4 214 läst · 73 svar
4k läst
73 svar
Trafikförsäkring tung elcykel
😳ojdå, nu inser jag varför jag inte blev förstådd. Det saknas ett ”inte” i den meningen som jag var helt säker på att jag skrev. Men uppenbarligen inte. 😳
Egentligen är reglerna enkla
En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.
eller helt olovlig då den inte i praktiken går att regga som moped då den inte är typgodkänd som moped
Har man gashandtag så ramlar man också direkt på olovlig
Regeländringar rör inte laglig elcykel utan det är sparkcyklar och annat som påverkas
En cykel med tramp- eller vevanordning och elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
- Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
- Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
- Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.
eller helt olovlig då den inte i praktiken går att regga som moped då den inte är typgodkänd som moped
Har man gashandtag så ramlar man också direkt på olovlig
Regeländringar rör inte laglig elcykel utan det är sparkcyklar och annat som påverkas
Nej, tyvärr är det där en tolkning av regelverket som inte stämmer riktigt.
Det finns inget krav på att kraften på tramporna ska kännas av, något som i allmänhet saknas.
Det finns inget krav på att kraften på tramporna ska kännas av, något som i allmänhet saknas.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 718 inlägg
Nej, det stämmer inte.P polaris78 skrev:
Det finns inga regler för hur krafttillskottet får regleras, sålänge krafttillskottet bara ges när man trampar.
Det betyder att det är ingen skillad på att ha ett "gashantag" (där man steglöst kan ställa assistansnivån) eller en knapp med 0-5. Huvudsaken är att assistansen bara kopplas in när man trampar. Sen om du har en display med upp/nedknapp för ställning av assistansnivån eller en potentiometer utformad som ett "gashantag" bryr sig inte lagen om.
För cyklar med fram/bakmotor räcker det dock med en magnetsensor, eftersom motorn inte förstärker trampkraften utan hjulkraften och tramporna påverkas inte av motorn.
En cykel med mittmotor MÅSTE ha en kraftsensor, där är en magnetsensor inte tillåten över huvud taget, detta beror på att man får en "feedback-loop" när motorn hjälper till, vilket gör att utan kraftsensor skulle tramporna gå av sig själv (motor roterar tramporna --> magnetsensorn tycker man trampar) (och det skulle även bli rätt farligt om man kommer ivägen för tramporna med benen).
Detta är också anledningen till att en mittmotor är dyrare.
Ja det är lovligt även med att man bara vevar med trampor så får man krafttillskott men får inte vara gashandtag som gör att man slipper veva med tramporna.. då är det olovligt
Det är lite dumt formulerat där , men som alltid när man försöker skriva enkla texter för att tolka krångliga lagtexter så blir det ofta möjligt att missförstå.. (mesta av texten i dom där 3 punkterna kommer från transportstyrelsen)
sen kan det finnas olika effektlägen som regleras på olika vis men det man oftast menar med gashandag är inte olika styrkor på assistans dom får såklart regleras med trycknappar eller hur man vill men får inte ta bort att man behöver trampa för elassisans
Det är lite dumt formulerat där , men som alltid när man försöker skriva enkla texter för att tolka krångliga lagtexter så blir det ofta möjligt att missförstå.. (mesta av texten i dom där 3 punkterna kommer från transportstyrelsen)
sen kan det finnas olika effektlägen som regleras på olika vis men det man oftast menar med gashandag är inte olika styrkor på assistans dom får såklart regleras med trycknappar eller hur man vill men får inte ta bort att man behöver trampa för elassisans
Min hopfällbara echoride elcykel är inte en cykel, för jag har ett gashandtag med steglös effektreglering utan att behöva trampa.
Men, det finns också en strömbrytare bredvid gashandtaget som kopplar bort gashandtaget, så jag kan med en knapptryckning välja om jag vill vara laglig eller inte 😊
Det är jättebekvämt med gashandtaget och jag begriper inte varför det inte är tillåtet egentligen för det är helt ofarligt.
Men, det finns också en strömbrytare bredvid gashandtaget som kopplar bort gashandtaget, så jag kan med en knapptryckning välja om jag vill vara laglig eller inte 😊
Det är jättebekvämt med gashandtaget och jag begriper inte varför det inte är tillåtet egentligen för det är helt ofarligt.
enligt hur jag tolkar och även polisen med fleras , så är din cykel med gashandtag inte en laglig elcykel alls i sverige .. Den är inte laglig bara för att du" just nu" inte trycker på gasen.. Gashandtaget med funktion för att slippa trampa gör den olaglig.D Dilato skrev:Min hopfällbara echoride elcykel är inte en cykel, för jag har ett gashandtag med steglös effektreglering utan att behöva trampa.
Men, det finns också en strömbrytare bredvid gashandtaget som kopplar bort gashandtaget, så jag kan med en knapptryckning välja om jag vill vara laglig eller inte 😊
Det är jättebekvämt med gashandtaget och jag begriper inte varför det inte är tillåtet egentligen för det är helt ofarligt.
Det har sålts otroliga mängder med elfordon som ser ut både som cyklar och på andra vis av svenska butiker som inte får vara ute i trafiken då dom inte uppfyller det som krävs i lagen
Altså finns det något annat sätt än att trampa att starta motor (förutom gång läget på 6 kmh) så är det inte längre än laglig elcykel.. utan en moped men då registrering och typgodkännande som moped saknas så blir det i lagens mening samma sak som en oregistrerad crosshoj och får bara köras på inhängnat och godkänt motorbana
Redigerat:
Det är säkert sant, men jag har haft den sedan i vart fall 2009 och ser ingen risk att använda den.P polaris78 skrev:
Med gashandtaget avstängt är den laglig, då gör handtaget ingenting.
Altså finns det något annat sätt än att trampa för att starta motor (förutom gång läget på 6 kmh) så är det inte längre än laglig elcykel.. utan en moped men då registrering och typgodkännande som moped saknas så blir det i lagens mening samma sak som en oregistrerad mc eller crosshoj och får bara köras på inhängnat område som är godkänt motorbana. naturligtvis saknas då också besiktning och försäkring och i många fall körkort
polisen är inte dummare än dom brukar kunna kolla vilka cyklar som är lagliga, och några knapptryckningar är inte godkänd sätt att spärra gasen/slipp trampa funktionen.
Sen har det varit väldigt utom kontroll men antalet olyckor på framförallt elsparkcyklar har fått upp ögonen hos myndigheter om problemet. så även poliser börjar få upp ögonen för problemet
Och problemet är ju den dagen det sker en olycka och det framkommer att det är ett oförsäkrat oregistrerat motorfordon så brukar det bli dyrt.. då inga försäkringar du har täcker fordonet och det är försäkringsplikt på motorfordon i sverige
Nu med det nya försäkringskravet på många sparkcyklar som började gälla 23 dec så kommer det troligen börja stoppas och kollas i lite större omfattning
polisen är inte dummare än dom brukar kunna kolla vilka cyklar som är lagliga, och några knapptryckningar är inte godkänd sätt att spärra gasen/slipp trampa funktionen.
Sen har det varit väldigt utom kontroll men antalet olyckor på framförallt elsparkcyklar har fått upp ögonen hos myndigheter om problemet. så även poliser börjar få upp ögonen för problemet
Och problemet är ju den dagen det sker en olycka och det framkommer att det är ett oförsäkrat oregistrerat motorfordon så brukar det bli dyrt.. då inga försäkringar du har täcker fordonet och det är försäkringsplikt på motorfordon i sverige
Nu med det nya försäkringskravet på många sparkcyklar som började gälla 23 dec så kommer det troligen börja stoppas och kollas i lite större omfattning
Det är Trafikskadelag (1975:1410) som har uppdaterats per 2023-12-23. Det är inte samma sak som lag om vägtrafikdefinitioner.yonna skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...amling/trafikskadelag-19751410_sfs-1975-1410/
Några urklipp, ej komplett,
"Inledande bestämmelser
1 § /Träder i kraft I:2023-12-23/
Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skador i följd av trafik med sådant fordon (trafikskadeersättning).
Vid tillämpningen av lagen ska ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning alltid anses som ett motordrivet fordon, om det
1. är konstruerat för en hastighet som överstiger 20 kilometer i timmen, eller
2. är konstruerat för en hastighet som överstiger 14 kilometer i timmen och har en nettovikt som överstiger 25 kilogram."
"Trafikförsäkring
2 § Trafikförsäkring skall finnas för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och inte är avställt samt för annat motordrivet fordon som brukas i trafik här i landet."
Din cykel har tramp- eller vevanordning och faller därför utanför definitionen av motorfordon i trafikskadelagen.
Då behövs det ingen trafikförsäkring.
Så vad är då en sparkcykel över 14kg? Om det är ett motorfordon så gäller väl inte övriga regler som gäller för cyklar?
Är det helt plötsligt en moped som kräver behörighet? Eller är det definierat som helt olika saker beroende på vilken lag man läser?
Det hela verkar vara ett ogenomtänkt hastverk. Snacka om att röra ihop begreppen.
Är det helt plötsligt en moped som kräver behörighet? Eller är det definierat som helt olika saker beroende på vilken lag man läser?
Det hela verkar vara ett ogenomtänkt hastverk. Snacka om att röra ihop begreppen.
14kg?D Daniel 109 skrev:Så vad är då en sparkcykel över 14kg? Om det är ett motorfordon så gäller väl inte övriga regler som gäller för cyklar?
Är det helt plötsligt en moped som kräver behörighet? Eller är det definierat som helt olika saker beroende på vilken lag man läser?
Det hela verkar vara ett ogenomtänkt hastverk. Snacka om att röra ihop begreppen.
25kg var det visst. Med en hastighetsgräns som jag inte känner igen från trafiklagstiftningen. Lagstiftningen känns som spagetti.
Att regelverk baserat på vikt har baksidor vet vi ju sedan lättviktarna. Men det har väl alla glömt.
Att regelverk baserat på vikt har baksidor vet vi ju sedan lättviktarna. Men det har väl alla glömt.
Nja, beror ju på hur cykeln är konstruerad. Har mittmotor, men mina trampor snurrar inte med cykeln hela tiden som en fixie. Låter jag bli att trampa så står tramporna still. Alltså räcker magnetsensor även för denna typ av mittmonterad motor.S sebastiannielsen skrev:En cykel med mittmotor MÅSTE ha en kraftsensor, där är en magnetsensor inte tillåten över huvud taget, detta beror på att man får en "feedback-loop" när motorn hjälper till, vilket gör att utan kraftsensor skulle tramporna gå av sig själv (motor roterar tramporna --> magnetsensorn tycker man trampar) (och det skulle även bli rätt farligt om man kommer ivägen för tramporna med benen).
Detta är också anledningen till att en mittmotor är dyrare.
Liknande trådar
-
Motorisera gammal tung garageport? (Vipp)
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur justera tung Bor dörr
Fönster & Dörrar -
Vad för typ av företag fraktar tungt och otympligt?
Socialt & Projekt -
Hur hittar jag bjälken bakom ett gipstak för att sätta upp tung lampa?
Belysning -
Sätta upp stor tung spegel
Byggnadsvård