För att fortsätta diskussionen i tråden Renovera gammalt hus, vad tycker ni om treetexens vara eller icke vara? Vilka goda repektive dåliga egenskaper har materialet?
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
OK, då börjar väl jag:
Nackdelar:
Den är porös (stöter man med något hårt kantigt föremål mot en vägg så blir det ett hål i tapeten. Ungar som upptäcker detta roar sig med att trycka in naglarna i väggen)
Den drar åt sig fukt o lukt (Skivorna ligger som våtvarma omslag mot lerväggarna. Även om jag minskar fukten i huset så kommer lukten att sitta kvar i tretex, på samma sätt som den sitter kvar i böcker eller annat papper som förvarats där. Antar att tretex även kan mögla. För att kunna undersöka om tretexten är möglig på baksidan måste jag riva bort den)
Den utgör gömsle för insekter (massor av spindlar o annat bor bakom skivorna)
Fult! (Det finns inget bra avslut mot taklisten, eftersom tretexen satts dit efteråt)

Fördelar: ???
Den sägs isolera något, men hur mycket egentligen?

Det är lätt att sätta upp grejer med häftstift, knappnålar och tavelkrokar.
 
Redigerat:
tretex isolerar bättre än gips och känns varmare än gips när man rör vid en vägg. Planerar man ingen tilläggsisolering så är det inte fel att bevara det lilla man redan har. Sitter oftast bara på ytterväggar i huset. Jag misstänker att dom skivor som tillverkades före miljötänkandet har en viss mögelskydd i eftersom så mycket tretexväggar har överlevt i gamla något fuktiga hus till idag. Vi har tretex kvar.
gaia
 
samma här har tretex i hela huset,ska sätta gips på väggar o tänker behålla tretexen
 
  • Gilla
morphyx
  • Laddar…
gaia skrev:
tretex isolerar bättre än gips och känns varmare än gips när man rör vid en vägg. Planerar man ingen tilläggsisolering så är det inte fel att bevara det lilla man redan har. Sitter oftast bara på ytterväggar i huset. Jag misstänker att dom skivor som tillverkades före miljötänkandet har en viss mögelskydd i eftersom så mycket tretexväggar har överlevt i gamla något fuktiga hus till idag. Vi har tretex kvar.
gaia
Finns det inga andra alternativ än gips?
Puts? Lerklining?
Mura upp en inre mur med lecablock och isolerande luft emellan?
Fler förslag?
 
  • Gilla
Inger Lindholm
  • Laddar…
Vi har lerklinat. Det är kallare och ger en sämre ljudmiljö. Men fördelarna överväger tycker jag.
I sovrummet har vi rätt stadig mdf, det är ett alternativ, inte lika kexigt.
 
Finns det inga andra alternativ än gips?
Puts? Lerklining?
Mura upp en inre mur med lecablock och isolerande luft emellan?
Fler förslag?
Jag river med glädje bort Treetex! Jag tycker materialet känns både billigt och "oäkta", om uttrycket tillåts. I vårt hus tillkom Treetex, uppreglat på 45x45, i runda slängar 150 år efter husets uppförande och var definitivt ingen "årsring" vi hade lust att bevara. Treetexen luktade illa efter tidigare fuktskador med åtföljande mögelangrepp och det var både smuligt och mjukt. Att tapetsera på detta unkna material betraktade vi som uteslutet. Precis som Sommartorparen uppskattar inte heller jag den mjuka, undflyende känslan som Treetexklädda väggar ger. Vi rev bort både Treetexskivor och reglar. Därefter satte vi upp vindpapp mot ytterväggen, som i detta fall är en korsvirkeskonstruktion som har både "stakaväggar" med ler och långhalm i facken, såväl som tegelfyllda fack. Som innerväggar murade vi 90mm lecablock på ett cirkaavstånd av 100mm från ytterväggen. Lecaväggarna putsades därefter med kalkbruk. Huset är helt vindtätt, har en värmetröghet som vi uppskattar under både vinter och sommar och känns välisolerat. Visst, man kan ju alltid spruta in någon form av isolering i utrymmet mellan ytter- och innerväggarna men jag tycker det förefaller onödigt.

En jämförelse mellan kalkputsade stenväggar och en mjuk och eftergivlig Treetexvägg utfaller inte till Treetexens favör. Inte i min bok i alla fall.
 
Kan man dra slutsatsen att hustyp är avgörande för hur man upplever treetex? Stenhusägare verkar i högre utsträckning ha negativa erfarenheter.

Själv är jag mycket nöjd med den lilla treetex som sitter kvar i vårt timmerhus. Trots att det är ett så mjukt material så finns det inga skador efter drygt sjuttio år. Inga problem med dålig lukt heller.

Ljuddämpningen och att väggarna inte upplevs som "stela" ser jag som fördelar.

Men brännbarheten, hur är det med den?
 
Men brännbarheten, hur är det med den?
Jodå, vi eldade upp en del av Treetexen i kaminen och den brann mycket, mycket bra.

Sett ur brandaspekten sover man nog lite lugnare med sten, gips eller lera på väggarna.
 
Bjarne Petersen skrev:
Sett ur brandaspekten sover man nog lite lugnare med sten, gips eller lera på väggarna.
Ja, det är tämligen självklart, men om man jämför med exempelvis masonit, mdf och andra brännbara, vanligt förekommande skivmaterial?
 
Och att mura upp en innervägg i ett timmerhus - NEJ.
 
  • Gilla
Wirrun
  • Laddar…
Och att mura upp en innervägg i ett timmerhus - NEJ.
Nej, där är vi naturligtvis helt överens. Nu har jag ,beroende på min geografiska hemvist, tämligen begränsade kunskaper om timmerhus. Jag har mest jobbat med korsvirke och tegelhus. Men, om jag har förstått saken rätt, är väl innerväggar tämligen överflödiga i ett timmerhus? Med en fin lerklining skall man väl få en nöjaktig isolering och vindtäthet? Skall jag välja mellan en klinad vägg och Treetexskivor så... ja, inget svårt val.
 
  • Gilla
Retorikjocke och 1 till
  • Laddar…
Bjarne Petersen skrev:
Med en fin lerklining skall man väl få en nöjaktig isolering och vindtäthet? Skall jag välja mellan en klinad vägg och Treetexskivor så... ja, inget svårt val.
I norra Sverige, där lerklining är väldigt sällsynt förekommande, var treetexen förmodligen en välsignelse när den kom. I valet mellan befintlig treetex och ny lerklining på samma vägg, väljer jag treetexen.
 
Håller med Karakorum, finns inga spår av lerklining i vårt hus, men treetex troligen från 40-talet finns och vi ersätter den där det behövs.
 
Dito här. :) I vårt hus har lerklining inte något att göra, men treetex har vi. Och i ett av rummen är det ursprungligt väggmaterial.
 
  • Gilla
Danne-87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.