Om man läser hela länken så är en öppen flaska säker att transportera efter ett dygn.
 
Ja, det är den säkert, men efter ytterligare ett gäng temperaturcyklingar med öppen ventil så är det inte lika säkert längre.

En tycklös tub som är fylld med gasol är säker. En med luft/gasolblandning är det inte.
 
Propan självantänder inte vad jag vet, så vad består risken i?
 
Nej, det självantänder inte. Men det behövs ingen stor gnista. Det är inte sannolikt att det händer. Men det finns en liten risk.
 
Efter lite mer än 30 år inom räddningstjänsten så har då aldrig vi hört att det har hänt, varken hos oss eller någon annanstans.
Det är nog större chans att man krockar och skadas av det eller snubblar med flaskan i handen på väg ut till bilen än att en tom flaska skulle ställa till med något.
Detta börjar bli löjligt, sluta att försöka skrämmas med vad som skulle kunna hända.
 
  • Gilla
patfred och 4 till
  • Laddar…
Hur många tuber med ventilen fast i öppet läge har du stött på?

Jag säger inte att det är en stor risk. Men att hävda att inget kan hända är definitivt fel.
Har du stött på incidenter med exploderande spolarvätskebehållare? Något som här har påståtts vara farligare. Du måste ändå hålla med om att händelsekedjan finns, även om den inte är sannolik.
 
Redigerat:
Om Msb tycker att det är ofarligt att frakta efter 1 dygn med en öppen flaska så litar jag på dom.
Har då flaskan varit öppen i 1 år tror ju inte jag att risken är större tror du?
Kan du hänvisa till någon källa som hävdar att det är farligt att frakta en gasol flaska som varit öppen i 1 dygn eller mer?
Kan du hänvisa till någon olycka med en tom öppen flaska?
 
Ja, det är farligare efter ett år.
Det är inget vanligt förfarande så exempel finns sannolikt inte.

Jag säger inte att det finns en överhängande fara. Men det finns en risk.
 
Det är ganska meningslöst att diskutera en risk som är så liten att den bara är hypotetisk.
Det dör 200 personer i trafiken varje år, men man diskuterar inte risken att träffas av en meteorit när man kör bil.
 
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Lite större, men effekten blir motsvarande...
[media]
När jag gick i grundskolan hade vi särskild tid med räddningstjänsten där det bl a ingick att spränga oljetunnor. Räckte att hälla i en fingerborg bensin (eller rättare sagt var det den perfekta mängden), vänta någon minut att förgasas och sedan tutta på. Blev en väldans smäll.

Tror personligen inte det kan hända något med en tom gasolflaska som legat öppen under längre tid. Dessutom har bensin helt andra egenskaper.
 
Nej. Bensin och gasol har tämligen lika egenskaper. Det går utmärkt att köra en bil på gasol. Men då kallas det LNG, det är just när det varit öppet så länge att det bara finns lite gas kvar det kan bli farligt. En tub som tömts på normalt sätt är helt ofarlig.
 
Jag vet inte riktigt vad du vill med dina svar?
Gasol är en gas som förvaras flytande under tryck i behållare av olika storlekar.
Släpp ut gasolen så övergår den från flytande till gasform.
I en öppen behållare så försvinner gasolen ut i luften.
Vad menar du kan hända i en öppnad behållare efter 1 dygn?
Vad kan hända efter fler dygn?
Då Msb i sina rekommendationer säger att det är ofarligt efter 1 dygn menar du att dom ljuger?
Du har fortfarande inte kommit med någon form av bevis mer än att du tror att det kan vara farligt.
 
Nej, det är uppenbart att du inte förstår. Jag fattar inte vad det är som är så svårt att förstå.

Nej, tuben är inte farlig när den är ”tömd” enligt den rekommendationen. Men den är inte tom, den är full med gas. Den blir farlig när 90% av gasen ventilerats ut och ersatts med luft. Något som skulle kunna hända om den står länge med öppen kran.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är uppenbart att du inte förstår. Jag fattar inte vad det är som är så svårt att förstå.

Nej, tuben är inte farlig när den är ”tömd” enligt den rekommendationen. Men den är inte tom, den är full med gas. Den blir farlig när 90% av gasen ventilerats ut och ersatts med luft. Något som skulle kunna hända om den står länge med öppen kran.
Varför svarade du inte på mina frågor?
Du skriver att den inte är farlig när den är tömd enligt rekommendation, sen skriver du att den är full med farlig gas vilket händer när den står öppen länge.
Var kommer den farliga gasen ifrån?
Om du inte kan svara på mina frågor utan bara fortsätter skriva att du tycker att det är farligt utan några bevis så är fortsatt diskussion lönlöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.