Tack. Det är ett ljust och mysigt hus, lätt att bo i. Jag har tagit bort länken nu då jag inte riktigt gillar att ha mitt hus ute för alla att titta på. Lycka till med ert husbygge den dan ni hittar en tomt.
 
Hej Therese & Stefan,

Elin skriver att entreprenörenrna är viktiga i sammanhanget, inget kan vara riktigare. Det bör göras ett tillägg bara och det är att entreprenören inte alltid gör planeringen, dvs brister det i planeringsarbetet så hjälper det inte vilka entreprenörer du har. Vi har erfarenhet av detta, speciellt som vi förstått att "vår" projektansvarige bytt till just Trivselhus, från Bollebygdshus, och alltså verkar i Göteborgstrakten.
Ta referenser och kolla upp hur just er projektansvarig skött sig i tidigare projekt, förseningar, kvalitétsbrister osv.
Det vanliga med att sätta slutdatum med tillhörande vite kan ni redan efter att ha läst runt lite på detta forum ...

Lycka till
/MF
 
Håller med dig till fullo, mfransso. Vi har ganska många som vi känner oss som vi använder som stöttepelare. Tack för ditt inlägg.
MVH
/Therese
 
Finns det någon annan som vill dela med sig sina tankar angående Trivselhus.
 
Sure, vi är just mitt uppe i "smeten". Huset restes 8/8 och andra leveransen med material (parkett, innerdörrar mm) kommer nästa vecka.
Deras säljare i Göteborg, Rihlert, är fantastiskt duktig och inspirerande. Jämfört med de andra husleverantörenas säljare vi träffade var han i en helt annan klass. Vi skissade upp vårt nuvarande hus med hans bistånd. Dock har vi upplevt att han haft lite väl fullt upp och vi har fått ha koll på att det som sagts kommit med i pappren och så, ibland.

Vidare från försäljaren till deras byggtekniker var det lite sämre. Det vart lite mindre serviceminded men egentligen inget allvarligt att invända på.

Trivselhus friskriver sig ju väldigt ordentligt för ansvaret för själva bygget, iom generalentrepenaden, men tycks ju ha gjort bra ifrån sig vad man hört och när jag kollade med Tingsrätten för deras huvudkontor hade de bara någon grej på sig under de senaste åren. Mycket vilar ju på byggaren och dennes underentrepenörer.

En grej som TH har och jag blev lite besviken på (rätt eller fel...?) är att de inte har råspont i yttertaket, utan ett tunt skivmaterial och sedan grövre tegeläkt.

Jo, och i initiala samtal med säljare skulle vi ju givetvis få påverka elritningar mm men senare i processen hade de tydligen som praxis att det skall vi ta med elektriker och snickare på plats, efter husresningen (då är ytterväggars insida skivad och klar. "Det blir billigare att de tar ner skivorna igen". Bullshit tyckte vi och tvingade med våra hemmagjorda el/nätverk/centraldammsugar skisser innan slutavrop. El & snickarna har nu sagt till oss att de tycker det är konsigt att TH gör så. Vår blivande granne bygger också TH och blev blåst på sin utlovade chans att påverka elritningen.

Huset, so far, är grymt snyggt, 175 kvm enplan + vidbyggt garage på 40 kvm. Inflyttning tiul jul.

Fråga gärna om det är något specifkt.
 
Tack för ditt svar Smuts.

Reagerade också på taket. Kan man göra någon annan deal med dem angående det du skrev?
En grej som TH har och jag blev lite besviken på (rätt eller fel...?) är att de inte har råspont i yttertaket, utan ett tunt skivmaterial och sedan grövre tegeläkt./I]
Hur är er isolering?

Vi bor i Borås och talade med en annan säljare i Göteborg, än er ovannämda. Kan du säga om alla där nere verkar bra och vänliga?

Finns ert hus med i katalogen eller är det helt nytt?
 
Det är säkert så att vill ni betala för det så kan ni få råspont istället. Dock är jag osäker på vad som nu egentligen är bäst. Ingen jag pratat med är direkt negativ eller vet något dåligt om THs lösning. Råspont däremot kan ju mögla om det inte är torrt nog. Jag blev mest överraskad och besviken och tyckte det såg klent ut. Har sedan långsamt blivit mer positiv.

Har inte pratat med någon annan säljare på TH Göteborg.

Vårt hus är inte baserat på någon av deras skisser utan är uppritad baserad på våra önskemål och tomtens utseende, samt solens gång.

Kan lägga upp lite skisser och bilder om du vill.

Smuts
 
Att inte ha råspont på taket är knappast Trivselhus ensamma om, utan det gäller de flesta leverantörer. När jag var i kontakt med Trivselhus och sa att vi ville ha råspont var det inga problem att fixa mot ett pristillägg på omkring 20 000.
 
Smuts
Det vore jättekul att se.

Pepparkaka
Mmm det tåls att fundera på allt. Tack för ditt svar.
 
vi fick ett pristillägg på drygt 30 000 för råspont från TH
 
Pelle-p
Vad har ni byggt/ska bygga för hus?
 
Men, nån som har några kloka åsikter om hur bra/dåligt hustillverkarnas "nya" tunna tak är, på längre sikt?

Våra snickare hade inga direkta åsikter men de framförde argumenten för att "det nog är ok" för att det är grövre läkt och att teglet skall vara så pass tätt.
 
Smuts skrev:
Men, nån som har några kloka åsikter om hur bra/dåligt hustillverkarnas "nya" tunna tak är, på längre sikt?

Våra snickare hade inga direkta åsikter men de framförde argumenten för att "det nog är ok" för att det är grövre läkt och att teglet skall vara så pass tätt.
Denna konstruktion med masonitskivor och grövre läkt är inget nytt påfund. Måste ha funnits sedan 70- 80-talet och om det vore en kass konstruktion skulle den ha försvunnit för länge sedan. Fördelen som jag kan se med denna konstruktion är att det är enklare att upptäcka var ev. läckage finns samt blir billigt att åtgärda. Med råspont och tjärpapp kan det vara ett elände att lokalisera en läcka.
 
Hoppas att det är fler som kan svara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.