S sebastiannielsen skrev:
Ja, det är då viktigt att tänka på den totala effekten, dvs det som kallas för "märkeffekt".
Det betyder att cykel får ha kraftigare motor, bara motorcontrollen inte klarar att ge mer.

En "fatbike" registreras som moped klass 2 (1000W, max 25km/h, trampassistans) och måste trafikförsäkras. Ett undantag när det gäller denna form av cykel är att kravet på godkänd mopedhjälm gäller inte, utan det räcker med cykelhjäm
Min trehjuliga elcykel väger över 25 kg och går fortare än 14 km/tim.
Tyvärr har tråden vinklats till elsparkcykel.
 
yonna yonna skrev:
Min trehjuliga elcykel väger över 25 kg och går fortare än 14 km/tim.
Tyvärr har tråden vinklats till elsparkcykel.
Den gäller inte elcykel. Den gäller bara fordon utan tramp eller vevanordning.

Googlade runt och det verkar som att hyrbolagens elsparkcyklar väger 30 kg, för att de är gjorda av tjockare stål för att tåla omild behandling.
Så detta verkar vara en lag som enbart är inriktad på hyrbolagen.

Inte de som köper elspark privat för då är det svårt att komma upp över 25 kg.
 
R
S sebastiannielsen skrev:
Dock tycker jag det är märkligt eftersom jag googlat runt och kan inte hitta en enda elsparkcykel på över 25 kg.
Den tyngsta jag hittat för tillfället är 22 kg, och då är det en REJÄL pjäs, typ dubbelt så kraftig som typ Voi.
Lagen gäller ”eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning” som går snabbare än 20 kilometer i timmen. Men det kan även gälla fordon som går snabbare än 14 kilometer i timmen, så länge fordonet väger mer än 25 kilo. Alltså kan det röra sig om elsparkcyklar, elscootrar men också så kallade fatbikes.
 
R
S sebastiannielsen skrev:
Den gäller inte elcykel. Den gäller bara fordon utan tramp eller vevanordning.

Googlade runt och det verkar som att hyrbolagens elsparkcyklar väger 30 kg, för att de är gjorda av tjockare stål för att tåla omild behandling.
Så detta verkar vara en lag som enbart är inriktad på hyrbolagen.

Inte de som köper elspark privat för då är det svårt att komma upp över 25 kg.
Lagen gäller privat och hyrbolag som du pratar om..
 
yonna yonna skrev:
Min trehjuliga elcykel väger över 25 kg och går fortare än 14 km/tim.
Tyvärr har tråden vinklats till elsparkcykel.
Det är för att du inte är jättetydlig.

Har din cykel trampor eller annan vevanordning, en större effekt än 250W och kör snabbare än 25km med elassistans?
 
R Rejäl skrev:
Lagen gäller privat och hyrbolag som du pratar om..
Jag skrev ju att "köper man elspark privat då är det svårt att komma upp över 25 kg".
Då syftar jag såklart på en laglig elspark. Tyngsta jag hittat är 22 kilo men då är det en rejäl pjäs, tänk dig typ en elspark som klarar att dra 2 personer typ... den är typ dubbelt så bred som en skadeboard.

Fatbikes som sagt räknas som moped klass 2, där gäller redan krav på trafikförsäkring.
 
Åkte parallellt med en cykelbana där en elcykel trampades här om dagen, trafiken var lite ryckig så vi körde om varandra flera gånger.
På plan väg gjorde den 50, uppför 40.
 
Isakare Isakare skrev:
Åkte parallellt med en cykelbana där en elcykel trampades här om dagen, trafiken var lite ryckig så vi körde om varandra flera gånger.
På plan väg gjorde den 50, uppför 40.
Dvs en elmoped med trampor. Låter inte helt lagenligt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
S sebastiannielsen skrev:
Jag skrev ju att "köper man elspark privat då är det svårt att komma upp över 25 kg".
Då syftar jag såklart på en laglig elspark. Tyngsta jag hittat är 22 kilo men då är det en rejäl pjäs, tänk dig typ en elspark som klarar att dra 2 personer typ... den är typ dubbelt så bred som en skadeboard.

Fatbikes som sagt räknas som moped klass 2, där gäller redan krav på trafikförsäkring.
Det är hastigheten som blir avgörande går elsparken 20km/h eller fortare spelar vikten ingen roll..
Men den kan spela roll om hastigheten är över 14km/h och den väger mer är 25kg då blir den trafikförsäkringsskyldig…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Dvs en elmoped med trampor. Låter inte helt lagenligt.
Elcykeln kan lätt gå i 50km/h lagligt bara du orkar trampa😂
 
R Rejäl skrev:
Det är hastigheten som blir avgörande går elsparken
Precis, och över 20km/h så är den olaglig enligt svenska regler ändå.
Det är över 20 km/h som gäller, går den i 20 km/h så räknas den på viktregeln.
Skälet till regeln är ett EU-direktiv och i andra länder får elsparkcyklar gå uppemot 33 km/h.

Det innebär således också att en sådan elsparkcykel får köras i sverge tillfälligtvis (upp till 1 år efter införseln), på turistbehörighet, dvs en svensk får inte göra det, men en turist som vistas i sverige får göra det.

Det har med Wienkonventionen att göra, ett fordon som är lagligt i annat land får inte "nekas" över gränserna. En person som innehar ett fordon som är lagligt i hemlandet, måste få köra fordonet var denne vill.

Därav trafikförsäkringskravet för "olagliga" elsparkcyklar.



Och en laglig elsparkcykel i sverige över 25 kg är svår att få tag på.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Åkte parallellt med en cykelbana där en elcykel trampades här om dagen, trafiken var lite ryckig så vi körde om varandra flera gånger.
På plan väg gjorde den 50, uppför 40.
Min arbetskamrat hade en elcykel på 1,5 kW som lätt gjorde 70 km/h
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Elcykeln kan lätt gå i 50km/h lagligt bara du orkar trampa😂
Så sant så sant, oftast rätt jobbigt bara.

Har en 75kgs lådcykel med eldrift, inte kul alls att ha den lastad med 40-50kg barn och få soppatorsk. 😳
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Så sant så sant, oftast rätt jobbigt bara.

Har en 75kgs lådcykel med eldrift, inte kul alls att ha den lastad med 40-50kg barn och få soppatorsk. 😳
Då cyklar du för sällan, för tar du den oftare i bruk så garanterat jag dig en högre hastighet i julklapp😂🎅🏻🎅🏻🎅🏻
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då cyklar du för sällan, för tar du den oftare i bruk så garanterat jag dig en högre hastighet i julklapp😂🎅🏻🎅🏻🎅🏻
Skulle jag hålla den hastigheten en längre stund hade nog Tour de France varit en söndagsrunda. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.