Jag ska försöka ta mig dit imorn och passa på att kolla nu när jag jobbar kvällsskift. Japp de har sjunkit ner i marken men ska försöka ta lite bilder så får ni se det som inte syns på bilderna jag lade upp här :p
 
Nu har jag kikat lite på ladugårdarna :) Och till min förvåning så såg det faktist mycket bättre ut än vad jag kommer ihåg men det är fortfarande mycket jobb. takstolarna såg riktigt bra ut och det var endast golvet på övre våningen som var lite rötskadat. Någon som vet hur man kan fixa till allt tegel som vill dela med sig om lite kunskaper? Jag fick reda på att det är min pappas farmor som har bränt allt teglet till stallet till vänster så det är uppbyggt senare än stugan. Det blev en oväntad tur så det fick bli lite bilder med mobilen. Det mest akuta som jag inte riktigt vet hur jag ska åtgärda är knuten på bilden längst ner så det skulle jag vilja ha hjälp med lite ideer om hur man kan laga det.

dsc00379bt.jpg

[URL=http://img546.imageshack.us/i/dsc00380t.jpg/]dsc00380t.jpg

[URL=http://img228.imageshack.us/i/dsc00381a.jpg/]dsc00381a.jpg

[URL=http://img194.imageshack.us/i/dsc00382eb.jpg/]dsc00382eb.jpg
 
ingen som vet hur man går tillväga? skulle vilja veta om man måste plocka ned hela väggen och mura nytt eller om det går att laga där det är dåligt?

MVH
 
johansson_90 skrev:
ingen som vet hur man går tillväga? skulle vilja veta om man måste plocka ned hela väggen och mura nytt eller om det går att laga där det är dåligt?

MVH

Hallå.

Med tanke på att du ska göra det själv, inte har bråttom så kan du ( om grunden är okej, vilket det såg ut att vara) börja nerifrån och mura med sten som sitter löst i väggen, ta några rader varje dag, eller vecka, knacka lös stenar som ändå sitter löst undan för undan när du arbetar dig uppåt.

Känns som ett evighetsjobb men på ett halvår någon timme i veckan så är du uppe till slut.

Ps: inget man lejer ut till en firma. Ds:cool:
 
tackar för svaret :) jo jag tänkte göra det själv annars lär man sig ju inget ;) sen undrade jag på den andra bilden går det att fylla de mindre sprickorna med murbruk eller liknande? och de större sprickorna i bild 2 ska man knacka lös och byta en sten i taget som sprickan går igenom nerifrån och upp och peta in murbruk emellan? samt vad det är för tegel som ska användas?

tacksam för svar :)
 
Redigerat:
Mitt tips är att du tills vidare nöjer dig med att avstanna den slutliga utplåningen. Se till att alla byggnadsdelar ligger torrt under någon sorts täckning. Och avvattna grunden provisoriskt. Uthuslängorna kommer inte att ta dig ett halvår utan flera år att rädda ensam. Därför hinner förfallet fortskrida om du inte vidtar de provisoriska katastrofåtgärderna först av allt.

Samtidigt ska du noga dokumentera med vilka material och dimensioner byggnaderna är uppförda. Vilka mått har de och vilken byggteknik har man använt? När du vet allt detta kan du - tillsammans med sakkunniga - överväga olika alternativ. Jag kan tänka mig att du hamnar på någon sorts pietetsfull kompromiss: Exempelvis att rusta upp endast någon av de bäst bevarade tegelmurarna i originalskick (med professionell hjälp) och fullfölja resten av byggnaderna i nyuppfört stolpverk i samma dimensioner som ursprunget.

http://www.wermlandsbyggnadsgille.se/stolpverk.html

Dessa ekonomibyggnader är en viktig del av ställets historik. Dessutom har du har personlig koppling till denna historia, och står redo att förmedla sammanhanget till en eftervärld. Du kommer att lyckas.
 
Äggoljettempera (billigt, lätt, miljövänligt och mycket hållbart; se avjord.se), lerklining i väggarna och väggvärme är mina tre tips.
Lycka till!
 
billy_baver skrev:
Uthuslängorna kommer inte att ta dig ett halvår utan flera år att rädda ensam.
Han frågade om knuten som var mest akut, det var den jag svarade på, (ett halvår) så du har ju helt rätt att det tar år att göra alla byggnader.
 
tackar för tipsen :) Ja blir jag klar med knuten under sommaren så blir jag nöjd men hinns det med mer så är det ju bättre :) Att det tar tid är jag medveten om, vi har även ett till ställe i släkten som jag ska hjälpa till att rusta upp som består av 8 uthus, lillstuga och 3 plans parstuga så jag har att göra i några år framöver. :p Men mura har jag alltid viljat prova så det ska bli kul med ett litet projekt med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.