Hej;

Det finns två orsaker att genomföra potentialutjämning i våra hus,

Det ena är för att bättre hantera EMC, det andra är för att undvika spänningssättning av utsatta delar, d.v.s. delar, som normalt sett är spänningslösa.

Starkt förenklat så innebär att genomföra potentialutjämning i våra hus, att alla ledande mediasystem (el, vatten, avlopp, etc.) till våra hus kopplas ihop i en punkt och ansluts där till husets metallisering, t.ex. armeringen i bottenplattan.

Lyckas man med detta då minskar dramatiskt risken för spänningssättning av t.ex. duschens metallisering gentemot husets stomme vid åsköverspänningar i närheten.

När det gäller EMC så innehåller årets ”regeringsuppdrag” till Elsäkerhetsverket; ”Insatser för höjd kunskap om elektromagnetisk kompatibilitet”.

Läs vidare här; https://www.elsakerhetsverket.se/gl...udgetaret-2024-avseende-elsakerhetsverket.pdf

En bra potentialutjämning i våra hus hjälper även till att hantera störningar på apparater och system i samband med att vi i ökad mängd använder switchad elektronik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Noooordin och 3 till
  • Laddar…
A
Hej Martin.

Detta är en del av felskyddet automatisk frånkoppling av matningen i elinstallationsreglerna så det görs alltid i nya byggnader.

Det brukar dock vara ganska få främmande ledande delar i dagens byggnader om ens några nuförtiden.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Hej Martin.

Detta är en del av felskyddet automatisk frånkoppling av matningen i elinstallationsreglerna så det görs alltid i nya byggnader.

Det brukar dock vara ganska få främmande ledande delar i dagens byggnader om ens några nuförtiden.
Hej avh67f

I många hus saknas den direkta anslutningen (mellan inkommande PEN-ledare i el-servisen och husets metallisering. Den saknades i mitt hus och det kunde jag åtgärda då jag om-dränerade huset (som är ca 60 år gammalt).

Därmed då ökar jag möjligheten att klara av även de snabba transienterna vid åska och switchteknik i elnäten

Elsystemets jordtag finns vid sista transformatorn före huset (ofta 10/0,4 kV) det är inte säkert att sedan huset har korta förbindelser mellan inkommande elkablar och vattensystemet i huset samt husets eventuella metalliserade stomme.

När jag t.ex. gjorde studiebesök på grekiska husbyggen (för ca 20 år sedan) så konstaterade jag att där satte man en direkt kommling mellan elsystemets inkommande skyddsledare och husets armering.

När jag var på förra årets tekniska mässa i Göteborg så fick jag tyvärr höra budskapet från företrädare från installationsföretagen att vi potentialutjämnar ”på tok för mycket”.
Inte ett ord om potentialutjämning för att hantera EMC nämndes på de ställen jag lyssnade.

Därför välkomnar jag att årets ”regeringsuppdrag” till Elsäkerhetsverket gäller; ”Insatser för höjd kunskap om elektromagnetisk kompatibilitet”.

Det verkar ofta som många i elbranschen har dåliga kunskaper hur man hanterar störningar och snabba transienter i samband med elkraftteknik
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Lyckas man med detta då minskar dramatiskt risken för spänningssättning av t.ex. duschens metallisering gentemot husets stomme vid åsköverspänningar i närheten.
Man får ansluta duschens gods mot ett galler av metall i avloppsbrunnen direkt under duschen så att den som duschar inte utgör kortaste vägen.

Något skydd i elcentralen lär inte stoppa sådana här pulser.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Man får ansluta duschens gods mot ett galler av metall i avloppsbrunnen direkt under duschen så att den som duschar inte utgör kortaste vägen.

Något skydd i elcentralen lär inte stoppa sådana här pulser.
Hej
Om all metallisering in och ut i huset samlas på ett ställe och ansluts ihop och med husets armering då begränsas kraftigt möjligheten att höga spänningstransienter uppstår mellan det som är metalliserat (ledande) i huset
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Om alla inkommande metalliseringar in och ut i huset samlas på ett ställe och ansluts ihop och med husets armering då begränsas kraftigt möjligheten att höga spänningstransienter uppstår mellan det som är metalliserat (ledande) i huset
Inte så lätt att få till på befintliga installationer. Hus är ofta ganska långa så det finns ändå risk för intrång av t.ex potentialskillnader i mark.
En jordledning mellan dusch och golvbrunn leder bort överslaget på plats.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Inte så lätt att få till på befintliga installationer. Hus är ofta ganska långa så det finns ändå risk för intrång av t.ex potentialskillnader i mark.
En jordledning mellan dusch och golvbrunn leder bort överslaget på plats.
Hej

Jag är väl medveten om svårigheten, men eftersom det vid EMC och åsköverspänningar handlar om höga stigtider (höga frekvenser) i mikrosekundområdet så innebär induktansen i en ledare att det uppstår ett spänningsfall som kan bli stort.

Jag planerade in detta när jag dränerade om huset och installerade bergvärme.

Att det vid höga frekvenser (t.ex. åska och EMC) titta på induktansen (och inte på resistansen) i ledare är något som elkraftbranschen har ett behov att lära sig mera om.

Genom att dra samman och förbinda alla ledarna vid ingången till huset så minskat man dramatiskt bekymret med ledarens induktans.Det blir ju i princio ingen ledningssträcka.

Detta har bland annat Anders Rudolf och Sten Benda (vid dåvarande ASEA) numera ABB tagit upp i sina handböcker.

Se t.ex.; Störningsfri elektronik (Sten Benda ebok. Studentlitteratur AB 2007-10. ISBN 9789144100258) https://www.bokrecension.se/9144100256
 
Redigerat:
A
M Martin Lundmark skrev:
Hej avh67f

I många hus saknas den direkta anslutningen (mellan inkommande PEN-ledare i el-servisen och husets metallisering. Den saknades i mitt hus och det kunde jag åtgärda då jag om-dränerade huset (som är ca 60 år gammalt).

Därmed då ökar jag möjligheten att klara av även de snabba transienterna vid åska och switchteknik i elnäten

Elsystemets jordtag finns vid sista transformatorn före huset (ofta 10/0,4 kV) det är inte säkert att sedan huset har korta förbindelser mellan inkommande elkablar och vattensystemet i huset samt husets eventuella metalliserade stomme.

När jag t.ex. gjorde studiebesök på grekiska husbyggen (för ca 20 år sedan) så konstaterade jag att där satte man en direkt kommling mellan elsystemets inkommande skyddsledare och husets armering.

När jag var på förra årets tekniska mässa i Göteborg så fick jag tyvärr höra budskapet från företrädare från installationsföretagen att vi potentialutjämnar ”på tok för mycket”.
Inte ett ord om potentialutjämning för att hantera EMC nämndes på de ställen jag lyssnade.

Därför välkomnar jag att årets ”regeringsuppdrag” till Elsäkerhetsverket gäller; ”Insatser för höjd kunskap om elektromagnetisk kompatibilitet”.

Det verkar ofta som många i elbranschen har dåliga kunskaper hur man hanterar störningar och snabba transienter i samband med elkraftteknik
Ja. I hus med äldre elinstallationer saknas ofta potentialutjämning helt och där finns också främmande ledande delar. Jag tänkte mest bara på nya bostäder typ villor i mitt förra svar men råkade skriva byggnader.

Tycker ni att man bör lägga pengar på att utföra en potentialutjämning i äldre hus som saknar detta? Jag tänker själv t ex hus ute på landet där åska är vanligt förekommande och flertalet främmande ledande delar finns. Där är det väl bra ur skydds-syfte?
Jag tycker i alla fall att det var bra gjort av dig att åtgärda detta.

Jag har ingen bra koll på när skyddsutjämning från huvudjordningsskena "kom till Sverige" Någon som har koll på om grekerna var före oss här? Armering som är berörbar ska anslutas till huvudjordningsskenan här i Sverige också men det är sällan den är det och den ska ju även vara en främmande ledande del för att kunna sluta en krets även om den är berörbar.

Jag har också hört detta med att vi potentialutjämnar för mycket och där det inte behövs.
Ibland ser jag skyddsutjämnade kabelstegar på jobbet och brukar undra vad syftet är. De är ju inga främmande ledande delar vad jag kan se.
Väldigt tråkigt att höra att ingen pratade om emc alls. Det var inte bra.

Ja. Det behövs mer kunskap om det sista du nämner. Ska bli intressant att höra vad Elsäkerhetsverket kommer fram till när man ska göra en bedömning på de allvarligaste emc-problemen som riskerar att uppstå.


främmande ledande del
elektriskt ledande del som inte ingår i elinstallationen och som kan anta en potential, i allmänhet potentialen hos den lokala jorden
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om all metallisering in och ut i huset samlas på ett ställe och ansluts ihop och med husets armering då begränsas kraftigt möjligheten att höga spänningstransienter uppstår mellan det som är metalliserat (ledande) i huset
Rent praktiskt, hur görs det - och kan det finnas risker med att "jorda" tex sina vatten och radiatorrör med att det blir en potentialskillnad mellan vanlig jord och jordade rör? Eller måste alla kopplas till samma jord?
 
Att potentialutjämna äldre hus så att alla delar är sammanbundna drar med sig en rätt hög kostnad och hur mycket säkrare blir det? Vad jag förstår är avsaknaden av PUS inte nått reellt problem i bostäder.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Rent praktiskt, hur görs det
Radiostationer med antenner läggs upp så att alla ledningar passerar i en punkt för att de skall kunna fortsätta sända oberoende av dåligt väder.

"Det är TT Nyheterna.. ah f*n nu åskar det igen, ah vi återkommer om någon timme." ;)
 
E elmont skrev:
Att potentialutjämna äldre hus så att alla delar är sammanbundna drar med sig en rätt hög kostnad
En "potentiell" väg runt det är att man installerar utrustning som mäter potentialskillnad kontinuerligt och larmar?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Jag är väl medveten om svårigheten, men eftersom det vid EMC och åsköverspänningar handlar om höga stigtider (höga frekvenser) i mikrosekundområdet så innebär induktansen i en ledare att det uppstår ett spänningsfall som kan bli stort.

Jag planerade in detta när jag dränerade om huset och installerade bergvärme.

Att det vid höga frekvenser (t.ex. åska och EMC) titta på induktansen (och inte på resistansen) i ledare är något som elkraftbranschen har ett behov att lära sig mera om.

Genom att dra samman och förbinda alla ledarna vid ingången till huset så minskat man dramatiskt bekymret med ledarens induktans.Det blir ju i princio ingen ledningssträcka.

Detta har bland annat Anders Rudolf och Sten Benda (vid dåvarande ASEA) numera ABB tagit upp i sina handböcker.

Se t.ex.; Störningsfri elektronik (Sten Benda ebok. Studentlitteratur AB 2007-10. ISBN 9789144100258) [länk]
Nu märker jag ord, men det är låga stigtider vilket ger högt frekvensinnehåll.. Vid testning av apparater ligger det på 8-10us i stigtid.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Krav på skyddsutjämning kom i ELSÄK-FS 1994:7 (blå boken) som gällde från 1 maj 1996, då benämnt potentialutjämning.

Bild av text från en elsäkerhetsföreskrift om potentialutjämning. Texten beskriver att vissa metallkomponenter i byggnader ska bindas till huvudpotentialutjämningsledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det verkar inte riktigt ha anammats förrän utgåva två av SS 436 40 00 som kom 2009?

Det ska ju som sagt finnas något att skyddsutjämna, och det är nog inte helt vanligt. Det vanligaste var nog el och tele, men hur många har (hade) en skyddsutjämning mellan dessa? Det ska möjligen va bostäder från första halvan av 1900-talet som har gjutjärn i avloppet.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med risken att armeringen i husets betong "superrostar" med inducerad spänningspotential ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.