Cheesen
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fel.

Jo.

Att folk inte har koll på att det är såhär sen ett drygt år tillbaka ursäktar jag normalt, men nu är det uttryckigen skrivet i början av tråden hur det är, med lagrumscitat och -länk, så i den här tråden ursäktas du inte.

Läs på.
4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren

I mina ögon så är just du formuleringen "oskäligt kostnad för näringsidkaren" tokig då man nu i exempelvis ts fall kan hävda detta då en reparation hos närstående verkstad troligen är otroligt mycket billigare än en omleverans därav är en omleverans en oskäligt kostnad.
 
  • Gilla
PurreP och 1 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Tack för förtydligandet. Finns det någon vägledning kring vad som är brukligt om man tänker på reparation osv. Tänker i första hand på ledtider. Jag ju köpt sk*ten för att jag behöver den nu men blir det långdragna returer och reparationsvändor så blir jag ju kanske tvungen att köpa en till... Har stora rätt stora ytor att hantera och inget annat sätt att få gjort det på.

En till fråga rörande betalning, fakturan är inte betald än. Kan jag krävas på betalning även om jag har ett pågående reklamationsärende?
Det är väl det här som är lite baksidan av att beställa på nätet.
Jag har ett antal gånger fixat saker själv på nya grejjer som jag har beställt - för att det gått snabbare och varit smidigare.

I dit fall är det troligen solendioden till startmtorn som hakat upp sig - kan gå att knacka på den lätt så kanske den släpper - troligen ebhöver den bytas. Men som du säger: Du har ju en garanti så du bör kunna skicka tillbaks den och få en ny/den reparerad

Men även om du inte behöver betala något så komemr det ta tid, och krävas en att du packar in den, skickar iväg den, fyller i blanketter, ev hör av dig till kundtjänst, och sen kommer den förhoppnignsvis tillbaks sen, alt en ny - inom dagar/veckor/månader - beroende på hur dom väljer att göra/reservdelstillgång/lagertillgång mm
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fel.

Jo.

Att folk inte har koll på att det är såhär sen ett drygt år tillbaka ursäktar jag normalt, men nu är det uttryckigen skrivet i början av tråden hur det är, med lagrumscitat och -länk, så i den här tråden ursäktas du inte.

Läs på.
Det verkar finnas utrymme för att göra undantag i det fall där omleverans är oskäligt dyrt i relation till reparation (enligt konsumentrådgivaren)

https://lagen.nu/prop/2021/22:85#kommentar-0000:34198431638397067460293/K5P4
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Nope! maskinklippet.se
De verkar ju bara sälja hq och stiga.

Rimligast är väl om en auktoriserad verkstad i närheten gör felsökning och reparation i samråd med säljaren.

Bara att stå på dig, de får beställa en hämtning och frakt hos dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det är väl det här som är lite baksidan av att beställa på nätet.
Jag har ett antal gånger fixat saker själv på nya grejjer som jag har beställt - för att det gått snabbare och varit smidigare.

I dit fall är det troligen solendioden till startmtorn som hakat upp sig - kan gå att knacka på den lätt så kanske den släpper - troligen ebhöver den bytas. Men som du säger: Du har ju en garanti så du bör kunna skicka tillbaks den och få en ny/den reparerad

Men även om du inte behöver betala något så komemr det ta tid, och krävas en att du packar in den, skickar iväg den, fyller i blanketter, ev hör av dig till kundtjänst, och sen kommer den förhoppnignsvis tillbaks sen, alt en ny - inom dagar/veckor/månader - beroende på hur dom väljer att göra/reservdelstillgång/lagertillgång mm
Absolut det är ju rent katastrof att beställa skit på nätet som inte går att skicka med posten. Snålhet slår till igen, spara några tusen men slita håret när något tår fel.

Det verkar i alla fall som att det är lokal verkstad som utför reparationer så det bör väl inte dröja för länge.

Försökte få rätsida på vad skälig tid är för en åtgärd men det verkar vara situationen som avgör.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fel.

Jo.

Att folk inte har koll på att det är såhär sen ett drygt år tillbaka ursäktar jag normalt, men nu är det uttryckigen skrivet i början av tråden hur det är, med lagrumscitat och -länk, så i den här tråden ursäktas du inte.

Läs på.
Jag pudlar, min kunskap har blivit föråldrad. Läst på i nya KKL nu...

Kanske att det kan anses oskäligt dyrt med omleverans kontra reparation i detta fall?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
C
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det verkar finnas utrymme för att göra undantag i det fall där omleverans är oskäligt dyrt i relation till reparation (enligt konsumentrådgivaren)
Ja. Rätt självklart när man funderar på det. Lite som att man skulle ha rätt till att få en ny bil bara för att t.ex. radion trasslar. Ett relativt enkelt fel på en åkgräsklippare hamnar rimligtvis i samma kategori.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ingår i samma koncern numera, ja: [länk]
Behöver ju egentligen inte betyda något för servicenivån. Jag upplever iaf en enorm skillnad mellan Bygghemma och Svenssons i Lammhult.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Det verkar finnas utrymme för att göra undantag i det fall där omleverans är oskäligt dyrt i relation till reparation (enligt konsumentrådgivaren)
Jo, men då måste de visa på det i det enskilda fallet dom det uttryckligen står i lagkommentaren du hänvisar till.

De hävdar ju en generell rätt att välja själva, och det har de inte. Det vet förstås den juridikavdelning de själva hänvisar till.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Japp jag höll på länge att dividera på om jag skulle åka till närmsta butik men prisskillnaden var flera tusen för samma maskin utan tillbehör. Man får ju såklart vad man betalar för och jag hade väl räknat med att det skulle gå sönder eftersom den kostar typ 1/3 av motsvarande Husqvarna, men ändå.

Fördelen för min del är att jag inte har betalat något än så jag har egentligen inte förlorat något än.
1/3 av priset? Nu blir jag nyfiken på vad du köpt. Min handlare har Husqvarna Riders (t ex 112C5) från 35 000 och det är cirkapris, de har andra bättre på erbjudande för mindre än 10 till.

Du har mycket stora behov?
 
P PurreP skrev:
Jag pudlar, min kunskap har blivit föråldrad. Läst på i nya KKL nu...

Kanske att det kan anses oskäligt dyrt med omleverans kontra reparation i detta fall?
Enligt konsumentrådgivaren var det så i alla fall.

Dom verkar i alla fall helt stå på sig att jag skulle behöva frakta maskinen till verkstaden. Verkar inte bli bättre än att det kanske får gå till ARN i alla fall. Vi får väl invänta vad deras jurist säger.

Talade med en person i telefon som tyckte jag inte var medgörlig för att jag ville att de skulle frakta maskinen som lagen säger. Det var alltså mitt fel att de inte kunde lösa problemet snabbt. Riktigt argumentativ support-person också.

Som jag förstod det på den personen så har dom i princip inga marginaler på de här maskinerna så de går effektivt med förlust om det skulle vara så att de måste betala frakten till och från reparationen. Han försökte få det att låta som ett garanti-ärende men jag stod på mig att det handlar om reklamation.

Antar att det inte kommer lösa sig särskilt smidigt eftersom det påverkar deras potentiella vinst. Som tur är påverkar det inte mig någonting rent ekonomiskt eftersom jag inte betalat fakturan än :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tyvärr finns det nog ingen möjlighet att hålla inne fakturabetalningen för att produkten krånglar........det medför nog bara tråkiga pålagor i form av inkassoavgifter.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men då måste de visa på det i det enskilda fallet dom det uttryckligen står i lagkommentaren du hänvisar till.

De hävdar ju en generell rätt att välja själva, och det har de inte. Det vet förstås den juridikavdelning de själva hänvisar till.
Visa för vem? Antar att det är en sådan sak som inte är möjlig att tolka allmänt eftersom det finns tolkningsutrymme i lagtexten. Obs jag vet inte fullt ut vad jag pratar om försöker tolka/lära mig parallellt. Konsumentrådgivaren jag pratade med kunde inte ge något tydligt svar på det.
S Stefan1972 skrev:
Tyvärr finns det nog ingen möjlighet att hålla inne fakturabetalningen för att produkten krånglar........det medför nog bara tråkiga pålagor i form av inkassoavgifter.
Det verkar enlligt bolaget som fakturerat inte vara något problem att pausa en faktura under tiden en reklamation pågår.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Då har du väl betalat med klarna då men det har inte framgått tror jag?
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Har köpt en åkgräsklippare modell större av ett billigare fabrikat på en svensk webbshop. Köpte den för en vecka sedan och fick den levererad för några dagar sedan.

Efter drygt tre timmar i bruk så har något gått sönder och det går inte att koppla på batteriet utan att startmotorn går runt. Är inte mer insatt i felet än så och är ej heller mekaniskt lagd. Spelar egentligen inte så stor roll, den är trasig.

Har köpt en ny maskin och har garanti i två år. Men vad har jag egentligen för rättigheter respektive skyldigheter? Speciellt när det kommer till att köpa saker på distans är det lurigt för mig.

Är det rimligt att kräva en helt ny i utbyte? Kan företaget kräva att jag ska arbeta med traktorn för att byta ut delar osv?

Vad har jag för rätt/skyldigheter när det kommer till att frakta maskinen när det kommer till garantiärenden? Kan jag tvingas betala tusentals kronor i frakt?

Är väl inte helt ovanligt att folk råkar sånthär men det är första gången det händer mig så hade behövt lite vägledning.

Tacksam för svar.
Kompis köpte trädgårdstraktor på bygghemma. Den var inkorrekt monterad sv dem, batteriet var helt dött.

Tog flera veckor få kontakt med dem och de svarade ÖHT inte på varför de inte monterat korrekt eller gjort leveransservicen. Han fick själv åka till dem och hämta nytt batteri…


Intressant är att året innan köpte jag samma modell från dem och det var en problemfri leverans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.