21 896 läst · 139 svar
22k läst
139 svar
Trasig åkgräsklippare efter 3 timmar bruk, retur, reklamation eller reparation?
4 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper ett fel på varan eller gör en omleverans. Konsumenten får välja mellan åtgärderna. Näringsidkaren är skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkarenNötegårdsgubben skrev:
I mina ögon så är just du formuleringen "oskäligt kostnad för näringsidkaren" tokig då man nu i exempelvis ts fall kan hävda detta då en reparation hos närstående verkstad troligen är otroligt mycket billigare än en omleverans därav är en omleverans en oskäligt kostnad.
Det är väl det här som är lite baksidan av att beställa på nätet.filimon-danopoulos skrev:Tack för förtydligandet. Finns det någon vägledning kring vad som är brukligt om man tänker på reparation osv. Tänker i första hand på ledtider. Jag ju köpt sk*ten för att jag behöver den nu men blir det långdragna returer och reparationsvändor så blir jag ju kanske tvungen att köpa en till... Har stora rätt stora ytor att hantera och inget annat sätt att få gjort det på.
En till fråga rörande betalning, fakturan är inte betald än. Kan jag krävas på betalning även om jag har ett pågående reklamationsärende?
Jag har ett antal gånger fixat saker själv på nya grejjer som jag har beställt - för att det gått snabbare och varit smidigare.
I dit fall är det troligen solendioden till startmtorn som hakat upp sig - kan gå att knacka på den lätt så kanske den släpper - troligen ebhöver den bytas. Men som du säger: Du har ju en garanti så du bör kunna skicka tillbaks den och få en ny/den reparerad
Men även om du inte behöver betala något så komemr det ta tid, och krävas en att du packar in den, skickar iväg den, fyller i blanketter, ev hör av dig till kundtjänst, och sen kommer den förhoppnignsvis tillbaks sen, alt en ny - inom dagar/veckor/månader - beroende på hur dom väljer att göra/reservdelstillgång/lagertillgång mm
Det verkar finnas utrymme för att göra undantag i det fall där omleverans är oskäligt dyrt i relation till reparation (enligt konsumentrådgivaren)Nötegårdsgubben skrev:
https://lagen.nu/prop/2021/22:85#kommentar-0000:34198431638397067460293/K5P4
Absolut det är ju rent katastrof att beställa skit på nätet som inte går att skicka med posten. Snålhet slår till igen, spara några tusen men slita håret när något tår fel.klaskarlsson skrev:Det är väl det här som är lite baksidan av att beställa på nätet.
Jag har ett antal gånger fixat saker själv på nya grejjer som jag har beställt - för att det gått snabbare och varit smidigare.
I dit fall är det troligen solendioden till startmtorn som hakat upp sig - kan gå att knacka på den lätt så kanske den släpper - troligen ebhöver den bytas. Men som du säger: Du har ju en garanti så du bör kunna skicka tillbaks den och få en ny/den reparerad
Men även om du inte behöver betala något så komemr det ta tid, och krävas en att du packar in den, skickar iväg den, fyller i blanketter, ev hör av dig till kundtjänst, och sen kommer den förhoppnignsvis tillbaks sen, alt en ny - inom dagar/veckor/månader - beroende på hur dom väljer att göra/reservdelstillgång/lagertillgång mm
Det verkar i alla fall som att det är lokal verkstad som utför reparationer så det bör väl inte dröja för länge.
Försökte få rätsida på vad skälig tid är för en åtgärd men det verkar vara situationen som avgör.
Jag pudlar, min kunskap har blivit föråldrad. Läst på i nya KKL nu...Nötegårdsgubben skrev:
Kanske att det kan anses oskäligt dyrt med omleverans kontra reparation i detta fall?
Ja. Rätt självklart när man funderar på det. Lite som att man skulle ha rätt till att få en ny bil bara för att t.ex. radion trasslar. Ett relativt enkelt fel på en åkgräsklippare hamnar rimligtvis i samma kategori.filimon-danopoulos skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Jo, men då måste de visa på det i det enskilda fallet dom det uttryckligen står i lagkommentaren du hänvisar till.filimon-danopoulos skrev:
De hävdar ju en generell rätt att välja själva, och det har de inte. Det vet förstås den juridikavdelning de själva hänvisar till.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 395 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 395 inlägg
1/3 av priset? Nu blir jag nyfiken på vad du köpt. Min handlare har Husqvarna Riders (t ex 112C5) från 35 000 och det är cirkapris, de har andra bättre på erbjudande för mindre än 10 till.filimon-danopoulos skrev:Japp jag höll på länge att dividera på om jag skulle åka till närmsta butik men prisskillnaden var flera tusen för samma maskin utan tillbehör. Man får ju såklart vad man betalar för och jag hade väl räknat med att det skulle gå sönder eftersom den kostar typ 1/3 av motsvarande Husqvarna, men ändå.
Fördelen för min del är att jag inte har betalat något än så jag har egentligen inte förlorat något än.
Du har mycket stora behov?
Enligt konsumentrådgivaren var det så i alla fall.P PurreP skrev:
Dom verkar i alla fall helt stå på sig att jag skulle behöva frakta maskinen till verkstaden. Verkar inte bli bättre än att det kanske får gå till ARN i alla fall. Vi får väl invänta vad deras jurist säger.
Talade med en person i telefon som tyckte jag inte var medgörlig för att jag ville att de skulle frakta maskinen som lagen säger. Det var alltså mitt fel att de inte kunde lösa problemet snabbt. Riktigt argumentativ support-person också.
Som jag förstod det på den personen så har dom i princip inga marginaler på de här maskinerna så de går effektivt med förlust om det skulle vara så att de måste betala frakten till och från reparationen. Han försökte få det att låta som ett garanti-ärende men jag stod på mig att det handlar om reklamation.
Antar att det inte kommer lösa sig särskilt smidigt eftersom det påverkar deras potentiella vinst. Som tur är påverkar det inte mig någonting rent ekonomiskt eftersom jag inte betalat fakturan än
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Tyvärr finns det nog ingen möjlighet att hålla inne fakturabetalningen för att produkten krånglar........det medför nog bara tråkiga pålagor i form av inkassoavgifter.
Visa för vem? Antar att det är en sådan sak som inte är möjlig att tolka allmänt eftersom det finns tolkningsutrymme i lagtexten. Obs jag vet inte fullt ut vad jag pratar om försöker tolka/lära mig parallellt. Konsumentrådgivaren jag pratade med kunde inte ge något tydligt svar på det.Nötegårdsgubben skrev:
Det verkar enlligt bolaget som fakturerat inte vara något problem att pausa en faktura under tiden en reklamation pågår.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Då har du väl betalat med klarna då men det har inte framgått tror jag?
Kompis köpte trädgårdstraktor på bygghemma. Den var inkorrekt monterad sv dem, batteriet var helt dött.filimon-danopoulos skrev:Har köpt en åkgräsklippare modell större av ett billigare fabrikat på en svensk webbshop. Köpte den för en vecka sedan och fick den levererad för några dagar sedan.
Efter drygt tre timmar i bruk så har något gått sönder och det går inte att koppla på batteriet utan att startmotorn går runt. Är inte mer insatt i felet än så och är ej heller mekaniskt lagd. Spelar egentligen inte så stor roll, den är trasig.
Har köpt en ny maskin och har garanti i två år. Men vad har jag egentligen för rättigheter respektive skyldigheter? Speciellt när det kommer till att köpa saker på distans är det lurigt för mig.
Är det rimligt att kräva en helt ny i utbyte? Kan företaget kräva att jag ska arbeta med traktorn för att byta ut delar osv?
Vad har jag för rätt/skyldigheter när det kommer till att frakta maskinen när det kommer till garantiärenden? Kan jag tvingas betala tusentals kronor i frakt?
Är väl inte helt ovanligt att folk råkar sånthär men det är första gången det händer mig så hade behövt lite vägledning.
Tacksam för svar.
Tog flera veckor få kontakt med dem och de svarade ÖHT inte på varför de inte monterat korrekt eller gjort leveransservicen. Han fick själv åka till dem och hämta nytt batteri…
Intressant är att året innan köpte jag samma modell från dem och det var en problemfri leverans.