S Stefan1972 skrev:
sen tapetserar med papp som botten och då slipper spackling helt. Jämfört med att gipsa för att det är "bättre" och sen spackla.
Det lät intressant tycker jag att limma upp pappen. Vad är det för papp du använder? och funkar det med vanligt tapetklister?
 
Jiji Jiji skrev:
Det lät intressant tycker jag att limma upp pappen. Vad är det för papp du använder? och funkar det med vanligt tapetklister?
jag har inte gjort det än men jag tänkte mig helt vanlig grålumppapp för det var väl typ nåt sånt de använde. Tapetklister lär fungera utmärkt.
 
S Stefan1972 skrev:
jag har inte gjort det än men jag tänkte mig helt vanlig grålumppapp för det var väl typ nåt sånt de använde. Tapetklister lär fungera utmärkt.
Tack för svar.
 
Jiji Jiji skrev:
En del skivor som går under beteckningen porös board innehåller olika limämnen och inte bara lignin. Därför undrar jag var du köper dem. Jag antar att de skivor du vill använda endast innehåller lignin som bindemedel, så som originalet.
Pröva här. http://ekobyggportalen.se/ Kanske går det att hitta rätt sort, dvs den ursprunliga som enbart innehåller träets eget lim lignin.
 
Vad de olika skivorna använder för bindemedel har inte ens jag grottat nå mycket i men det ska poängteras att fiberskivor tydligen är väldigt vanligt neröver europa. Finns många tillv i Polen tex och nån av dem hänvisade till svenska Bonnet när jag sökte. www.bonnet.se Går ju att lyssna med dom vad de har eventuellt. Har ju dock svårt att se att det skulle medföra nå problem med moderna dylika då de ändå används flitigt utomlands.
 
Här är "Tretexsanerat". Renoveringsgips, lumppapp riven i mindre rektangulära bitar för att få lite mera liv i ytan, klistrad med cellulosaklister. Grund- och stänkmålad med äggoljetempera.

IMG_0676.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexandra59 och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Pröva här. [länk] Kanske går det att hitta rätt sort, dvs den ursprunliga som enbart innehåller träets eget lim lignin.
Tack, ska kolla.
 
M
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Renoveringstapet blir nog bra. Eller vanligt gips. Det blir också bra. Något som aldrig blir bra och som inte borde få säljas är renoveringsgips. Fy för låtsasprodukter.
Varför är renoveringsgips inte bra?
 
M Muuuuurtin skrev:
Varför är renoveringsgips inte bra?
Tja, enligt min erfarenhet så är den svårjobbad. Har inte stadgar och styrsel nog. Det är (i 99% av fallen) inte värt besväret för de extra millimetrarna man får. Bättre att riva till brädvägg, täta/dreva om det behövs, och slå på "riktig" gips.

Det är så jag gjort överallt. (Detta efter ett försök med renoveringstapet på ett ställe och renoveringsgips på ett annat).
 
Jag tycker renoveringsgips är överlägset i gamla hus där man inte eftersträvar perfektion. Har man sneda och vinda väggar som man vill behålla är den betydligt bättre, dessutom lättare vid hantering.
”Sladdrigheten” har sina fördelar.
 
  • Gilla
Muuuuurtin
  • Laddar…
M
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, enligt min erfarenhet så är den svårjobbad. Har inte stadgar och styrsel nog. Det är (i 99% av fallen) inte värt besväret för de extra millimetrarna man får. Bättre att riva till brädvägg, täta/dreva om det behövs, och slå på "riktig" gips.

Det är så jag gjort överallt. (Detta efter ett försök med renoveringstapet på ett ställe och renoveringsgips på ett annat).
Okej, jag har precis satt upp renoveringsgips i ett rum direkt på masonit med brädvägg under. Renoveringsgipsen är ju klenare men bara jag var försiktig vid hantering och när jag knäckte skivorna tyckte jag det funkade väldigt bra, kommer köra det i resten av huset på samma underlag. Tveksamt faktisk om det hade funkat med vanlig gips pga ganska ojämna väggar, hade nog varit för styvt.
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Har slitit ut all tretex hemma av två anledningar - det blev aldrig riktigt slätt med revoveringstapet samt att den var mycket svår att laga på ett snyggt sätt. (fräste in ny el och dosor i väggarna)

I ett rum har vi det kvar. Där är den tapetserad och hel. Vi målade och tapeten satt kvar. Så är det bara slätt och fint så skadar det ingen att det sitter där det sitter.
 
Med skillnaden att vårt hus inte längre stinker gammal mög och "såg" när vi rivit ut det.
 
M
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Med skillnaden att vårt hus inte längre stinker gammal mög och "såg" när vi rivit ut det.
Ja, det är väl också en faktor att väga in. Vi hade ingen lukt på det sättet så fanns ingen vinst i att riva ner det ur den synvinkeln.
 
Angående lagningar av tretex. Vi körde en fuling och sprutade fogskum runt röret i våra urfräsningar för kabel. Bara att skära jäms med ytan bredvid med ett knivblad till brytbladskniv och tapetsera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.