MichaelD skrev:
- men om trädet kan ta skada så kan du inte kräva detta och innebär i praktiken att om det är ett barr träd så kan det bli svårt att kräva juridiskt att kapa grenar på grannens träd som växer in på ens egen tomt....
.
Lugn nu, det går mycket bra att kvista en gran kraftigt bara du lämnar 5-10cm stumpar. Så trädet lär överleva en sådan omgång utan att grannens sida påverkas. Så vill inte grannen göra jobbet är det ok att klippa, granhäcken kommer inte att dö, men det blir ju inte vackert för TS..
Det är/var ett vanligt sätt att minska omfånget på en granhäck som började växa ut över åkermark utan att man förändrar utseendet på andra sidan.
 
Men de grenar som är på min sida måste jag ju få kapa?
 
MichaelD skrev:
Du får inte kapa några grenar från grannens träd som växer in på din sida.

Du kan påtala för grannen att grenarna medför olägenhet och be honom att ta bort grenarna enligt lagen och om han inte gör det så får du ta bort dom istället - men om trädet kan ta skada så kan du inte kräva detta och innebär i praktiken att om det är ett barr träd så kan det bli svårt att kräva juridiskt att kapa grenar på grannens träd som växer in på ens egen tomt....

Vidare får du inte kapa någon del av stammen till trädet om det växer in på din sida utan detta gäller bara grenar och kvistar...
I jordabalken står det inget om att man inte får ta bort grenar om det orsakar skada på trädet. Bara att man måste låta ägaren till trädet själv få en chans att ta bort grenarna om det finns risk för skador på trädet. Lagen pratar om grenar och rötter, inget specifikt om att man inte får skala av en del av stammen om den tränger in över gränsen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hempularen skrev:
I jordabalken står det inget om att man inte får ta bort grenar om det orsakar skada på trädet. Bara att man måste låta ägaren till trädet själv få en chans att ta bort grenarna om det finns risk för skador på trädet. Lagen pratar om grenar och rötter, inget specifikt om att man inte får skala av en del av stammen om den tränger in över gränsen.
Hej du har rätt var lite snabb där - däremot har jag läst att praxis är att man bara får ta bort grenar osv om man inte skadar trädet och att det skall ske vid rätt tidpunkt på året så kan ta upp emot ett år att ta bort grenarna efter man påtalat problemet för grannen och han/hon inte sedan gör det. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste detta men ha för mig att det finns ett rättsfall...
 
Så man är rökt altså.....bara att se hur huset raseras utan att kunna göra ett dyft? Irriterande läge. Grannen njuter kanske av att standards olycka?
 
Nja, ditt hopp verkar väl ligga i att på ett dokumenterat sätt visa för grannen att granarna är i dåligt skick. (Om de nu är det.) Därefter att övertyga honom om att om något händer så ligger det på hans ansvar/försäkring eftersom han visste om att granarna var dåliga, och i bästa fall övertyga honom att fälla granarna innan något händer.
I andra hand - om nu grannen fortfarande skiter i det - så verkar det gälla att få lämplig myndighet att uppmärksamma samma faktum. Om det sen kan leda till någon form av föreläggande om fällning eller bara att du har ytterligare "bevis" på grannens försumlighet i den händelse något händer, ja det återstår ju att se. Tror som sagt att du först behöver konstatera huruvida granarna är friska eller ej oavsett vad som sen händer. Är de friska? Ja, DÅ är du rökt. :confused:

För övrigt håller jag med dig, man borde kunna hållas ansvarig för vad ens träd ställer till med.
 
Mikael_L
ToRy skrev:
För övrigt håller jag med dig, man borde kunna hållas ansvarig för vad ens träd ställer till med.
Hur långt ska det ansvaret sträcka sig?

Om jag är ute och campar, och ett träd faller och krossar mitt gasolkök, ska domänverket betala mig för det?
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Hur långt ska det ansvaret sträcka sig?

Om jag är ute och campar, och ett träd faller och krossar mitt gasolkök, ska domänverket betala mig för det?
Tycker jämförelsen haltar. Skulle du ställa din husvagn under en stor gran som håller på att välta? Då tycker jag nästan man får skylla sig själv. Att ansvara för sin egna friköpta tomt borde vara självklart.
 
Mikael_L
Om man ska "hållas ansvarig för vad ens träd ställer till med" så ska man, ... eller så inte.
Det första betyder att alla som har en fastighet med träd kan åka på vilket skadeståndskrav som helst, bara det är något som deras träd "ställt till med".

Det är faktiskt en ganska bra finess i svensk rätt att det är väldigt få saker som man har ett absolut ansvar för, utan att det istället ska bedömas efter oaktsamhet eller uppsåt.
Vi skulle annars kunna få det ganska skruvat rent rättsligt.
 
..eller ok dessa granar håller inte på att välta alla. Men skulle du ställa din grill/ husvagn varvid en häck där två av 15 granar vält redan?

Dessutom kan detta säkert regleras i avtalet när du campar.

Men domänverket borde ha koll på sina träd, specielltom någon påpekar att två rasat......så ja. Jag anser man skall hållas ansvarig för sin mark. På samma sätt som du ansvarar för om din bil kör på nått....
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Hur långt ska det ansvaret sträcka sig?

Om jag är ute och campar, och ett träd faller och krossar mitt gasolkök, ska domänverket betala mig för det?
Man kan också fråga sig om inte detta är ett internetforum där man skulle man kunna tänka sig att man får yttra en åsikt eller en idé utan att behöva specificera in i minsta detalj hur den åsikten eller idén skall utformas som lag. (y)


Men för att besvara din fråga, bara för att: Man skulle kunna tänka sig att ett sådant ansvar skulle gälla träd på mark som angränsar till exempelvis bostadsområde, eller kanske bebyggd mark över huvud taget. Inte vet jag! Det jag däremot är ganska säker på är att både du och jag förmodligen skulle bli rätt sura om grannen planterar en snabbväxande planta som inom 15 år är 15 meter hög och sen blåser ner på ditt/mitt hus och vi åker på en självrisk på ett gäng tusenlappar medans det enda grannen behöver betala är en ny jävla planta. Hur skulle du ställa dig till det? ;)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
ToRy kunde inte sagt det bättre själv.
 
Mikael_L
ToRy skrev:
Det jag däremot är ganska säker på är att både du och jag förmodligen skulle bli rätt sura om grannen planterar en snabbväxande planta som inom 15 år är 15 meter hög och sen blåser ner på ditt/mitt hus och vi åker på en självrisk på ett gäng tusenlappar medans det enda grannen behöver betala är en ny jävla planta. Hur skulle du ställa dig till det? ;)
Jag skulle bli förbannad.
Men jag tror ändå inte att jag har något att hämta den juridiska vägen. Såtillvida att jag inte kan föra i bevis att grannen agerat medvetet oaktsamt.

Det är vad jag tror.
 
Och kanske ännu mer förbannad om du påtalat faran, redan rensat fallna träd vid fler tillfällen. Hur är det juridiskt med det förresten. De granar som faller kan jag hacka upp dem slarvigt och ösa över dem till grannens tomt? Eller kräva att han tar hand om dem?
 
...och så ft min naivitet men om bärande delar av mitt hus går av så tror jag inte det handlar om självrisk för några tusen.........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.