RoTe
Besiktningsföretagen tappar ju dessutom en mängd kunder och då har man ju alternativet att t.ex. flytta till mindre lokaler och säga upp personal, eller höja priset för den tjänsten man erbjuder så att intäkterna blir ungefär lika som före man fick ett minskat kundunderlag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kriss Marc skrev:
Vet du att det finns stora outnyttjade resurser som väntar på uppdrag?
Vid en sådan händelse med stor påverkan tror jag utan att veta att alla resurser har ett uppdrag!
Då blir det problem att: "skicka resurser som hjullastare och tungbergare".
Ponera att det finns ett avsevärt antal i beredskap men från Luleå åtgår det 160mil i 80 km/h för tungtransport med 2enheter på trailer. Då tar det utan raster och chaufförsbyte 20 timmar att starta röjning det samma gäller en tungbergare!
Tror du att många satt overksamma i hjullastare och tungbergare?
Jo det är jag övertygad om att det finns resurser.
Om avtalad snöröjning inkl saltning misslyckas så måste det ju finnas en reservplan.
Men det kanske finns någon intern miljöplan som omöjliggör att man akut tar in andra arbetsfordon? Mycket troligt!
Sen är det här en Europaväg och ingen byväg!
 
Så, nu är E6 och E22 avstängda. Några expertkommentatorer, eller alla har snöat (höhö) in sig på besiktning nu? 😉
 
  • Haha
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
På temat norgehistoriet, i Oslo har tunnelbanan (!) stått still på grund av snöoväder.

(Ja, jag vet att mycket tunnelbana inte är i tunnlar)
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, perioden är 12månader +- 2månader precis som förut. Skillnaden är att man utgår från föregående besiktning i stället för en fast månad.
Nej, det är inte 12±2 månader, det är max 14 månader.
Man får tex besikta bilen tex fem månader efter föra besiktningen, detta kan vara använbart tex om man ska sälja bilen, eller om man ska åka utomlands i tex 1 år.


För 20+ år sedan så besiktade av mina kompisar sin bil några dagar innan hans besiktningsperiod började, ett halvår senare blev han stoppad av polisen och fick böter för framförande av fordon med körförbud pga avsaknad av giltig besiktning.
Om dagens regler hade gällt då så hade bilen inte haft körförbud.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är jag övertygad om att det finns resurser.
Om avtalad snöröjning inkl saltning misslyckas så måste det ju finnas en reservplan.
Men det kanske finns någon intern miljöplan som omöjliggör att man akut tar in andra arbetsfordon? Mycket troligt!
Sen är det här en Europaväg och ingen byväg!
Som skattebetalare är jag inte beredd att betala för en stor överkapacitet 360 dagar per år för att det ska finnas en beredskap för att något som händer några få gånger per år ska lösas helt friktionsfritt. Jag antar att du inte äger en stor hjullastare privat för att kunna ta bort den extraordinära plogkanten några få gånger per vinter?

Jag tycker att man får gilla läget de gånger det händer. Irriterande och för vissa enskilda en stor olägenhet, men vi kan sällan besegra vädret när det visar sig från sin värsta sida. Däremot är jag för en noggrannare kontroll av utländska lastbilars däck när de kör in i landet.
 
  • Gilla
Kriss Marc och 3 till
  • Laddar…
Vi har ju en massa regelverk som sätter käppar i hjulen också. Du ska ha rätt utbildning för att få arbeta på väg. Så du kan inte sätta in de som har lämplig utrustning utan vidare. Allt för att öka säkerheten.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Kriss Marc och 2 till
  • Laddar…
Som ovan nämnde:

Skärmdump av nyhetsartikel från Aftonbladet, trafikproblem E22, SOS International tillkallat, reporter Josefine Karlsson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här försökte vi vara förutseende.. skulle besiktiga bilen.. och det yrde och snöade.. så vi tänkte om vi åker upp o ner ett par gånger ”mitt i” (tidsmässigt) så är det lugna puckar..

Två timmar senare.. kom vi upp halva vår väg.. innan den bilen satt fast och vägrade rubba sig åt nått håll 😳 maken hade snöskyffel med sig.. skottade rent runt däcken.. gick inte framåt.. men lyckades backa en bit .. för att gasa o åka framåt.. hann 12 m och satt fast i nästa driva..

vid detta laget, när han skottat iigen.. började varningarna om vägarna utanför vår.. dyka upp.. och vi insåg att vår väg var inte enda problemet.. fick ringa och avboka besiktningen.. och istället fundera på att ta sig ner igen, helst med bilen!

2 timmar senare var bilen hemma.. och vi kom inte ens ut från vår väg! Så jäkla irriterande när det kommit 5 cm snö.. men drivorna är 30-70 cm höga längs/på vägen!

Suck..

Måste försöka muta plognisse tills imorgonbitti.. maken behöver åka till jobbet då.

Det värsta är ju dock att blåser det.. har man Max 45 min på sig efter plogningen.. att åka upp längs vägen.. sen är den igendrevad igen :/

(Nu får vi igen för ”iingen plogning” förra vintern)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Här försökte vi vara förutseende.. skulle besiktiga bilen.. och det yrde och snöade.. så vi tänkte om vi åker upp o ner ett par gånger ”mitt i” (tidsmässigt) så är det lugna puckar..

Två timmar senare.. kom vi upp halva vår väg.. innan den bilen satt fast och vägrade rubba sig åt nått håll 😳 maken hade snöskyffel med sig.. skottade rent runt däcken.. gick inte framåt.. men lyckades backa en bit .. för att gasa o åka framåt.. hann 12 m och satt fast i nästa driva..

vid detta laget, när han skottat iigen.. började varningarna om vägarna utanför vår.. dyka upp.. och vi insåg att vår väg var inte enda problemet.. fick ringa och avboka besiktningen.. och istället fundera på att ta sig ner igen, helst med bilen!

2 timmar senare var bilen hemma.. och vi kom inte ens ut från vår väg! Så jäkla irriterande när det kommit 5 cm snö.. men drivorna är 30-70 cm höga längs/på vägen!

Suck..

Måste försöka muta plognisse tills imorgonbitti.. maken behöver åka till jobbet då.

Det värsta är ju dock att blåser det.. har man Max 45 min på sig efter plogningen.. att åka upp längs vägen.. sen är den igendrevad igen :/

(Nu får vi igen för ”iingen plogning” förra vintern)
Hade inte du en Jeep?
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
Jag var en av få i Göteborg som gav mig ut i trafiken i morse, det gick snabbare än vanligt att köra mina tre mil då det var så lite trafik. Nu har jag dock 4WD.

Det största problemet i morse var när det blåste så mycket att jag inte kunde köra snabbare än 30 km/h för att jag inte såg vägen utan jag fick titta efter nästa plogpinne, köra till den och sedan lokalisera nästa plogpinne. Detta var på en 90-väg...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Hade inte du en Jeep?
Den är på verkstan!

tillägg: sedan var det ju inte den som skulle besiktigas tack o lov..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag var en av få i Göteborg som gav mig ut i trafiken i morse, det gick snabbare än vanligt att köra mina tre mil då det var så lite trafik. Nu har jag dock 4WD.

Det största problemet i morse var när det blåste så mycket att jag inte kunde köra snabbare än 30 km/h för att jag inte såg vägen utan jag fick titta efter nästa plogpinne, köra till den och sedan lokalisera nästa plogpinne. Detta var på en 90-väg...
Jaa.. det är ju den sabla vinden som ställer till det - inte snömängden! Hoppas du tar dig hem säkert oxå (Häromkring står bilarna kors o tvärs igen på sina håll och bärgarna sägs ha fullt upp.. har det varnats om)
 
Snigla Snigla skrev:
Den är på verkstan!
Typiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.