hej. jag har planerat att renovera ett torp med 2 plan i familjens ägor ett tag nu och har bestämt att till sommaren ska jag börja lite smått :) det jag skulle vilja ha är lite tips på vart man ska börja osv. med hänsyn till att jag har en tajt budget att gå på just nu eftersom jag inte har något fast jobb ännu. jag tänkte att jag skriver upp lite saker som jag vet själv behöver fixas till att börja med.

*fixera grundstenen som glidit ut en bit och räta upp grunden samtidigt
*troligen byta en del av bjälklaget då golvet sviktar bra mycket på nedervåningen mitt i huset
*sprucken murstock
*har haft grävlingar på besök så underminering av grundsten och murstock bör kontrolleras
*taket bör bytas (ligger plåttak på det nu)
*byta ut vattenrör
*dra ny el

detta är de största problemen jag vet om nu så det finns att välja mellan men jag vet inte i vilken ordning jag bör fixa dom och skulle gärna vilja ha lite tips på mer saker som bör kollas?

bottencyllen och timmervarven ser helt okej ut men golvet sviktar lite här och där på undervåningen mest i mittre delan av huset.


lite kort om bakgrunden om huset som jag fått reda på är att min farfars far var lärling som krukmakare till han som byggde torpet och köpte sedan tomten och torpet var senast bebodd av min farfars far och mor och sedan dess har det stått tomt i ca. 30år och förfallit vilket är synd, det kallas numer för ''spökhuset'' som kanske säger lite om skicket på det. jag kommer ej ihåg årtal men jag skulle gissa på sent 1800-tal. det finns en del dokumenterat om huset men det är inget jag har tillgång till just nu.

sen en liten bild på torpet :) ni får bortse från bilen men det var bästa bilden jag hade nu :p
p1000595l.jpg

tacksam för svar då jag är ganska ny inom området :)
MVH
 
Redigerat:
Totalrenovering brukar betyda mycke pengar och VÄLDIGT mycke arbete :)

Men bortsett från det skulle jag börja med grunden så att det blir rakt.

Är bjälklaget dåligt är det minst jobb att ta ur alltihopa så att man kan göra ett nytt med bättre isolering osv.

Ang taket kan du nog vänta med det om det inte är något fel på det mer än utseendet.
 
Mina tankar, men det går säkert att göra på fler sätt:
Fixa till grunden låter väl som en bra start, och få bort grävlingarna är viktigt. Hur är det med avlopp, om det ska grävas in under grunden är det väl smart att ta det samtidigt. Röret behöver ju bara komma in under grunden och upp ovan mark under huset sen kopplar du allt när bjälklaget fixas och du vet var avlopp mm kommer ner, men det kanske redan finns avlopp.
Plåttaket är väl mest en kosmetisk grej, så det kan du ju vänta med om du vill spara på budgeten, om det inte läcker vill säga då vill man ju få det tätt så snabbt som möjligt men isåfall räcker det kanske att täta povisoriskt med gucka.
Sen kanske fixa skorstenen, om den ska muras om blir det ganska slabbigt inne, kan ju vara skönt att göra tidigt i renoveringen och innan du tar bort bjälklaget att gå på.
Sen kan det väl vara lämpligt att ta hand om bjälklaget på nederbotten, brukar nog bli ganska mycket jobb men kanske inte så mycket kostnader, där kanske du vill dra en del el och vatten/värmerör så dom jobben flyter ju in lite i varandra.
Ett allmänt råd, speciellt om man gör mycket själv, kan väl vara att tänka igenom noga hur man vill ha det innan man sätter igång, ändringar är alltid bökigt.
Lycka till och renovera inte bort charmen i huset!
 
Hur är det med själva stommen, är den extremt bra? Eller är det väldigt starka sentimentala skäl som gör att du vill behålla så mycket som möjligt av huset? Annars är det troligen så (tyvärr) att det billigaste och minst arbetsamma är att riva det gamla huset och bygga ett nytt.
 
Det där sista förtjänar svar från John F. Kennedy himself:

But why, some say, the moon? Why choose this as our goal? And they may well ask why climb the highest mountain? Why, 35 years ago, fly the Atlantic? Why does Rice play Texas?
We choose to go to the moon. We choose to go to the moon... we choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard
 
Börja med att dokumentera allt du har i huset. Ta en massa bilder. Och det du ska riva gör du även enkla ritningar på med mått och allt. Om du ska återskapa detta så är det guld värt att ha bilder och måtten. När det gäller själva bygget så skulle jag börja med att frilägga skorsten eller plocka ner. Börjar du att lyfta på huset i ena sidan så kan du putta på skorsten. Lycka till.
 
andersmc skrev:
Hur är det med själva stommen, är den extremt bra? Eller är det väldigt starka sentimentala skäl som gör att du vill behålla så mycket som möjligt av huset? Annars är det troligen så (tyvärr) att det billigaste och minst arbetsamma är att riva det gamla huset och bygga ett nytt.
Om man vill ha ett nytt hus behöver man inte förstöra ett gammalt, då kan man bygga där det inte står byggnadsvårdsintressanta hus. Dessutom är det väl tveksamt, generellt sett alltså, om det alltid är solklart billigare och mindre jobb med nytt. Här t.ex. hus från 1870, mycket jobb, men i pengar mycket mycket billigare än att bygga nytt.
 
Några tankar kring husprojektet för övrigt också. Spara taket till sist om det inte läcker, det är jättebra med ett plåttak tillsvidare även om det kanske inte ser så roligt ut.

Börja med att ta reda på hur det står till med grävlingarna. Sviktande bjälklag och grävlingar i kombination ger onda aningar. Det finns flera exempel på att grävlingar kastat upp jordhögar mot trossbotten så att det har orsakat röta och hussvamp. Sen är väl grävlingarna i sig också ett problem.

Kommunerna har i regel viltvårdsansvariga och skyddsjägare, som kan avliva infångade grävlingar. Med det sagt så är det oftast ändå onödigt att fånga och avliva grävlingar, enligt statistik jag läste om på nätet tar det ungefär två veckor för ett tomt gryt att få ny besättning (om man nu fått alla i gamla familjen i fällor). Istället måste man ändra förutsättningarna så att de inte vill vara där. Oväsen ska enligt uppgift vara bra, har själv prövat att ha Sveriges Radio P3 på dygnet runt vid nedgångar i ladan och aktiviteterna har minskat markant, möjligen också beroende på andra saker.

Fönstren ser väl rätt 50-talsaktiga ut. När huset gått i släkten några generationer kan det ju finnas gott om foton på hur det såg ut tidigare. Fönsterbågarna kan också stå kvar i något uthus, liksom dörrar, lister och andra saker som hör huset till.
 
I mitt hus (som var ett totalrenoveringsobjekt) hade grävlingarna dragit in så mycket gräs så att det blev tätt överallt.
Vilket gjorde att det blev fuktigt och allt ruttnade, så räkna med att få riva ur hela golvet ända ner till marken och regla upp nytt.
Jag rekommenderar att börja med att fixa golvet, då ser du även om väggarna behöver jobb.

Du borde ha mindre jobb än jag hade iaf. :) Lycka till!
 
  • 297 - Kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skalman1 skrev:
I mitt hus (som var ett totalrenoveringsobjekt) hade grävlingarna dragit in så mycket gräs så att det blev tätt överallt.
Vilket gjorde att det blev fuktigt och allt ruttnade, så räkna med att få riva ur hela golvet ända ner till marken och regla upp nytt.
Jag rekommenderar att börja med att fixa golvet, då ser du även om väggarna behöver jobb.

Du borde ha mindre jobb än jag hade iaf. :) Lycka till!
Vi hade/har grävlingarna under logen, men där var det också helt packat med gräs som de verkar ha bott i.
 
Mr Handyman skrev:
Vi hade/har grävlingarna under logen, men där var det också helt packat med gräs som de verkar ha bott i.
okej, ja det verkar vara ganska vanligt för så var det även i mina föräldrars hus.
 
det var snabba svar :) själva stommen har jag tittat igenom och det ser faktist riktigt bra ut är en husknut som det har blivit lite rötskador men det finn gott om kärnämne kvar i timmret så det är inget farligt orsaken var ett läckande stuprör och två små björkar som stod intill men det är åtgärdat nu och knuten har torkat. angående taket så finns det blivit liten läcka efter att takstegen ramlade ner en dag men det ska fixas så fort snön har försvunnit. jag fick dit en jägare i somras som sköt 2st grävlingar som hade bosatt sig under huset så förhoppningsvis är det tomt nu. rivning av huset blir det inte fast det kanske blir lönsammare egentligen, man får kanske se det som en väldigt dyr hobby eller liknande :p
ang. Mr handymans inlägg så har grävlingarna grävt gropar under huset och till och med inne i huset :p golvet är uppbrutet i ett rum som dom har gått upp i lite då och då. rör och avlopp finns sedan förut men det ska bytas ut så det blir nytt och frächt, ett annat problem som troligen blir dyrt är att vattnet till huset är gemensamt med grannen och tas från andra sidan av en gammal riksväg och som ligger på grannens tomt. har hört att de brukar skjuta in ett rör med mindre diameter i det gamla som brukade ha större diameter förr i tiden när de drar nytt men det är inget jag vet säkert. foton finns det en del och gamla brev och böcker på gammelsvenska. jag vet att på en bild för bra längesen så fanns det en stenugn innan de murade igen den är det något man får öppna upp igen utan problem med något regelverk? :) angående fönstren så ska jag sätta i de gamla som jag har här hemma, det vänstra fönstret på bilden gick ända ner till golvet från början. tid och pengar vet jag att det kommer gå på men jag tänkte att jag tar lite i taget nu i början för tid har jag gott om då jag är 20år nu :)

puh! blev långt inlägg det här. men ska vi dra en slutsats då så först och främst ska jag fixa takläckan och kolla lite extra noga om det finns något mer som kan skada huset. dokumentera, ta mått, bryta upp och fixa golv, frilägga skorstenarna, lyfta huset och rätta grunden och dra om rör+avlopp. låter detta som en bra start?

tackar för svaren :)
MVH
 
Men vilket roligt projekt. Det där kan bli fint. Visa gärna fler bilder.

Vad är tanken med huset? Ska det bara bevaras, ska det bli fritids- eller permanentboende? Börja iaf med att se till att taket är tätt och att hängrännor o sånt funkar som det ska. Ta dig mkt tid till planering av åtgärderna så du får en vettig ordning på saker o ting. Ta en sväng till bibblan o hämta lite inspirations- och informationsmaterial, tex http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153426355

Kul att de gamla fönstren finns kvar. Lycka till o uppdatera oss gärna hur det går.:)
 
Jag tyckte jag kände igen huset från en tråd jag läste för ett år sedan. Mycket riktigt, fast ur en annan vinkel: http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/142912-byta-husknut.html

Vilket fint litet hus. Det är klart du ska renovera det! Men tänk inte "skapa ett hus som är som nytt". Tänk "skapa ett hus för mig". Alla vinklar behöver inte vara raka, att det är lite opraktiskt, snett och vint får bli en del av charmen. Billigare och trognare mot originalet.

Förresten, om vattenrören: Det går att peta in en PEX-ledning i ett gammal järnrör. Vi gjorde det till brunnen. 32 mm PEX i 2" järnrör, men har du mindre järnrör kan du sätta en mindre slang.
 
det är tänkt att jag ska flytta in och bo där :) jag har inte så många bilder på det nu finns en i länken som henrikhuslöse länkade. men jag ska dit och kolla läget någon dag framöver så jag kan rycka med kameran och knäppa lite bilder :) tack för tipset om boken, det får nog bli en beställning framöver :)

haha jaa det var då jag nästan trampade på en grävling som stack upp huvudet ur golvet :p jag vet att jag har någon mer bild i datorn som jag ska försöka leta upp bland annat på ladugården intill som nog tyvärr får rivas men stolpboa intill kommer att fixas iordning. tack för tipset om vattenrören :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.