Lite synd att du rev ut originalparketten, du hade kunnat komplettera med nytt, hade nog blivit lite mer jobb men originalgolv har ju alltid ett visst charmövertag över nytt golv.

Du skriver att det inte fanns plats för rör i golvet, hade du inte kunnat fräst plats för det?
 
Länge sedan jag uppdaterade nu. Köket är helt klart nu, äntligen!
Fick tag på stänkskydd och de sista sakerna jag behövde för att avsluta köksprojektet.

Se resultatet nedan:
P2220195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2220194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2220202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2220191.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2220192.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2220196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2220197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2220198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P2220201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara att ta tag i hallen och fixa alla småsaker (som tar tid) och sen är jag klar!
 
  • Gilla
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Tummen upp! Jäkligt stilrent och snyggt! Såg i nåt tidigare inlägg att du köpt nytt porslin, skönt att göra det när ändå hela köket är fräscht :)
 
Vilka spottar använde du under väggskåpen? Effekt? Räcker de till som arbetsljus?

//Johan
 
Riktigt snyggt kök, även om jag tycker att det gamla också var fint. Man vet ju aldrig, när TS sälger lägenheten kanske det flyttar in någon som river ut allt och sätter dit ett begagnat 50-talskök:p
 
T
Var har du köpt stänkskyddet?

Fint kök(y)
 
simpa81 skrev:
Tummen upp! Jäkligt stilrent och snyggt! Såg i nåt tidigare inlägg att du köpt nytt porslin, skönt att göra det när ändå hela köket är fräscht
Tack så mycket! Ja, har köpt det mesta till köket helt nytt. Känns kul att fylla lådorna med nya fina grejer.


johel572 skrev:
Vilka spottar använde du under väggskåpen? Effekt? Räcker de till som arbetsljus?


//Johan
Vega 75 heter dem (från: http://molectric.com/specialprodukter/1352-vega-vit-downlight-12v-dc-anslutning.html ). 2,3 W och endast 15mm djupa.
Fungerar väldigt bra som arbetsljus tycker jag. Dock har jag dem väldigt tätt. Enda stället där ljuset är lite sämre är mellan fläkten och överskåpen. Men helt klart tillräckligt för mig!


Saramaa skrev:
Riktigt snyggt kök, även om jag tycker att det gamla också var fint. Man vet ju aldrig, när TS sälger lägenheten kanske det flyttar in någon som river ut allt och sätter dit ett begagnat 50-talskök
Får man inte hoppas, med tanke på hur noga allt är gjort! Och tror knappast någon köper en så nyrenoverad lägenhet och river ut det. Så billiga är inte lägenheterna i Göteborg ;)

tank77 skrev:
Var har du köpt stänkskyddet?

Fint kök(y)
Stänkskyddet är BerryAlloc Kitchen Wall i borstad aluminium. ( http://www.bygghemma.se/inomhus/kok...alloc-kitchen-wall-borstad-aluminium/p-203735 )
Har kapat det på höjden. Standard är 600mm, jag kapade ner det till 400mm.
Krävdes precis 3st på längden i mitt kök då de är 1200mm och min vägg är 3600mm. Så där hade jag tur :)
 
Snyggt! Vad gick kalaset på?
 
SSSS skrev:
Snyggt! Vad gick kalaset på?
Svår fråga, gör ju hela lägenheten samtidigt så är lite svårt att hålla isär kostnaderna. Men köket i sig gick på 30 000kr utan vitvaror. Vitvaror gick på cirka 20 000-25 000kr. Då är inte golv och färg etc medräknat. Men det har kostat ungefär vad jag hade räknat med hittills. Bara insett att man alltid saknar något, många resor fram och tillbaks till varuhus och liknande :)
 
Köket ser riktigt bra ut :)
 
jag satte in Epoq kök för 2 år sedan fortfarande nöjd.

En sak jag gjorde efter någon månad är att jag skruvade fast fästena för lådskenorna med fler skruvar eftersom de vid de tunga lådorna ( kastruller och porslin) dippade lite när man drog ut lådan helt och hållet. (det glappade lite vid inre skruven)

fästena för skenorna är ganska korta - dvs skruven längst in sitter på mitten av skåpdjupet. Dvs korthävarm för att hålla emot tyngden av full låda när lådan är helt utdragen.

Men med några skruvar till så är det stabilt - tog väl 1 h i köket - men för er som håller på att sätta upp är det lika bra att skruva några fler skruvar i alla fall direkt på de lådor som har tungt innehåll.
 
Jättefint kök! Var kommer kökslampan ovanför matbordet ifrån?
 
Goteborg skrev:
Jättefint kök! Var kommer kökslampan ovanför matbordet ifrån?
Tack så mycket! Kommer från Mio. Lampgustav Newport har jag för mig den heter!
 
Mycket roligt att följa din renovering. Jag ska göra en liknande fast tvärtom…:pJag har köpt en lägenhet som är byggd 1929-32 där hela originalköket är utrivet så nu ska det byggas upp igen men med moderna funktioner, likaså är badrummet renoverat någongång slutet 80, början 90, det vill jag också ska gå i sen 20-talsstil ihop med spegeldörrar och massor av fiskbensparkett. Skulle inte ha gjort om allt om det inte varit stort renoveringsbehov men nu är det det. Men jag tycker det är roligt att vi är olika och vill ha olika saker. Jag hade inte valt din stil men tycker du har gjort det med stil, varit dina val trogen. Hoppas jag också kommer kunna göra det, ska dock inte göra allt själv, tar hjälp av hantverkare. Grymt bra jobbat i alla fall, känn dig stolt!
 
Nu när köket är klart är det endast hallen kvar (bredspackla, måla) och sen lista hela lägenheten.
Gjorde en knäoperation för 3 veckor sedan och kunde inte sitta helt sysslolös. Så påbörjade detta projekt då jag inte kunde spackla och måla.

Hänga TV'n på väggen med LED's bakom TV'n som ger den en "aura".
Bygga om min TV-bänk från BoConcept. Bygga in fläktar samt alla grenuttag etc. helt osynligt.

När jag flytspacklade golvet som ni ser tidigare i tråden så gjöt jag in nätverkskabel, antennkabel samt alla högtalarkablar. Detta betyder att allt går in i TV-bänken utan någon härva liggande på golvet.
CAM00011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att sätta golvsockel bakom TV-bänken så jag slipper flytta den när jag ska sätta resten. Klockrena lister från Hornbach med clips.
CAM00013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAM00015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAM00016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prövade att montera fläktar på detta sättet. Fungerade perfekt.
CAM00017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Billig fläktkontroll för att styra hastigheten på fläktarna.
CAM00018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TV-bänk utan "locket/ovansidan" samt utan baksidan.
CAM00019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontursågade efter fläkten som fästs i bakstycket.
CAM00021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lämnade det öppet under fläkten för kablarna som kommer från väggen.
CAM00023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte ett hyllplan från Ikea som jag kapade och monterade med vinkeljärn. Detta för att kunna ordna upp grenuttag och transformatorer på ett snyggt och smidigt sätt. Slipper se en kabelhärva när man öppnar luckan.
CAM00025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nederst i bild är dimmern som styr LED'sen bakom TV'n.
CAM00026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAM00028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer fler bilder på allt ihopsatt och klart.
Samt när hallen och övriga lägenheten är färdig!
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.