabiliseras och ej öka om man stänger av påfyllningen till vvb då påfyllningen för värmesystemet också var genom varmvattnet. Men som sagt är det hål i beredaren så bör man inte krana av för mycket varmvatten!
@Solvskaftet
- Det är ett ettrörsystem
- Huset är 113m2 + 113m2 källare
- Antal radiatorer källare: 5 st
- Antal radiatorer markplan: 7 st
Det yttre expansionskärlet är 18 liter, Modell: Zilmet 130 cal pro. Sattes in 2006.
Det inre expansionskärlet är 12 liter, Modell: Zilmet 130-zilflex-h. Sattes in 2006 (med pannan).
Skulle jag kolla något med säkerhetsventilen? Vet inte riktigt vart den sitter.

@Leif i Skåne Vet ej om påfyllningskranen borde ha en backventil inbyggd. Någon annan i tråden kanske vet?

@Daniel 109 När jag flyttade in i huset var trycket satt till 1,0 bar. Och har varit stabilt där tills montören tömde systemet vid reparation.
Har bara en varmvattenberedare och ett expansionskärl utanför pannan som syns på bilden i början av tråden, inga andra acktankar,
Har kallvatten in i huset avstängt just nu, med en kran i huset öppen = noll tryck. Men tänkte på att både varmvattenberedaren och påfyllningsventilen behöver tryck för att läcka in i värmeslingan, så om detta testet visar inga tryckförändringar så säger det inte vilken av dem som läcker/inte läcker.
 
Nej, det verifierar bara att det är inläckande vatten. Och någon annan möjlig förklaring finns ju inte.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Det slog mig nu att det kommer bli svårt att veta om det läcker i vvberedaren eller påfyllnadskranen då påfyllningen också är från vvb...
I vanliga fall görs det ju med kv och kran med just en backventil som redan nämts.

Det blir till att byta det som är billigast i detta fallet påfyllningskranen!
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Det slog mig nu att det kommer bli svårt att veta om det läcker i vvberedaren eller påfyllnadskranen då påfyllningen också är från vvb...
I vanliga fall görs det ju med kv och kran med just en backventil som redan nämts.

Det blir till att byta det som är billigast i detta fallet påfyllningskranen!

Nu måste jag bara hitta rätt påfyllningsventil. Va på hornbach innan men de hade inget med de måtten.
Mellan muttrarna på ventilen är det 70mm. Röret är 15mm.
 
C
L Leif i Skåne skrev:
Lite fel/eller fusk med påfyllnings kranen, den ser ut som en vanlig kulventil
Är inte heller någon röris, men jag får uppfattningen att det är rätt vanligt att det ser ut så. Man utgår väl från att den som fyller på vet vad man håller på med.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.