S Stefan1972 skrev:
Jo det är samma lika, tretex är ju bara ett varumärke i sverige sen förr. Jag tänkte limma upp papp som botten. Pappspänna gör man ju egentligen om man skippar skivor helt och vill ha nåt som ser ut som en skivvägg. Att man spänner papp på rena timmerväggar tex. Blir ju hopplöst känsligt idag för vanligt brukande. Möjligen i en museal interiör där det inte ska spikas upp saker på väggarna eller om man har barn.........Men visst, allt går.
Jo jag vet att det var ett varumärke. En del skivor som går under beteckningen porös board innehåller olika limämnen och inte bara lignin. Därför undrar jag var du köper dem. Jag antar att de skivor du vill använda endast innehåller lignin som bindemedel, så som originalet.
 
Jiji Jiji skrev:
Det är spännpapp både i tak och väggar på mitt hus, ovanpå treetex, och det har funkat bra så det verkar inte vara något problem alls.
Fungerar gör det ju men det blir ju lite kaka på kaka............du menar alltså att du har papp som du kan ta bort i stora sjok och så har du tretex bakom som är i princip oskadad? Pappen är alltså inte limmad på väggen?
 
Japp
S Stefan1972 skrev:
Fungerar gör det ju men det blir ju lite kaka på kaka............du menar alltså att du har papp som du kan ta bort i stora sjok och så har du tretex bakom som är i princip oskadad? Pappen är alltså inte limmad på väggen?
Precis. Och sen sitter tapet ovanpå pappen. Där det är tapet.
Jag har varit tvungen att riva i ett rum pga läckande tak, så när jag återställer gör jag likadant.
 
Verkar onödigt med löst hängande papp utanpå ett plant underlag?
 
useless useless skrev:
Verkar onödigt med löst hängande papp utanpå ett plant underlag?
Mycket lättare att tapetsera på.
 
Lättare än om pappen var limmad mot Treetexen? Varför då?
 
useless useless skrev:
Lättare än om pappen var limmad mot Treetexen? Varför då?
Nej går säkert lika bra att limma.
 
useless useless skrev:
Lättare än om pappen var limmad mot Treetexen? Varför då?
Vad använder du för papp när du limmar?
 
Jag har inte gjort det själv. Däremot rivit väggar med treetex och limmad papp med tapet på. Jag har aldrig sett att man har satt spännpapp utanpå Treetex.
 
Han som byggde vårt hus var ganska traditionell. Men det är inte ovanligt, jag har läst om det på flera ställen.
 
Alla tapetrester nere, insåg de andra väggarna var mer eller mindre lika dåliga ....:( Efter vägt för och nackdelar bestämt oss för renoveringstapet ovanpå tretexen. Funkat förut på enstaka väggar hoppas det gör det denna gång med.
Ska förlimmas imorgon och sedan ger vi oss på tapeten!
 
A annadaniel skrev:
Alla tapetrester nere, insåg de andra väggarna var mer eller mindre lika dåliga ....:( Efter vägt för och nackdelar bestämt oss för renoveringstapet ovanpå tretexen. Funkat förut på enstaka väggar hoppas det gör det denna gång med.
Ska förlimmas imorgon och sedan ger vi oss på tapeten!
Vi prövade det i ett rum också i början.

Det är gipsväggar där nu. Det blev aldrig bra...
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Jag är så glad att all min tretex och spån nu är borta, föredrar gips alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
Jag är kluven i frågan.
Har ett hus byggt -48 där en del väggar har/hade treetex .
För mig är det ingen "religion" att det varken ska vara kvar, eller bytas mot gips, utan det har varit en mer pragmatisk fråga.
Så jag har t o m rum där enskilda väggar är olika.
OM man behåller treetex så säkra upp med att det ligger en vällimmad pappersskiva som gärna spärrmålas. Det ligger en del i vad lars_stefan_axelsson skriver att det nog binder lukt under lång tid.
Det går att spackla skador på treetex också, men då ska man grundmåla innan man spacklar för att slippa att det släpper 10000 fiberrester i spackelspaden.
Sen brukar tyvärr (som med allt skivmaterial) skarvarna ligga i "svagzoner" som fönsterkanter, dörrposter o s v.
 
Jo allt är ju en avvägning mot allting. Tretex är svårreparerat och inte lämpligt att spackla på alls och står man där och ska renovera så är det klart att det är enklare med gips. Finns överallt och ingen ser ju det sen. Gillar man gamla hus och gärna bevarar så är ju dock materialet bra men man får ju väga in allting även där. Det blir ju dock fel att säga att det är ett dåligt material, det är bara två olika material precis som kalkputs och cementputs är.
Jag gillar levande väggar och sätter hellre tretex och sen tapetserar med papp som botten och då slipper spackling helt. Jämfört med att gipsa för att det är "bättre" och sen spackla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.