Status
Tråden går ej att kommentera.
U Ulf2121 skrev:
1) Är det tillåtet att ha mängder med trädgårdsavfall dumpat precis vid annans tomtgräns? Har ju även gett enormt negativa följder för oss.

2) Vem bär ansvaret för att avlägsna samt "sanera" trädgårdsavfallet och bekämpa den kraftigt invasiva växten dels på grannens tomt, samt på vår pga följdverkningarna?

3) Är det möjligen grannen som ansvarar fullt ut och får ge sig på den som är skyldig i sin tur för att kräva upprättelse?
1. Ja, så länge det inte innebär en olägenhet för andra. Det gör det kanske i det här fallet, men vi kan inte avgöra det utifrån den information vi har. En bild eller flera skulle kunna hjälpa till för att besvara den här frågan, men annars har du fått de svar som behövs för ett eget beslut.

2. Om det är en olägenhet för andra - markägaren sanerar. Du vill inte prata om bekämpningen, men jag tror att den delen av frågan enklast besvaras med "man får odla allt som inte är olagligt att odla på egen mark" och "den som vill bekämpa växten får stå för arbetet/kostnaden".

3. Ja, markägaren ansvarar för sin mark. Om miljöförvaltningen beslutar att det ska saneras är det inte ditt ansvar. Parksliden lär inte ingå i saneringen.
 
U Ulf2121 skrev:
O varför skulle jag bry mig om hans parkslide? Jag bekämpar med glyfosat aggresivt på mitt håll, på min tomt, med expert o dyra pengar. Sen att erfarenheten säger att det går bananas o går till attack åt andra håll är hans bekymmer. Om han den rika snåljåpen varit med hade det blivit billigare för oss båda. Tråkigt att jag själv inte vet bättre om att "bekämpa" än att klippa ner skiten o låta dem blåsa i vinden bort från min tomt längre in på hans... Eller så e jag snäll o låter er intetrigga mig till detta...

Det jag önskar är att han rensar upp den jävla äckliga soptippen av trädgårdsavfall vid min tomtgräns. Med eller utan parksli

Om det nu är så att DU inte vill ha ”den äckliga jävla soptippen av trädgårdsavfall”, men det inte bekommer honom, och det dessutom är avfall från ER tomt så är det ju bara för dig att forsla bort den. Snacka om att kasta sten i glashus när du anklagar grannen för att vara snål när du själv är den som begär något ganska orimligt - nämligen att grannen ska åtgärda något du ensam ser som ett problem. Stackars honom som har fått dig som granne.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
P
Oscar Maxe Oscar Maxe skrev:
Nej så ska man ej bekämpa!
Ryck inte upp den, då kan du få med delar av roten = eländet sprider sig.

”Du som har parkslide på din tomt bör bekämpa den. Vid bekämpning är det mycket viktigt att inte få upp rotdelar. Parksliden kan endast spridas till nya platser om rötter eller delar av rötter flyttas. Bäst är att klippa av parkslidens skott en bit ovan mark flera gånger under vår och sommar. Detta upprepas tills dess att beståndet av parkslide har dött ut, vilket oftast tar flera år.

De avklippta skotten kan läggas åt sidan vid växtplatsen eller läggas i väl förslutna säckar märkta med "invasiv växt" och lämnas i containern för energiåtervinning på närmaste kretsloppscentral. Informera gärna personalen om innehållet i säcken innan du kastar.”
 
  • Gilla
Lena Torp
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Finns väldigt många hobbyexperter här som "vet bäst". Miljöverket kan säkert ge oss klara regler om vad som gäller för trädgårdsavfall/nedskräpning. Återkommer när de sagt sitt. Spännande...

Men du verkar ju inte ens veta vad du frågar om? I inledningsfrågan säger du att du/ni är livrädda för parksliden, senare säger du att ni inte bryr er om den, du vill att grannen röjer något som inte han är orsak till och uppenbarligen inte störs av, du vill ha hjälp med parkslide, men är sen åter inte orolig för den - och så anklagar du folk för att vara otrevliga när de svarar på det du frågar om? Snacka om att du virrat till en tråd ‍
 
  • Gilla
Kirre2 och 4 till
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
,... Finns det någon plikt att bekämpa invasiva arter ? Om så vore fallet, vad skulle fastighetsägaren åläggas att göra? Åtgärden måste ju också vara laglig och utgången säker.
"Fastighetsägare har ett ansvar för invasiva främmande arter på den egna fastigheten och måste följa förbuden för de EU-listade arterna enligt EU-förordning (2014/1143); exempelvis förbuden att odla, använda, låta växa eller sprida EU-listade arter i miljön. "

EU-förordning (2014/1143) (europa.eu)

Saxat från https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/vem-gor-vad/
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Nix - det var mörkat av tidigare ägare.
Så den enorma ”sophögen” du nämner där det samlats trädgårdsavfall under flera år enligt dig själv, var ”mörkad” av tidigare ägaren? Hur då? Hade han satt upp ett plank som dolde utsikten och ni nu tagit ner? Lagt en presenning under som ni blundade för? HUR mörkade säljaren en hög med avfall? Är ju snarare ni som inte gjort ens en översiktlig översyn av tomten ni köpt ‍♀️
 
  • Gilla
TobbeLenn och 3 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Är det verkligen så, att avfallet kommer från TS tomt men dumpats hos grannen? TS skriver ganska dåligt, så även om jag fått det intrycket vid något tillfälle antog jag att det var ett syftningsfel.
TS skriver helsnurrigt, men förklarar trots allt i ett svar att, jo, det stämmer - avfallet kommer de facto från HANS tomt från början. Sen följer han upp med att tycka att det ändå är rimligt att anse att grannen ska vara schysst och dela på kostnaden
 
B Bangan skrev:
"Fastighetsägare har ett ansvar för invasiva främmande arter på den egna fastigheten och måste följa förbuden för de EU-listade arterna enligt EU-förordning (2014/1143); exempelvis förbuden att odla, använda, låta växa eller sprida EU-listade arter i miljön. "

EU-förordning (2014/1143) (europa.eu)

Saxat från [länk]
Parkslide finns dock inte med på den listan.
 
  • Gilla
Beckborg och 3 till
  • Laddar…
P Peken skrev:
Ryck inte upp den, då kan du få med delar av roten = eländet sprider sig.

”Du som har parkslide på din tomt bör bekämpa den. Vid bekämpning är det mycket viktigt att inte få upp rotdelar. Parksliden kan endast spridas till nya platser om rötter eller delar av rötter flyttas. Bäst är att klippa av parkslidens skott en bit ovan mark flera gånger under vår och sommar. Detta upprepas tills dess att beståndet av parkslide har dött ut, vilket oftast tar flera år.

De avklippta skotten kan läggas åt sidan vid växtplatsen eller läggas i väl förslutna säckar märkta med "invasiv växt" och lämnas i containern för energiåtervinning på närmaste kretsloppscentral. Informera gärna personalen om innehållet i säcken innan du kastar.”
Jodå, det går bra att rycka upp den. Men släng den inte utanför staketet.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Oscar Maxe Oscar Maxe skrev:
Nej så ska man ej bekämpa!
Jodå, det finns många som lyckats bra med den metoden. Det fungerar.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
P
M Moa.L skrev:
TS skriver helsnurrigt, men förklarar trots allt i ett svar att, jo, det stämmer - avfallet kommer de facto från HANS tomt från början. Sen följer han upp med att tycka att det ändå är rimligt att anse att grannen ska vara schysst och dela på kostnaden
”Kommer från hans tomt”… så köper jag en fastighet så slås arvsynden på med automatik och jag blir ansvarig för samtliga föregående ägares tokigheter, inklusive ett i skriften angivet handgemäng på torget 1853?
 
U Ulf2121 skrev:
Skit i parksliden för den visste vi om. Men inte den enorma sophögen av trädgårdsavfall alldeles utanför vårt plank. Det är denna som frågan gäller.
Varför kollade du inte upp omgivningarna och de komposthögar som grannarna har på sina fastigheter innan du köpte fastigheten?
 
  • Gilla
Moa.L
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Stäm förre ägaren av vår fastighet då!?
Så du menar på fullt allvar att grannen, som INTE störs av trädgårdsavfallet på sin tomt, ska starta en rättsprocess mot en före detta granne för att DU störs av skräpet?! Är du ett troll? För du måste väl ändå höra hur orimligt det låter? Förstå vilken enorm kostnad det med all sannolikhet blir för grannen, som inte ens störs av riset. Starta själv en rättsprocess då? Men det vill du väl inte eftersom det både kostar pengar och är tämligen utsiktslöst att vinna något på.
 
  • Gilla
liran och 3 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Varför kollade du inte upp omgivningarna och de komposthögar som grannarna har på sina fastigheter innan du köpte fastigheten?
Vad är det som säger att han inte gjorde det?
 
P Peken skrev:
”Kommer från hans tomt”… så köper jag en fastighet så slås arvsynden på med automatik och jag blir ansvarig för samtliga föregående ägares tokigheter, inklusive ett i skriften angivet handgemäng på torget 1853?
Det är väl ändå inte en riktigt rimlig jämförelse - men poängen är att det är fullständigt orimligt att man köper en fastighet, inte inspekterar den såpass att man upptäcker en ”enorm stinkande sophög” precis vid gränsen - en hög som enligt TS själv sannolikt byggts upp under flera år -, hävdar att förra ägaren ”mörkat” sagda enorma hög (hur det nu går till), och sen vill att grannen, som inte alls störs av högen fraktar bort den.
 
  • Gilla
liran och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.