Inte det jag frågade, går gör det men hur blir det vid skarvarna när masoniten rör på sig?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte det jag frågade, går gör det men hur blir det vid skarvarna när masoniten rör på sig?
Jag vet inte om den rör sig speciellt mycket. Vi har det på våra brädväggar och inte spricker tapeten vid skarvar eller hörn, så den rör sig inte speciellt.
 
  • Gilla
Vildappel
  • Laddar…
Svårigheten här är ju att treetex är mjukt och masoniten är hård, så jag tror ni får svårt att få det bra.
 
K Kurtivan skrev:
Jag vet inte om den rör sig speciellt mycket. Vi har det på våra brädväggar och inte spricker tapeten vid skarvar eller hörn, så den rör sig inte speciellt.
Det jag minns från mitt barndomshem var att tapeterna sprack på massor av ställen. Trots att det var limmat gasbinda i masonitskarvarna! Men så var det också ett trähus som rörde sig. Jag vill minnas att problemet löstes genom att sätta vävtapet i vissa rum och furupanel i andra :) !
 
  • Gilla
77Fredrik
  • Laddar…
Vi bor i ett hus från 1937. När vi flyttade in 1977 så var masonitväggarna målade. Efter spackling och glasfiberremsor i skarvar så tapetserade vi och har inte fått några sprickor alls, men huset står också stadigt med en hel källare.
 
Det är ett stenhus med källare. Om det skulle bli rörelseproblem med hårt på mjukt, borde samma problem uppstått med de tidigare otroligt illa spacklade gipsskivorna, eller hur? Och för att inte tala om de teglade och putsade väggarna på bottenvåningen. Med tapeter.

På detta viset återgår vi ju istället till mer tidsenliga materialval. Problemen brukar snarast infinna sig då man tar ett gammalt hus och använder nya metoder och material.

Med tanke på att de ursprungliga tapeterna suttit i nästan hundra år, sätter jag mitt vad på gamla tekniker.

Papperstapet med hemmakokt lim som min mormor lärde mig. Nej, jag är ingen fanatisk byggnadsvårdare men ta mig tusan om jag vill ha in en massa plastskit i vår gamla kåk! :p
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
B
Hus byggt 1936.

Utifrån tror jag det är så här:

Lockläkt
Tilläggsisolering
Vindpapp
Eternitplattor
Råspont/Plank
Tomt mellanrum på 2-3dm
Råspont
Tretex

Vi hade lite unken lukt innan vi bredspacklat och tapetserat tretex väggarna. Ingen lukt nu. Dock från mellanrummet i väggarna luktar det. Har stoppat in en kamera och det ser fint ut, ingen mögel men äcklig doft. Är det någon annan som har det så?

Har tätat alla eldosor med silikon för det blev drag från dem. Efter jag har gjort det så är all dålig lukt borta. Vet dock inte om det är att rekommendera. Men nu är luktproblemet borta.

Ser ingen mening att slita bort tretex och sätta gips i ett helt hus när man kan få bort eventuell unken lukt med att tapetsera.

Tretexen blir lite hårdare också när man bredspacklar den, går inte och få det lika perfekt som med gips så måla hade jag nog inte gjort. Men för tapeter blir det ok.
 
Personligen hade jag bara satt lumppapp på tretex väggar om man bara ska tapetsera. Eller så modern "hårdare" renoveringstapet.
Båda sätten är ändå tidstypiska. Masonit på tretex är nog vanligare om man enbart ska måla. I mitt hus tex i köket och i trapphuset. Pärlspont bakom förvisso.......
I de rum som varit tapetserade så har det aldrig varit nån masonit.
 
S Stefan1972 skrev:
Personligen hade jag bara satt lumppapp på tretex väggar om man bara ska tapetsera. Eller så modern "hårdare" renoveringstapet.
Båda sätten är ändå tidstypiska. Masonit på tretex är nog vanligare om man enbart ska måla. I mitt hus tex i köket och i trapphuset. Pärlspont bakom förvisso.......
I de rum som varit tapetserade så har det aldrig varit nån masonit.
S Stefan1972 skrev:
Personligen hade jag bara satt lumppapp på tretex väggar om man bara ska tapetsera. Eller så modern "hårdare" renoveringstapet.
Båda sätten är ändå tidstypiska. Masonit på tretex är nog vanligare om man enbart ska måla. I mitt hus tex i köket och i trapphuset. Pärlspont bakom förvisso.......
I de rum som varit tapetserade så har det aldrig varit nån masonit.
Japp. Håller med, lumppapp blir det men masoniten behövs nog ändå för viss avjämning. Äh, jag får se! :rofl:
B ByggareNic skrev:
Hus byggt 1936.

Utifrån tror jag det är så här:

Lockläkt
Tilläggsisolering
Vindpapp
Eternitplattor
Råspont/Plank
Tomt mellanrum på 2-3dm
Råspont
Tretex

Vi hade lite unken lukt innan vi bredspacklat och tapetserat tretex väggarna. Ingen lukt nu. Dock från mellanrummet i väggarna luktar det om man gör ett hål. Har stoppat in en kamera och det ser fint ut, ingen mögel men äcklig doft.

Har tätat alla eldosor med silikon för det blev drag från dem. Efter jag har gjort det så är all dålig luft borta. Vet dock inte om det är att rekommendera. Men nu är luktproblemet borta.

See ingen mening att slita bort tretex och sätta gips i ett helt hus när man kan få bort eventuell unken lukt med att tapetsera.

Tretexen blir lite hårdare också när man bredspacklar den, går inte och få det lika perfekt som med gips så måla hade jag nog inte gjort. Men för tapeter blir det ok.
K Kurtivan skrev:
Vi bor i ett hus från 1937. När vi flyttade in 1977 så var masonitväggarna målade. Efter spackling och glasfiberremsor i skarvar så tapetserade vi och har inte fått några sprickor alls, men huset står också stadigt med en hel källare.
 
Masoniten spikas ganska tätt, kanske var 15:e cm, sedan man fuktat den över en natt. Eftersom Treetexen är lite mjuk kommer den att ge efter när du spikar tänker jag, så det kanske inte blir så bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.