Jag hittar inget schema när jag gör en snabb sökning. Ett av hålen är större. Det är jord. Sedan borde det finnas uppmärkt på uttaget vad som är vad. Om inte synligt utåt så skall det synas när du öppnar det. Skruvar du av locket så kan du dessutom se om anslutningarna ser oxiderade ut.

Anslutningarna är L1, L2, L3, N, jord. Mellan faserna skall du ha 400V. Mellan alla faser och nolla skall du ha 230 V. Mellan nolla och jord skall du ha kontakt vid tillslagen jordfelsbrytare och avbrott vid bruten jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
E
1280px-CEE-Stecker.jpg

Sen ser det ut på motsvarande sätt i uttaget så klart.
Det som är viktigt att kontrollera är neutralledaren. Den är alltid höger bak
 
J Jernhand skrev:
Nya Tesla levereras väl inte med en trefasladdare?

Annars finns det några som använt den s.k. Bjelkemetoden, alltså att helt enkelt köpa en laddbox, trefashandske och rätt dimensionerad kabel och göra en portabel laddbox. Säger inte att det är rätt utan det är givetvis upp till varje användare.
Jo Tesla har levererats med 3 fas laddare hela tiden. Det är det som är positivt. Övriga märken varierar det på. Men nu tycks en 3 fas laddare på 11 kw vara det som de flesta går till. Dock så kan det vara 1 fas i instegsmodell. SE UPP !
J Jernhand skrev:
Nya Tesla levereras väl inte med en trefasladdare?

Annars finns det några som använt den s.k. Bjelkemetoden, alltså att helt enkelt köpa en laddbox, trefashandske och rätt dimensionerad kabel och göra en portabel laddbox. Säger inte att det är rätt utan det är givetvis upp till varje användare.
 
E Elajomannen skrev:
Jo Tesla har levererats med 3 fas laddare hela tiden. Det är det som är positivt. Övriga märken varierar det på. Men nu tycks en 3 fas laddare på 11 kw vara det som de flesta går till. Dock så kan det vara 1 fas i instegsmodell. SE UPP !
Ja, men det kan vara värt att förtydliga:
Tesla på den svenska (europeiska?) marknaden har alltid varit försedd med trefas-laddare, dvs utrustningen i bilen.
Men, det som i vardagligt tal och även flera gånger i tråden ovan benämnts "laddare" är laddkabeln/adaptern som används för att koppla in bilen på elnätet. "UMC" på Tesla-språk, reseladdare hos en del andra.
Den är sedan ~2019 enbart enfas som standard. I perioder har trefas-modellen funnits att köpa som tillval och det finns ofta på begagnat-marknaden. Med dem kan man som sagt ladda 16A 3fas, men med de som följer med idag är man begränsad till 16A 1fas.

Dessutom finns det många alternativ till laddkablar som levererar 16A trefas till typ2 adapter som fungerar utmärkt.

Dock skulle jag själv slå ett slag för att köpa en Wall Connector ("laddbox") från Tesla. De finns på lager och levereras kvickt. Generation 3 för 6' har inbyggd JFB för både A&B, dvs har allt du behöver. Den kan du sedan koppla till en kabel som du pluggar in i ditt nuvarande uttag tills rätt installation sker.
Generation 2 för halva priset kan du göra samma sak med, men den kräver även JFB A&B, vilket innebär att du med största sannolikhet även behöver komplettera med en JFB och elektriker för montage, så då går det på ett ut.

Nackdelen med det är att du inte kommer att få grönt bidrag för den laddboxen, men å andra sidan så kan den kanske vara intressant att använda senare i en sommarstuga eller liknande?
 
  • Gilla
Jernhand och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, men det kan vara värt att förtydliga:
Tesla på den svenska (europeiska?) marknaden har alltid varit försedd med trefas-laddare, dvs utrustningen i bilen.
Men, det som i vardagligt tal och även flera gånger i tråden ovan benämnts "laddare" är laddkabeln/adaptern som används för att koppla in bilen på elnätet. "UMC" på Tesla-språk, reseladdare hos en del andra.
Den är sedan ~2019 enbart enfas som standard. I perioder har trefas-modellen funnits att köpa som tillval och det finns ofta på begagnat-marknaden. Med dem kan man som sagt ladda 16A 3fas, men med de som följer med idag är man begränsad till 16A 1fas.

Dessutom finns det många alternativ till laddkablar som levererar 16A trefas till typ2 adapter som fungerar utmärkt.

Dock skulle jag själv slå ett slag för att köpa en Wall Connector ("laddbox") från Tesla. De finns på lager och levereras kvickt. Generation 3 för 6' har inbyggd JFB för både A&B, dvs har allt du behöver. Den kan du sedan koppla till en kabel som du pluggar in i ditt nuvarande uttag tills rätt installation sker.
Generation 2 för halva priset kan du göra samma sak med, men den kräver även JFB A&B, vilket innebär att du med största sannolikhet även behöver komplettera med en JFB och elektriker för montage, så då går det på ett ut.

Nackdelen med det är att du inte kommer att få grönt bidrag för den laddboxen, men å andra sidan så kan den kanske vara intressant att använda senare i en sommarstuga eller liknande?
Jo Teslas laddboxar är bra och lättmonterade känns kvalité gentemot vissa andra fabrikat. Men lastbalansering mot huset är ju nersidan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Generation 3 för 6' har inbyggd JFB för både A&B, dvs har allt du behöver. Den kan du sedan koppla till en kabel som du pluggar in i ditt nuvarande uttag tills rätt installation sker.
Hur menar du? Ska WC installeras till trefasuttaget som på min ritning och så connectar jag en kabel från tex laddstoppet eller eauto.si (som man länkat till ovan) från trefasuttaget till bilen?
Handritad elektrisk kopplingsskiss för Tesla Wall Connector med trefasuttag och kabel till bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P ptk skrev:
Hur menar du? Ska WC installeras till trefasuttaget som på min ritning och så connectar jag en kabel från tex laddstoppet eller eauto.si (som man länkat till ovan) från trefasuttaget till bilen?
[bild]
Nej, Teslas WC har fast kabel som du sedan kopplar in i bilen.
https://shop.tesla.com/sv_se/product/gen-3-wall-connector

Dvs det blir
[3-fas-uttag]-[kabel]-[WC]-[bil]
 
(En annan fördel med Tesla's WC/Sladd är att du har en knapp på handtaget dels för att öppna ladd-luckan på bilen, dels för att stoppa laddningen och låsa upp ladd-porten när du är klar)
 
Varför skulle jag inte få grönt bidrag för detta?
 
P ptk skrev:
Varför skulle jag inte få grönt bidrag för detta?
Det var om du väljer att göra det som en temporär-installation och köpa in laddaren separat, privat. För att sedan använda den i samband med elektrikerns installation av den permanenta lösningen. Då kommer du inte få grön teknik-avdrag för det du köpt tidigare.

Men, om du gör en deal där elektrikern köper in den nu och sedan installerar den på "rätt" plats senare, i samma faktura så kan du givetvis få det. Men då grönt teknik-avdrag sker på samma vis som Rot/Rut, dvs att det sker som avdrag på fakturan så ställer det till det en del med privat-inköp.
 
  • Gilla
ptk
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
(En annan fördel med Tesla's WC/Sladd är att du har en knapp på handtaget dels för att öppna ladd-luckan på bilen, dels för att stoppa laddningen och låsa upp ladd-porten när du är klar)
Om man trycker i nederkant på laddluckan på bilen så öppnas den, förutsatt att bilen är olåst, oavsett vilken box man har. Tyvärr måste man använda appen eller skärmen i bilen för att låsa upp porten när laddningen är klar, men det kan jag leva med. Jag valde en Easee framför teslas wc då jag ville ha lastbalansering. Som född i Norrbotten bastar jag ofta och det vore rätt drygt om huvudsäkringarna gick då bara för att bilen står på laddning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Om man trycker i nederkant på laddluckan på bilen så öppnas den, förutsatt att bilen är olåst, oavsett vilken box man har. Tyvärr måste man använda appen eller skärmen i bilen för att låsa upp porten när laddningen är klar, men det kan jag leva med. Jag valde en Easee framför teslas wc då jag ville ha lastbalansering. Som född i Norrbotten bastar jag ofta och det vore rätt drygt om huvudsäkringarna gick då bara för att bilen står på laddning.
Japp. Knappen är enbart en bekvämlighets-fråga och även om du har en annan laddbox så finns det typ2-kablar med tesla-knapp att köpa som du kan koppla in i din Easee så att du slipper ta fram telefonen.
 
  • Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
Kan jag använda följande uttag till laddning av elbil (Tesla 3, 11kW)
Ja, du det kan du ved å kjøpe et lite adapter til ladekabelen som fulgte med bilen din, du bytter altså ut Shuko-stikk (vanlig jordet kontakt) med en rød trefas-kontakt. Dermed kan du lade med 11kW om sikringen ellers tåler dette. Vi hadde dette på vårt sommerhus i Karlsborg, dette fungerte helt fint selv med hovedsikring på ynkelige 16A.

Ladekabel, her med standard Shuko:
Tesla ladekabel med standard Shuko-kontakt och röd trefasadapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Og her med den røde trefaskontakten. Denne må du altså kjøpe hos Tesla:
Tesla ladekabel med Schuko kontakt och adapter för röd trefas-kontakt liggande på ett bagageutrymmets golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Erlend1963 skrev:
Ja, du det kan du ved å kjøpe et lite adapter til ladekabelen som fulgte med bilen din, du bytter altså ut Shuko-stikk (vanlig jordet kontakt) med en rød trefas-kontakt. Dermed kan du lade med 11kW om sikringen ellers tåler dette. Vi hadde dette på vårt sommerhus i Karlsborg, dette fungerte helt fint selv med hovedsikring på ynkelige 16A.

Ladekabel, her med standard Shuko:
[bild]

Og her med den røde trefaskontakten. Denne må du altså kjøpe hos Tesla:
[bild]
Det där är den "äldre" UMC'n, den som enbart har enfas-CEE och Schuko med från början är inte kompatibel med trefas-CEE-anslutningen tyvärr. (Annars håller jag med om att trefas-laddning är kanon, 3x5A blir ju minimal belastning, men ändå mer än man kan/ska lasta en Schuko och som lätt drar en huvudsäkring.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det där är den "äldre" UMC'n, den som enbart har enfas-CEE och Schuko med från början är inte kompatibel med trefas-CEE-anslutningen tyvärr.
Du har helt rett, dette var fra en 2017 Model X.

Jeg sjekket på en 2021 Model Y (se nedenfor), den har jo ikke denne muligheten, det hadde jeg ikke lagt merke til. Minus til Tesla for å ha fjernet denne fleksibiliteten.
Tesla-laddningskabel och väska ligger i bagageutrymmet på en 2017 Model X, hög synlighet av märket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.