Kommer att bli intressant att följa.

Om ni har ritningar på befintligt hus och hur ni har tänkt framöver får ni gärna lägga upp dem. Kan hjälpa andra i snarlik situation, men även resultera i goda (och en del dåliga råd) från oss följare.
 
T
lnilsson lnilsson skrev:
Tänk på att bottenvåningen måste ha ett rum eller avskiljbar del av rum som kan användas som sovrum för rörelsehindrade.
Man vill ju inte tro att man själv ska hamna i rullstol, men det kan ju hända att någon av er blir tillfälligt rörelsehindrade en längre tid, så att man inte kan gå i trappor. Likaså om ni får någon övernattande gäst som inte kan gå i trappor.
Det är ett krav enligt plan och bygglagen, delvis därför att kommunen är skyldiga att bekosta en anpassning av bostaden ifall någon av er blir tillfälligt eller permanent rörelsehindrade.
Då borde väl vilket rum som helst fungera på bottenvåningen ?
 
  • Gilla
Fiano1
  • Laddar…
Kul med film. Normalt är det de som renoverar sekelskifteshus jag brukar följa, men pga formatet så ska jag kika in i denna tråden då och då... Hoppas ni håller ut med både renovering och film! Var i landet är detta?

Lycka till!
 
Hej, Jag och min sambo har funderingar på något liknande och skulle gärna höra ungefär hur mycket ni har budgeterat att det ska kosta.
 
Magnus E K
Får följande felmeddelande när jag försöker kolla på filmerna: "Если владелец предоставил вам доступ, выполните вход."
 
T test1 skrev:
Då borde väl vilket rum som helst fungera på bottenvåningen ?
Ja, men inte vardagsrummet (såklart inte kök, toalett eller garderob). Undantaget är om det är lätt att sätta upp en vägg i vardagsrummet för att dela av det till ytterligare ett rum. Då går det bra. Det rummet måste såklart ha fönster och ventilation.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Ja, men inte vardagsrummet (såklart inte kök, toalett eller garderob). Undantaget är om det är lätt att sätta upp en vägg i vardagsrummet för att dela av det till ytterligare ett rum. Då går det bra. Det rummet måste såklart ha fönster och ventilation.
Gäller det verkligen när man renoverar en befintlig byggnad? Det är väll för nybyggen?
 
Hej!
Tack för alla svar, det är roligt att ni vill följa vår renovering.

Jag har bestämt mig för att i nuläget pausa min vlogg då jag fick ett mail med obehagligt innehåll och jag helt enkelt måste fundera på om ja trots detta vill fortsätta driva den. Jag ber om ursäkt till er som kommit till denna tråd och nu inte kommer vidare när ni klickar på länkarna. Jag återkommer när jag har landat i ett beslut.

Var rädda om er!
 
  • Gilla
ch0klad och 3 till
  • Laddar…
E Emeliesrenovering skrev:
Hej!
Tack för alla svar, det är roligt att ni vill följa vår renovering.

Jag har bestämt mig för att i nuläget pausa min vlogg då jag fick ett mail med obehagligt innehåll och jag helt enkelt måste fundera på om ja trots detta vill fortsätta driva den. Jag ber om ursäkt till er som kommit till denna tråd och nu inte kommer vidare när ni klickar på länkarna. Jag återkommer när jag har landat i ett beslut.

Var rädda om er!
Usch. Va tråkigt med dessa psykopater.

Jag skulle rekommendera att vända er till polisen. De tar näthat med mera på större allvar än man tror

Jag hade gärna följt er resa i kaoset men jag förstår helt och hållet om ni känner olust.

:heart:Ta hand om er
 
  • Gilla
ch0klad och 1 till
  • Laddar…
Jag går mot strömmen och säger att ni gör helt rätt i att göra allt samtidigt. Det är en förutsättning om el och liknande ska dras om helt. Ta sen ett rum åt gången när ni bygger upp igen bara, dvs gipsa, spackla, måla ett rum i taget.

Många hus som är renoverade rum för rum under 5-10 år ser ut som lapptäcken med olika golv, ytskikt och avdelande lister etc. Ofta görs inte heller det grundläggande arbetet ordentligt pga detta.
 
  • Gilla
FamiljenL och 3 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Jag går mot strömmen och säger att ni gör helt rätt i att göra allt samtidigt. Det är en förutsättning om el och liknande ska dras om helt. Ta sen ett rum åt gången när ni bygger upp igen bara, dvs gipsa, spackla, måla ett rum i taget.

Många hus som är renoverade rum för rum under 5-10 år ser ut som lapptäcken med olika golv, ytskikt och avdelande lister etc. Ofta görs inte heller det grundläggande arbetet ordentligt pga detta.
Tyvärr är det få som har möjlighet att göra så.
I fallet med moderna hus tycker jag det låter rätt.

För sekelskifteshus är min uppfattning att många "totalrenoveringar" med "vanliga" byggare blir ett tragiskt resultat då man inte har tiden att välja rätt foder, lister, fönster osv. Ska en sådan renovering ge ett genuint resultat krävs tid, få har ekonomi att låta ett hus stå obebott och renoveras under kanske ett år som det nog tar att göra det på "rätt" sätt, dvs behålla alla tidstypiska detaljer och komplettera med begagnat material för de innerdörrar, handtag etc som saknas. Inklusive hitta hantverkare som klarar det. Men nu var det inte ett sådant hus här, så i detta fall skulle det nog gått utmärkt... Om man har råd...

Trist att det inte funkade att göra er VLOG, den kändes väldigt proffsigt ihopklippt. Kanske kan ni anonymisera er och stänga av meddelandemöjlighet?
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
E Emeliesrenovering skrev:
Hej!
Tack för alla svar, det är roligt att ni vill följa vår renovering.

Jag har bestämt mig för att i nuläget pausa min vlogg då jag fick ett mail med obehagligt innehåll och jag helt enkelt måste fundera på om ja trots detta vill fortsätta driva den. Jag ber om ursäkt till er som kommit till denna tråd och nu inte kommer vidare när ni klickar på länkarna. Jag återkommer när jag har landat i ett beslut.

Var rädda om er!
Jättetråkigt att ni ska bli utsatta för sådant, tyckte ni hade gjort en trevlig vlogg och jag hade gärna följt er resa! Vet inte om det finns någon möjlighet för er att lägga upp den så den bara kan ses av inbjudna/av er tillåtna tittare men det kanske förlorar lite av poängen om den inte når ut till så många så?

Lycka till med renoveringen!
 
  • Gilla
ch0klad och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Många hus som är renoverade rum för rum under 5-10 år ser ut som lapptäcken med olika golv, ytskikt och avdelande lister etc. Ofta görs inte heller det grundläggande arbetet ordentligt pga detta.
Bra synpunkt. Enhetliga golv och detaljer betyder mycket. Jag har gått på måånga husvisningar genom åren, och sett många skräckexempel på detta. Köpte till slut ett hus där hela källaren var fixad samtidigt. Så snyggt med samma klinker i hela källaren. I entréplan genomgående ekparkett förutom i kök o badrum.
 
  • Gilla
FamiljenL
  • Laddar…
M MariaT75 skrev:
Bra synpunkt. Enhetliga golv och detaljer betyder mycket. Jag har gått på måånga husvisningar genom åren, och sett många skräckexempel på detta. Köpte till slut ett hus där hela källaren var fixad samtidigt. Så snyggt med samma klinker i hela källaren. I entréplan genomgående ekparkett förutom i kök o badrum.
Nu går detta att göra ändå, men det finns många som inte reder ut det. Vi har en provisorisk T-list mellan golv i kök/vardagsrum för att vi inte rev allt samtidigt. Ser lite konstigt ut i 1-2 år men när vi nu gör vardagsrummet så blir golven lika rakt igenom och vi har kunnat bo och hålla rent under dessa två åren.

Ska man blåsa ut hela huset så kan man inte bo i det under tiden. Det blir arga snickaren direkt.... :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inget fel i att ha en list mellan två rum, och ett hus är ett pågående projekt...
Det är precis det jag menar, att det är bra att ha en plan för sitt renoverande, oavsett om man gör allt samtidigt eller varteftersom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.