Hej,har läst tråden och blev väldigt nyfiken på erat enplanshus,vi är i planerna att börja bygga ett sådant till nästa år,och har tittat på TH´s skisser och Eksjöhus Havsvik,med vidbyggda garage.
Vi vill gärna kompromissa två olika skisser,men har inte lyckats få ihop en vettig planlösning med de exteriöra,
så de skulle va kul att få ta del av eran planlösning,ifall de kan hjälpa oss på vägen.

mvh Kimppa o Mina
 
Hej.
Huset vi sett i katalogen är ett suteränghus. Det är väldigt fint. Har dock inte hört på några priser än.
 
Ok,jag va ute efter han som hade byggt ett enplanshus i Göteborg175kvm med garage,"Smuts"
som erbjöd sig att lägga ut skisser och bilder åt dig.
Dom jag hade velat se och kanske fått nån bra ide ifrån.

Om inte du har några intressanta bilder,planlösningar på enplanshus som du vill dela med dig av?
 
Tjenare!
Fixar upp gärna upp lite skisser och bilder. Återkommer ikväll...

Smuts
 
Smuts
Får man fråga vad ni fick ge för ert hus?
 
Tack så mycket för bilderna,ni måste ha ganska stor tomt för att få plats med erat hus antar jag?
 
Tomten är på ca 1120 kvm så den är rejäl, men fick ändå bygga in på prickad mark 0,5 meter på var sida.

Smuts
 
Huspaketet levererat från TH (ex grund, montering, målning mm) ca 1.6 milj.

Smuts
 
Smuts skrev:
Jo, och i initiala samtal med säljare skulle vi ju givetvis få påverka elritningar mm men senare i processen hade de tydligen som praxis att det skall vi ta med elektriker och snickare på plats, efter husresningen (då är ytterväggars insida skivad och klar. "Det blir billigare att de tar ner skivorna igen". Bullshit tyckte vi och tvingade med våra hemmagjorda el/nätverk/centraldammsugar skisser innan slutavrop. El & snickarna har nu sagt till oss att de tycker det är konsigt att TH gör så. Vår blivande granne bygger också TH och blev blåst på sin utlovade chans att påverka elritningen.

Huset, so far, är grymt snyggt, 175 kvm enplan + vidbyggt garage på 40 kvm. Inflyttning tiul jul.

Fråga gärna om det är något specifkt.

Hej,

får jag fråga hur det gått med elritningen för grannen? Vi håller precis på att bygga ett TH - leveransen är imorgon, så just nu är det mycket spännande! Vi har också blivit lovade att vi kan ändra el-ritningen i efterhand, när elekrikern och snickarna är på plats.
Bla. är det spotlights i tak, extrauttag vid köksö och spotlights i fönstersmygar som vi vill uppgardera huset med.
Det hus vi bor i idag har alldeles för få uttag, vilket innebär många förlängningskablar... inte så snyggt och väldigt dammsamlande...

Därför skulle jag vilja höra hur ni andra som byggt med TH har gjort när det gäller eldragningen? Är det något speciellt vi bör tänka på?
 
Det är inga problem att fixa el-saker med snickare/elektriker på plats, det är ju bara lite merjobb för dem eftersom ytterväggarna är klara från fabrik. Spottar och en hel del småjusteringar av både ljus och ström gjorde vi med elkillarna på plats. Det funkade jättebra och är ju mkt enklare att göra på plats än på ritning. Det jag ville poängtera var just att TH (ibland) lovar möjlighet att påverka ritningarna men sedan kommer det färdiga ritningar och så får önskemål fixas på plats.

Har inte koll på grannens hus just nu, men det löste sig säkert på samma sätt.

Spännande! Var i landet bygger ni? Lycka till!!
Smuts
 
Therese83 skrev:
Vi har kollar lite på Green Line 772, känner att det är en bra planlösning för oss. Älskar deras kök med kombinerat vardagsrum samt badrummet på andra våning med bastu. Har som sagt inte tagit kontakt med dem än, för att få en prisuppgift.
Hej,
Tittade på GL 772, det är jättefint! Får jag fråga om ni bestämt er för detta?
Vi ska själva bygga med TH, ett GL 778, för vår tomt är plan. Skulle dock gärna ta ett slutningshus. (Götenehus har ett fint som heter Rosvik som jag tror du skulle gilla, om ni nu inte bestämt er. )

När det gäller TH så tycker jag att allt hittills varit bra och professionellt skött. Säljaren varit engegerad och lyhörd för våra önskemål. Ett tips är dock att notera alla ändringar själv och se till att så mycket som möjligt ligger med i grundkalkylen. Jag tror att om man tar ändringar efter att grundkalkylen är klar så blir det dyrare. Se till att det ligger som ett fast pris, för de vill gärna lägga vissa saker som "uppskattningar" och då vet man ju inte var det landar.
Har man allt på papper, så är det mycket lättare att se till att priset hålls. Själva fick vi med en ökning av snicjkarnas entreprenadkontrakt med 30.000.- som vi inte tyckte att vi kände igen. Eftersom vi hade allt på pränt så har nu TH tagit denna merkostnad. Vi är dock inte iland ännu, utan vi är bara i början av bygget. Det gäller nog att vara engagerad hela tiden och ständigt fråga vad ev. ändringar kommer att kosta.
 
Kurage

Nej, vi har inte kommit så långt än. Har inte hittat en tomt som passar oss ännu. Men visst är huset sååå fint, önskar att man kunde få det i födelsedagspresent.
 
Therese 83,

Lycka till och hoppas att ni hittar en tomt så att ni kan bygga ert drömhus!
 
Vi bygger också med Trivselhus. Eller ska :) Vi fick bygglov i förra veckan. Hoppas på slutbeställning av huset i oktober och inflyttning i maj.
Hittills är vi väldigt nöjda. Vår säljare är mycket duktig (har byggt 3 hus själv, innan hon började jobba på TH) och verkar alltid ha tid för oss. Och vi är sådanna där "jobbiga kunder" som frågar och ska veta typ ALLT! :)
Vi började med att rita vårt hus på millimeterpapper hemma vid köksbordet. Så här vill vi bo, sa vi. Sen skickade vi ut vår skiss till massa husleverantörer, de fick rita och komma med feedback på våra ritningar. Och offert. Efter rätt mycket jobb valde vi Trivselhus. Det avgörande var nog hur de lyckades med balansgången med att förverkliga våra husdrömmar med "verkligheten". :). Typ att tomten sluttar något så vi behöver ta upp nivåskillnaden mellan hus och garage på ca 60 cm (annars hade vi antingen fått ha uterummet under marknivå eller inte kunnat köra in bilen i garaget...). Vilket de både såg och hade förslag på lösningar för. Sen kan vi också välja bort en del av deras inredning och få tillbaks alla våra pengar. Tillexempel väljer vi annan badrumsinredning. Och köket var det väldigt nära att vi bytte ut. Tibrokök är APdyra, tycker vi, och inte riktigt med den service jag förväntar mig om man köper något för över 100 000kr (jag var så där jobbig att jag ville kunna SE luckorna, men icke !!!:mad:). (Trivselshus kökspeng är växelpengar för Tibrokök). Bänkskivor köper vi på annat håll.
Vi har också den dealen att vi får möjlighet att påverka tillexempel elritningar. Jätteviktigt för oss!
Hoppas de här raderna gav något och lycka med husplanerna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.