4 214 läst · 73 svar
4k läst
73 svar
Trafikförsäkring tung elcykel
Min trehjuliga elcykel väger över 25 kg och går fortare än 14 km/tim.S sebastiannielsen skrev:Ja, det är då viktigt att tänka på den totala effekten, dvs det som kallas för "märkeffekt".
Det betyder att cykel får ha kraftigare motor, bara motorcontrollen inte klarar att ge mer.
En "fatbike" registreras som moped klass 2 (1000W, max 25km/h, trampassistans) och måste trafikförsäkras. Ett undantag när det gäller denna form av cykel är att kravet på godkänd mopedhjälm gäller inte, utan det räcker med cykelhjäm
Tyvärr har tråden vinklats till elsparkcykel.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 718 inlägg
Den gäller inte elcykel. Den gäller bara fordon utan tramp eller vevanordning.yonna skrev:
Googlade runt och det verkar som att hyrbolagens elsparkcyklar väger 30 kg, för att de är gjorda av tjockare stål för att tåla omild behandling.
Så detta verkar vara en lag som enbart är inriktad på hyrbolagen.
Inte de som köper elspark privat för då är det svårt att komma upp över 25 kg.
Lagen gäller ”eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning” som går snabbare än 20 kilometer i timmen. Men det kan även gälla fordon som går snabbare än 14 kilometer i timmen, så länge fordonet väger mer än 25 kilo. Alltså kan det röra sig om elsparkcyklar, elscootrar men också så kallade fatbikes.S sebastiannielsen skrev:
Lagen gäller privat och hyrbolag som du pratar om..S sebastiannielsen skrev:Den gäller inte elcykel. Den gäller bara fordon utan tramp eller vevanordning.
Googlade runt och det verkar som att hyrbolagens elsparkcyklar väger 30 kg, för att de är gjorda av tjockare stål för att tåla omild behandling.
Så detta verkar vara en lag som enbart är inriktad på hyrbolagen.
Inte de som köper elspark privat för då är det svårt att komma upp över 25 kg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 636 inlägg
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 718 inlägg
Jag skrev ju att "köper man elspark privat då är det svårt att komma upp över 25 kg".R Rejäl skrev:
Då syftar jag såklart på en laglig elspark. Tyngsta jag hittat är 22 kilo men då är det en rejäl pjäs, tänk dig typ en elspark som klarar att dra 2 personer typ... den är typ dubbelt så bred som en skadeboard.
Fatbikes som sagt räknas som moped klass 2, där gäller redan krav på trafikförsäkring.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 636 inlägg
Det är hastigheten som blir avgörande går elsparken 20km/h eller fortare spelar vikten ingen roll..S sebastiannielsen skrev:Jag skrev ju att "köper man elspark privat då är det svårt att komma upp över 25 kg".
Då syftar jag såklart på en laglig elspark. Tyngsta jag hittat är 22 kilo men då är det en rejäl pjäs, tänk dig typ en elspark som klarar att dra 2 personer typ... den är typ dubbelt så bred som en skadeboard.
Fatbikes som sagt räknas som moped klass 2, där gäller redan krav på trafikförsäkring.
Men den kan spela roll om hastigheten är över 14km/h och den väger mer är 25kg då blir den trafikförsäkringsskyldig…
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 718 inlägg
Precis, och över 20km/h så är den olaglig enligt svenska regler ändå.R Rejäl skrev:
Det är över 20 km/h som gäller, går den i 20 km/h så räknas den på viktregeln.
Skälet till regeln är ett EU-direktiv och i andra länder får elsparkcyklar gå uppemot 33 km/h.
Det innebär således också att en sådan elsparkcykel får köras i sverge tillfälligtvis (upp till 1 år efter införseln), på turistbehörighet, dvs en svensk får inte göra det, men en turist som vistas i sverige får göra det.
Det har med Wienkonventionen att göra, ett fordon som är lagligt i annat land får inte "nekas" över gränserna. En person som innehar ett fordon som är lagligt i hemlandet, måste få köra fordonet var denne vill.
Därav trafikförsäkringskravet för "olagliga" elsparkcyklar.
Och en laglig elsparkcykel i sverige över 25 kg är svår att få tag på.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 636 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 636 inlägg