hej. jag skulle vilja få reda på vart man kan få tag i en guide eller om någon kan beskriva lite kort om hur man byter ut rötskadade delar i husknuten. jag lånar tyvärr ut min digitalkamera så jag kunde inte ta en bild innifrån. den värsta rötan sitter ca: 8 stockar upp från bottenstocken i knuten kunde sticka in en mejsel ca:7cm i stocken. bottenstockarna ser däremot bra ut. jag är ny inom hus så min förklaring kan vara lite luddig :p

men jag är tacksam för svar
MVH

skickar med en bild på torpet utifrån, knuten närmast är den som är rötskadad
2461bmw.jpg
 
Du behöver nog inte byta ut de rötskadade delarna. Timmerstommar är överdimensionerade hållfasthetsmässigt och om några enstaka knutar en bit upp i väggen inte hänger ihop så blir det ändå fullt tillräcklig hållfasthet. Är det flera knutar i rad som inte håller ihop kan man förbinda dem med en regel i hörnet. Eller med ett stort vinkeljärn om det lättare får plats.
Det viktigaste är att se till att rötan inte fortsätter. Är det rötskadade virket helt torrt är det troligen en gammal skada som inte är pågående. Är det fuktigt måste man hitta orsaken och åtgärda. I vilket fall bör man man hugga bort det rötskadade och fylla igen med tex cellulosaisolering.

Hans
 
Redigerat:
låter nästan för bra för att vara sant :) så det behövs antagligen inte bytas ut i mitt fall? jag har ju iofs. inte plockat ned brädsforingen på utsidan huset så det kanske visar sig vara mer röta ändå om man har otur:p något tips på vad som kan ha orsakat det? det jag kommit fram till är att det växte 2 björkar intill knuten och stupröret rostat sönder mot knuten. fast det jag tycker är konstigt är att på utsidan huset är träet friskt(brädsforingen) och insidan sämre.
kanske är bäst o få en besiktningsgubbe att kolla igenom huset. felen jag vet om är en takläcka, golvet sviktar i en del rum, grunden behöver rättas till, svamp i ett rum, krossade fönster pga. sabotage, el och vatten. huset har ju ändå stått tomt i ca: 40år så det finns nog mer fel som en utbildad person hittar :p tyckte att det passar bra o ta tag i torpet så länge man är arbetslös och har gott om tid innan det förfaller helt.
 
Fint hus, men det verkar finnas att göra. Du behöver väl framförallt se till att det inte kommer in något mer vatten samt undersöka svampangreppen tillsammans med t.ex. Anticimex. Det är väl framför allt äkta hussvamp som är problematisk, men alla sorter kräver förstås att trät hålls torrt.

Har du varit in i krypgrunden? Det bör finnas en lucka. Finns det inte en så måste du göra en omgående så att du kan gå ner där och kolla om fukt- och svampangreppen kommer därifrån. Inte sällan är det en kombination av att det rinner in ovanifrån och så börjar det förstöras mot grunden.

Ser fram emot att höra fortsättningen.
 
Om det trasiga stupröret har fått vatten att rinna invid knutbrädan kan det ha runnit bakom brädan och in i knuten. Knutbrädan och ytterpanelen torkar rätt fort, så det är inte konstigt om dessa är oskadda. Inne i knuten däremot torkar det väldigt långsamt och röta hinner utvecklas och har det väl blivit lite röta så suger det rötskadade virket upp mycket mer vatten.
Är det fortfarande blött i knuten? Är stupröret lagat? Hur gammalt är huset?

Hans
 
Mr Handyman skrev:
Fint hus, men det verkar finnas att göra. Du behöver väl framförallt se till att det inte kommer in något mer vatten samt undersöka svampangreppen tillsammans med t.ex. Anticimex. Det är väl framför allt äkta hussvamp som är problematisk, men alla sorter kräver förstås att trät hålls torrt.

Har du varit in i krypgrunden? Det bör finnas en lucka. Finns det inte en så måste du göra en omgående så att du kan gå ner där och kolla om fukt- och svampangreppen kommer därifrån. Inte sällan är det en kombination av att det rinner in ovanifrån och så börjar det förstöras mot grunden.

Ser fram emot att höra fortsättningen.
ja det finns att en del att göra men då jag är 19år så har jag gott om tid än:D ja det finns en lucka där, får hoppas att det inte finns grävlingbo där nu om jag ska krypa under.
 
Hans_Nordstrand skrev:
Om det trasiga stupröret har fått vatten att rinna invid knutbrädan kan det ha runnit bakom brädan och in i knuten. Knutbrädan och ytterpanelen torkar rätt fort, så det är inte konstigt om dessa är oskadda. Inne i knuten däremot torkar det väldigt långsamt och röta hinner utvecklas och har det väl blivit lite röta så suger det rötskadade virket upp mycket mer vatten.
Är det fortfarande blött i knuten? Är stupröret lagat? Hur gammalt är huset?

Hans

jo det låter ju vettigt. jag ska dit senare idag har jag tänkt så jag ska laga stupröret och även kolla om det fortfarande är blött i knuten. husets ålder är jag lite osäker på just nu men exakt årtal finns dokumenterat och jag tror även att årtalet står med i boken från stenkärle till prydnadsteknik.

tack för alla svar. återkommer senare ikväll.
 
nu har jag vore i torpet. det kom lite regn i morse så jag var där och lagade stupröret, fick bekräftat att det var anledningen till rötan i husknuten då det var fuktigt i husknuten på utsidan i samma höjd som rötskadan.
sen skulle jag in och känna om knuten var fuktig på insidan men så långt kom jag inte då jag var 2 dm ifrån att sätta foten på en fullvuxen grävling i det rummet som knuten är rötskadad. golvet är uppbrutet där så grävlingen stack upp huvudet bredvid foten. jag vet inte vem som skvatt mest :p så jag fick också bekräftat att det finns grävlingbo under torpet. jag vill ju inte krypa in i grunden under huset o kolla rötan där förrän dom är borta :p kanske får använda kol i stövlarna som dom gjorde förr i tiden mot grävlingbett :p

är det illa med grävlingar under huset? och hur får man bort dom?
 
Det lät otrevligt. Grävlingar kan förstöra mycket, tex. kan de underminera grundstenar och skorstensstock. Vet inte bästa sättet att bli av med dem.
Hans
 
Hans_Nordstrand skrev:
Det lät otrevligt. Grävlingar kan förstöra mycket, tex. kan de underminera grundstenar och skorstensstock. Vet inte bästa sättet att bli av med dem.
Hans
okej. får hoppas att de inte förstört alltför mycket då.
MVH
 
någon som har tips på hur man kan få bort dom eller är det bara att gillra en fälla och skjuta av dom?
 
johansson_90 skrev:
någon som har tips på hur man kan få bort dom eller är det bara att gillra en fälla och skjuta av dom?
Jag har använt fälla, sedan kört i väg dem lååångt. Kan säga att trodde du en katt är arg när den är riktigt arg, då ska du se en instängd grävling.:wow:
 
barajag skrev:
Jag har använt fälla, sedan kört i väg dem lååångt. Kan säga att trodde du en katt är arg när den är riktigt arg, då ska du se en instängd grävling.:wow:
En sådan skulle jag inte vilja släppa ut! :x:wow:
 
strumpa skrev:
En sådan skulle jag inte vilja släppa ut! :x:wow:
Nä inte å stå bredvid.:rolleyes: Vi satt i bilen med ett snöre, som öppnade luckan. Så ska ts använda den metoden, bind "öppnarsnöret" innan för det går inte att få dit händerna efteråt.:cool:
 
barajag skrev:
Nä inte å stå bredvid.:rolleyes: Vi satt i bilen med ett snöre, som öppnade luckan. Så ska ts använda den metoden, bind "öppnarsnöret" innan för det går inte att få dit händerna efteråt.:cool:
tack för tipset ;) frågan är bara hur många det kan finnas under? för jag vet att när jag var liten (runt 13år sen) så pratade föräldrarna på att det fanns grävlingbo under torpet och finns de kvar än så kan det nog finnas en del :p men man måste väll vänta till efter 1:a augusti för att få skjuta dom har jag för mig? gäller detsamma om man ska flytta dom? för det är väll vid denna tiden på året de får ungar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.