Hej!

Vi har precis börjat renovera vårt "nya" hus byggt 34 och det är tretex i rummen direkt på de tjocka liggande träväggarna i nästan alla rum. Ytskiktet är sedan äldre tapet.
Jag står verkligen i valet och kvalet att köra renoveringstapet, bredspackla, 6 mm renoveringsgips eller byta tretexen helst och hållet. Men att byta den känns som ett för stort jobb i ett helt hus.
Vi vill kunna måla väggarna.
Vilka erfarenheter har ni, kan ni ge något råd?
 
  • Skadad tretexvägg med synlig trästruktur och gammal tapet, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rev tretexen i ett rum här hemma (huset byggt -47), i resten har jag kört med 13mm gips rätt på. Provade 6mm renoveringsgips, men tyckte den typen av gips var helt värdelös.

I det rummet jag rev tretexen kan jag ana att det blivit lite kallare när det är kallt ute, men det kan vara placeboeffekten som spelar in. Men jag såg inte nyttan senare i dom andra rummen med att ta bort ett material som funkar isolerande/vindtätande. Såvida det inte är vattenskadat eller mögligt.

Så mitt tips är: dra ett lager 13mm gips för fina ytor att tapetsera/måla på!
 
Mikael_L
Treetex, fördel - Ger för det mesta en trevlig ljudmiljö för stereon, musiklyssnande.
Nackdel, nästan allt annat ... :)
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Stora fördelen med treetax är att den är mjuk och formar sig efter ojämnheterna i timret. Man behöver inte lägga ned dagar och veckor kanske månaders arbete på att fylla på väggarna med skålningar för att få dem raka.
En annan fördel är att den isolerar litet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Gipsa på treetexen så tar den upp mycket av ojämnheten eller vill du få en ”hård” vägg så osb / plywood och sen gips…..
Ska du ha ”spikraka” väggar är det ett mastodontprojekt ;)
Treetexen vindskyddar isolerar och avjämnar timmret……. Iaf lite av varje
 
A
Som @Mikael_L säger så så är hus med treetex mkt trevliga ur akustiksynpunkt. Om man är hifinörd (som jag) är det ju ett enormt plus, men även vanligt språkande är mkt trevligare i rum med treetex, än i nybyggda burkar.
 
Har nämnts i förbifarten tidigare men tretex isolerar lite och är vindskydd på samma gång, ofta är den spikad till förbannelse och ganska tät. Om du har annan isolering blir det knappast någon skillnad om du tar bort den, men har du ingen och byter ut tretexen mot renoveringsgips eller liknande lär du märka skillnaden.
Annars brinner den sjukt bra i kakelugnen!
 
Tack för era svar!
Jag tror jag kommer försöka mig fram successivt.
Börjar med renoveringstapet på och måla i ett rum för att se hur det fungerar. Om ej bra renoveringsgips osv.
 
Gjorde om ett badrum och tillhörande hall utanför, med snickare så det blev gips istället för tretex. Jäklar vilken skillnad i ljudet! Låter vedervärdigt i gipshallen för mig som är van med tretex i resten av huset. Måste få tag på lite fler skivor för att fixa resterande rum för nåt mer gips vill jag inte ha.
Använder den tretexen som vi rev i gamla hallen att tända i kaminen med, brinner bra gör den.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Tretexen är mjuk så skruvar man renoveringsgips rakt på får man vara försiktig så man inte drar skruvarna rakt igenom gipset. Jag tog bort tretexen på oisolerad plankvägg, satte upp vindpapp, reglade med 45mm, isolerade och spikade på råspont. Därefter renoveringsgips och väggfärg. Har hållit bra I snart 20 år.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tretexen är mjuk så skruvar man renoveringsgips rakt på får man vara försiktig så man inte drar skruvarna rakt igenom gipset. Jag tog bort tretexen på oisolerad plankvägg, satte upp vindpapp, reglade med 45mm, isolerade och spikade på råspont. Därefter renoveringsgips och väggfärg. Har hållit bra I snart 20 år.
Blev det då inte väsentligt tjockare väggar? Måste behövt flytta element, göra om vid fönster osv?
 
V Vigren skrev:
Blev det då inte väsentligt tjockare väggar? Måste behövt flytta element, göra om vid fönster osv?
Golvvärme. Fönstren måste salas vid alla förändringar av väggtjockleken om det ska bli bra.
 
Vi har precis börjat riva väggbeklädnad på ovanvåningen i ett stenhus från 1926. Gipsskit från 80-talet och så uselt spacklat att änglarna gråter! Flera lager plastfärg och äldre till ursprungstapeter ovanpå.

Jag blev GLAD när jag hittade Tretex under! Direkt mot råspont. Inget av det med vare sig insekter, lukt eller fuktskador.

Vi ska behålla Tretexen och tänkte lägga masonit direkt utanpå - efter regeln samma material mot vartannat. Jag tar däremot ner lagren av färg för att bli av med plasten och låta väggarna andas igen. Faktiskt inte svårt alls, bara kör in spackeln och river bort stora sjok färg och tapet! Oerhört tillfredställande. Sen rätt på med masonit och så tapetsering! Kolla in spackeljobbet här:
 
  • Renoveringsprojekt visande en spackelskrapa som avlägsnar lager av lila plastfärg och gammal tapet från en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det bra med tapet på masonit?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir det bra med tapet på masonit?
Masonit är inga problem tapetsera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.