Kör du 30-40 mil varje dag?possum77 skrev:
Jag har ställt laddningen att starta efter midnatt (då har jag bastat klart) och laddar bara med 10 A. Då har bilen fått ca 25 mil i tillskott på räckvidden vid 7-tiden på morgonen. Ser inget behov av effektvakt eller "lastballansering" som många felaktigt kallar det. Har använt Tesla WC i över 7 år utan problem.
Vissa dagar kan det bli närmare 30 mil så ja, och varför krångla med att behöva bry mig om när jag ska ställa in att laddningen kan starta om jag kan slippa det? Dessutom behöver jag åka iväg på kvällen ibland, och vill gärna ha bilen laddad, så jag brukar plugga i den när jag kommer hem, vilket även rekommenderas i manualen för bilen. Jag har även uthyrningslägenhet som går på samma servissäkring som resten av fastigheten och jag har ju svårt att kontrollera när de slår igång ugnen, dammsuger mm.Nicke Nyfiken skrev:Kör du 30-40 mil varje dag?
Jag har ställt laddningen att starta efter midnatt (då har jag bastat klart) och laddar bara med 10 A. Då har bilen fått ca 25 mil i tillskott på räckvidden vid 7-tiden på morgonen. Ser inget behov av effektvakt eller "lastballansering" som många felaktigt kallar det. Har använt Tesla WC i över 7 år utan problem.
Om teslas wc passar bra för dig så kör på den men andra människor kan ha andra behov. Dessutom sitter ju boxen redan gör och jag lär knappast skrota den och köp en tesla-variant bara för att gå all in på Elon Musk.
All in på Elon Musk vet jag inte...possum77 skrev:Vissa dagar kan det bli närmare 30 mil så ja, och varför krångla med att behöva bry mig om när jag ska ställa in att laddningen kan starta om jag kan slippa det? Dessutom behöver jag åka iväg på kvällen ibland, och vill gärna ha bilen laddad, så jag brukar plugga i den när jag kommer hem, vilket även rekommenderas i manualen för bilen. Jag har även uthyrningslägenhet som går på samma servissäkring som resten av fastigheten och jag har ju svårt att kontrollera när de slår igång ugnen, dammsuger mm.
Om teslas wc passar bra för dig så kör på den men andra människor kan ha andra behov. Dessutom sitter ju boxen redan gör och jag lär knappast skrota den och köp en tesla-variant bara för att gå all in på Elon Musk.
När jag köpte Telas WC för 7 år sedan så kostade den runt 4.500 kr. Övriga laddboxar kostade 15.000 till 30.000 kr.
Krångla med att ställa in laddtiden behöver man absolut inte göra. Det ställer man en gång, sedan funkar det bara. Vill man starta laddningen på någon annan tid så använder man telefonen. Busenkelt.
Men kommer man hem med tomt batteri och har krångliga förutsättningar som du verkar ha, så kan det naturligtvis vara bra att ha en laddbox med effektvakt.
Men den stora majoriteten av blivande/nyblivna elbilsägare gör elbilsladdningen alldeles för komplicerad och dyr pga okunskap. Man går all in med en laddbox som har femtioelva finesser som sedan inte används eller behövs.
Effekttariff kommer snart till ett elbolag nära dig. Planera laddningen utifrån detta från början så slipper ni problem. Det finns diskuterat i flera trådar redan, bland annat denna som behandlar samma fråga som denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ladda-elbil-via-roett-cee-uttag.419594/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ladda-elbil-via-roett-cee-uttag.419594/
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur du ordnar billiga filter till din Östberg Heru 70 K
Ventilation -
Alternativ till att privatleasa elbil
Övrigt Off Topic -
Bygga om enfas uttaget i bilen till trefas
Frågor och svar om el och teknik -
Koppla in trefasladdare till elbil
Frågor och svar om el och teknik -
Får Trefas till elbilsladdare skarvas I kopplingsdosa?
El