Status
Tråden går ej att kommentera.
P Peken skrev:
Vad är det som säger att han inte gjorde det?
Det framgår av inlägg #6 om du läser tråden
 
P Peken skrev:
Vad är det som säger att han inte gjorde det?
Han skriver ju själv i tidigare inlägg att tidigare ägaren ”mörkat” högen - vilket ju faller på sin egen orimlighet om den nu är så stor och stinkande som TS hävdar. Så antingen har TS inte kollat omgivningarna, eller så överdriver han kraftigt hur stor och besvärande högen egentligen är.
 
U Ulf2121 skrev:
Långnäsa på mig där - absolut! Helt rätt fastighet dock ändå. Vill tro gott om människor, men tyvärr blir det klavertramp med 1 av 100. Nu vill jag göra något åt det - för vi tänker bo kvar - läääänge.
Om ni nu tänker bo där länge spelar det väl ingen som helst roll om parksliden försämrat möjligheterna att sälja? Du verkar ju helt oklar på vad problemet egentligen är?
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
P
M Moa.L skrev:
Han skriver ju själv i tidigare inlägg att tidigare ägaren ”mörkat” högen - vilket ju faller på sin egen orimlighet om den nu är så stor och stinkande som TS hävdar. Så antingen har TS inte kollat omgivningarna, eller så överdriver han kraftigt hur stor och besvärande högen egentligen är.
Undersökningsplikten gäller endast den fastighet du förvärvar, inte alla grannar. ;-)
 
M Moa.L skrev:
Om ni nu tänker bo där länge spelar det väl ingen som helst roll om parksliden försämrat möjligheterna att sälja? Du verkar ju helt oklar på vad problemet egentligen är?
Problemet är väl TS och hans oförmåga att själv lösa de upplevda problemen?
 
P Peken skrev:
Undersökningsplikten gäller endast den fastighet du förvärvar, inte alla grannar. ;-)
Förvisso sant att undersökningsplikten endast gäller din egen fastighet - men man är ju ärligt talat rätt körd i huvudet om man inte ser vinsten i att undersöka närområdet såpass att man åtminstone kastar ett getöga över tomtgränsen, det måste du väl hålla med om? Är ju BARA köparen själv som drabbas av att missa det. Tycker överlag att folk är oerhört infantila i sitt förhållningssätt till det egna ansvaret. Nä, undersökningsplikten sträcker sig inte utanför den aktuella fastigheten - men ansvaret för säljaren upphör också vid tomtgränsen, och rätten att klaga på ris- och trädgårdsavfall på granntomten hade TS kunnat kolla upp innan köp om det nu var ett problem. Lite ansvar får man som sagt ta själv.
 
  • Gilla
liran och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Problemet är väl TS och hans oförmåga att själv lösa de upplevda problemen?
Japp. Problem med att lösa upplevda problem, underlåtenhet att kontrollera vad det fanns för eventuella störningar och faror i fastighetens omedelbara närhet innan köp, och en klar oförmåga att formulera en begriplig och avgränsad frågeställning som han sen förhåller sig stringent till i tråden.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Hej,

Vi köpte ett hus i april och erfarit att ett jättebestånd av parkslide växer på grannens tomt, precis vid tomtgränsen vars rötter även har spridit sig ien bra bit in under vår altan och skjuter i höjden mellan markstenarna och alldeles inpå vår swimingpool.

De vi pratat med om i området om detta, samt en licensierat bekämpare av parkslide säger att det beror på allt trädgårdsavfall som dumpats där. Och det är stora mängder under många år... Den som dumpat avfallet är förmodligen tidigare ägaren till vårt hus.

Vi är väldigt oroliga för att parksliden sprider sig ytterligare på vår tomt och de skador som kan uppkomma av den.

Dessutom har värdet på vår fastighet samt möjligheten att ens få den såld avsevärt försämrats av detta enligt mäklare som vi pratat med.

Vi har pratat med grannen, men han vägrar att bekämpa parksliden, men säger att vi har hans tillåtelse att göra det ifall vi vill. Men att bekämpa detta på grannens, samt vår egen tomt blir väldigt kostsamt för oss och vi har helt enkelt inte råd. Dessutom lär det dröja många år att bli av med den..

1) Är det tillåtet att ha mängder med trädgårdsavfall dumpat precis vid annans tomtgräns? Har ju även gett enormt negativa följder för oss.

2) Vem bär ansvaret för att avlägsna samt "sanera" trädgårdsavfallet och bekämpa den kraftigt invasiva växten dels på grannens tomt, samt på vår pga följdverkningarna?

3) Är det möjligen grannen som ansvarar fullt ut och får ge sig på den som är skyldig i sin tur för att kräva upprättelse?

Vad kan vi göra och hur skall vi gå tillväga?


Med vänlig hälsning
Johan
Inte riktigt svar på dina frågor men jag hade en parkslidebuske på min fastighet….visste först inte vad det var men var fascinerad över hur fort den växte ….när jag sen läste om hur svårt det var att bli av med blev jag rädd…lösningen jag gjorde var att ta dit en stor grävmaskin (skulle ändå planera om gården och flytta en infart) . Han fick gräva en väldigt djup grop mitt i blivande gräsmattan, som vi la ner busken i ….och voilà …dom få skott som kom upp tog robotklipparen hand om, nåt enstaka skott har kommit upp på annat ställe men jag har grävt upp dom direkt, nu några år senare kommer det inga skott längre , men jag har nog lite tur att det är lermark och rätt syrefattigt några meter ner i backen … men att bli av med parkslide behöver inte vara svårt med lite tur.
 
P
M Moa.L skrev:
Förvisso sant att undersökningsplikten endast gäller din egen fastighet - men man är ju ärligt talat rätt körd i huvudet om man inte ser vinsten i att undersöka närområdet såpass att man åtminstone kastar ett getöga över tomtgränsen, det måste du väl hålla med om? Är ju BARA köparen själv som drabbas av att missa det. Tycker överlag att folk är oerhört infantila i sitt förhållningssätt till det egna ansvaret. Nä, undersökningsplikten sträcker sig inte utanför den aktuella fastigheten - men ansvaret för säljaren upphör också vid tomtgränsen, och rätten att klaga på ris- och trädgårdsavfall på granntomten hade TS kunnat kolla upp innan köp om det nu var ett problem. Lite ansvar får man som sagt ta själv.
Så om det står en rostig bil på grannens tomt, som efter ett antal månader visar sig läcka olja ner i din brunn, då är det dit eget fel då du ej kollade risken att den kunde börja läcka ned i din vattenbrunn? Och sålunda inte skulle ha köpt fastigeten? Infantil?
 
P Peken skrev:
Så om det står en rostig bil på grannens tomt, som efter ett antal månader visar sig läcka olja ner i din brunn, då är det dit eget fel då du ej kollade risken att den kunde börja läcka ned i din vattenbrunn? Och sålunda inte skulle ha köpt fastigeten? Infantil?
Är det relevant för frågeställningen i denna tråd? Då bör du väl ta med risken för nedtrillande satelliter och kärnkraftsolyckor också...
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P Peken skrev:
Så om det står en rostig bil på grannens tomt, som efter ett antal månader visar sig läcka olja ner i din brunn, då är det dit eget fel då du ej kollade risken att den kunde börja läcka ned i din vattenbrunn? Och sålunda inte skulle ha köpt fastigeten? Infantil?
Du jämför åter helt olika saker. Att jämföra något som de facto är ett brott mot Miljöbalken (förorening av mark), och att ha en väl synlig hög med ris är inte bara en konstig, utan helt irrelevant jämförelse till innehåll. Men, till det yttre kan man definitivt säga att det är ditt problem. Ser du att grannen har ett upplag på sin tomt och du störs av det - köp då inte om du inte är beredd att ta fighten. Men återigen, det är i grunden två helt olika saker. Man får inte ha upplag på sin tomt, och om grannens bil faktiskt läcker in olja i din brunn så är det en SKADA. Den skadan kan du söka ersättning för. En rishög på grannens tomt orsakar inte skada.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Tråkigast är grannsämjan o den otrevliga tonen när vi föredlog samarbete för det är mycket som han kan tänkas behöva hjälp, tillstånd o annat från oss o andra grannar (dom är på vår sida då de är livrädda för PS). Ger man så får man. Hjälper man så får man hjälp.
Men grannen har ju redan varit snäll och hjälpsam och sagt att du får ta bort högen om du vill ? och bekämpa parksliden på hans mark ?

Det är långt mer än han behöver göra, och då tycker du på fullt allvar att han ska bekosta det hela med ? något som inte stör honnom men som stör dej ?

Var tacksam för att du får tillåtelse att göra det själv istället för att bli girig och gnälla.

Grannen hade lika gärna kunna säga att "sätter du en fot på min mark polisanmäler jag direkt".

Vårda kontakten med dina grannar istället för att orsaka en konflikt som dessutom kan slå tillbaka på dej senare, det är DU som står med mössan i hand, inte grannen.

Det är heller inte till hans fördel att en kommunal skola ligger 10 meter bort från djungeln...
Inte nackdel heller skulle jag tro.

U Ulf2121 skrev:
Nix - det var mörkat av tidigare ägare.
Precis som flera andra skulle jag vilja veta exakt hur tidigare ägare mörkade detta ?
 
  • Gilla
liran och 2 till
  • Laddar…
https://www.naturvardsverket.se/amn...er/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide/

Detta ogräs ska rapporteras in så man kan artbestämma densamma. Den står på listan för att bli ansedd som invasiv art som kräver bekämpningsåtgärder.
Är du helt säker på att det är just parkslide du har?
Parksallad är en liknande dryg historia som fullständigt tar över och täcker över och kväver allt i sin väg.

oavsett är bägge varianterna rotväxande och fröande. En end liten rotbit slängd på den berömda komposten ger snart småttingar. Om o om igen…..

Jag bor på landet ihop med en nära granne ca 4 meter ifrån. Denna granne har ett stort trädgårdsintresse med följden släng, släng allt man inte vill ha. Och sånt man vill ha mer av. Det slänger denne på min mark och sin egen strax efter den bit de fått med servitut. Att marken tillhör mig har aldrig besväret denne och komposten bygger mark både höjd och längd. När 10 år gått av mitt på landet köp tröttnade jag för ut slängdes den ena idiotiska växters frön efter den andra. En har jag inte lyckats bekämpa, en markkrypare typ murgröna. Lupiner i öar. En som var ca två meter hög med ihåliga stammar och rosa blommor. Den tog mig två år att bli av med. Nu har jag bott här i 20 år och fortsatt är invasiva växter ett stort problem.

Nu har jag av någon anledning fått in Parkslide med utgång grannens kompost, såklart!? Och nu minsann gnälls det PÅ MIG! TA BORT! Och jag som har tröttnat lyssnar med jämnmod på gnället och försöker att klippa skiten inne på min tomt. Utanför vid komposten har det spridit sig så det är väl typ en halv fotbollsplan med attack försök ut på åkern. Men där ute sprutas det frisk innan sådd av ensilaget så det är lugnt. Men på tomtmarken funkar nada. Inte klipp, inte täcka, inte hetvatten, inte gräva INTE NÅGONTING! Och skiten väller in överallt. Över stenmurar in i buskar och allt annat kvävs.

Jag har precis som TS tanken vad säger de som kanske köper? Hur få bort skiten i gräsmattan som förövrigt är helt nylagd för två år sedan. Nu får bonden som tar ensilage hjälpa mig, det är fullt möjligt och marken gränsar till åkern så skillnaden är noll. Men grannar som tror komposthögen är för allting och som inte inser konsekvenser av sitt klanteri. De är jäkligt tröttsamma och borde utrotas med någon lag faktiskt. Ironiskt sagt. Värst är att de inte fattar att de är bovarna. Böter på spridning av växter vore nog en väg. En annan folk från kommunen som tar det på allvar. Likväl som jag har skyldighet att hålla mina ekar och almar i gott skick ur egen ficka. Så kunde de ta det på allvar och inleda bekämpning.

Men skrika på rör inte kulturminnen på tomten med hot om vite som följd eller fängelse!!! Jo det är faktiskt sant när en ek dog jämte mitt kulturminne. Och jag var tvungen att ta ner den och inte fick utan att de via satellit kontrollerade förfarandet. Så jag har full förståelse för svineriet som kostar mig stora pengar för mark som måste grävas ut gång på gång. Och så är det ju så jädra fult och trist när ingenting annat kan växa där.

Den som bodde i din fastighet innan dig skapade säkert den grund ihop med nuvarande grannen. Eller så hade man någon dispyt? Hämnd är alltid kul när man inte behöver ta ansvar. Oavsett så är faktumet så att vill du inte se eller känna lukten får du anmäla växten till naturvårdsverket. Så kommer de att utröna hur landet ligger. Och sedan är valet att sätta upp ett staket och hålla efter egen tomt. Liksom glömma bortom staketet. Så gör jag. Man kan inte tvinga folk att göra något, tyvärr. Men det gäller åt ditt håll också. Sedan kan man hämnas med något som bara den andre grannen kan lida av. Smaka på egen medicin. Använd fantasin. Eller så struntar du i allt och försöker ha grannsämja, vem vet kan ju leda till att grannen efter ett tag ger sig och hjälper till.
 
  • Gilla
Peken
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är en licensierad parkslidebekämpare? Det har jag inte hörtalas om tidigare.

Det ni kan höra är att rycka allt med några veckors intervall under många år. Den kommer att minska ordentligt de första åren, men ta lång tid att bli av med helt. Kostar inget alls.
Men se till att göra samma sak hos grannen, annars går det inget bra.

Är inte det exakt det man inte ska göra med Parkslide. Stör man plantorna reagera de kraftigt och det är då det sprider galet och förstör husgrund osv
 
Nej, det är myter.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.