När jag var 15 år sommarjobbade jag och tjänade 15 000 kr :)
För pengarna köpte jag en Esab mig svets.
Nu över 15 år senare har jag otrolig nytta av den svetsen.
Lärde mig svetsa själv när jag skulle laga rost på min 18 års bil :)
 
Att man är van svetsare betyder inte att man är brandingenjör. Klart att grabben ska svetsa. Svetsa utomhus med tillgång till brandsläckare.
 
Den där grabben kommer troligtvis inte ens få tända ett ljus efter att ha läst den här tråden allt är farligt.
 
  • Gilla
pools och 5 till
  • Laddar…
Marike
Fråga till TS. Kan han inte svetsa ute, kanske i ett partytält? Med indragen vattenslang? Kan ju vara bra att ha tillgång till vatten om han bränner sig.
 
Marike Marike skrev:
Fråga till TS. Kan han inte svetsa ute, kanske i ett partytält? Med indragen vattenslang? Kan ju vara bra att ha tillgång till vatten om han bränner sig.
Sorry men partytält är en dålig ide.. Ungefär som att svetsa i fleece-tröja, också en dålig ide.

Mitt tips: Låt grabben svetsa utomhus. Det låter som en svets med flusstråd, då spelar det mindre roll om han är utomhus.
Man ska inte överdriva riskerna men svetsar man mycket inomhus så bör man ordna med vettig ventilation och evakuering av svetsgaser.

Marike Marike skrev:
Märkligt. Jag skulle inte lita på det om jag inte fick det skrivet för jag tror inte försäkringsbolagen heller håller med.
Om man då tänker efter så var det nog en privat svetsare som tände huset i Stockholm, skulle ju också vara ekonomisk för byggbolag att ta in en privatperson om det behövde svetsas lite.
Det funkar inte så, det är skillnad på arbete och privat. Ett byggbolag kan inte anlita privatpersoner.
Man kan inte applicera arbetsmiljölagar på privatpersoner, så enkelt är det.
För privatpersoner är det, som nämnts, generella aktsamhetskrav som gäller. Man kan göra sig skyldig till oaktsamhetsbrott om man t.ex. glömmer ett tänt ljus som sätter fyr på huset.

För att få lov att svetsa i sitt garage så brukar dock försäkringsbolag ha vissa grundkrav när det gäller t.ex. vägg och takbeklädnader, detta är läge att kolla upp i TS fall.
 
Det finns inga krav på utrymmet. Det är aktsamhetskav. Svetsar manni en sågspånshög så har man uppenbarligen inte uppfyllt den. Svetsar man i en betongbunker utan något brännbart ör det deffinitivt uppfyllt. Där emellan finns det mesta. Träregar är inte lättantändliga.
 
Andra gången jag suddar tjafs och inlägg med tråkig attityd i denna tråd. Obegripligt att en tråd som började så intressant ska ha så sura inlägg.

Det står var och en fritt att tycka som den vill och att rationellt (och på ett trevligt sätt) argumentera för sin ståndpunkt. Argumentera kring sakfrågan, inte personer. Känner du att du inte är upplagd för detta så vänligen undvik att svara i tråden.

Min tolerans för otrevliga inlägg i denna tråd är nu sänkt rejält.

//Mod
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Marike
S Slarvpellen skrev:
Sorry men partytält är en dålig ide.. Ungefär som att svetsa i fleece-tröja, också en dålig ide.

Mitt tips: Låt grabben svetsa utomhus. Det låter som en svets med flusstråd, då spelar det mindre roll om han är utomhus.
Man ska inte överdriva riskerna men svetsar man mycket inomhus så bör man ordna med vettig ventilation och evakuering av svetsgaser.



Det funkar inte så, det är skillnad på arbete och privat. Ett byggbolag kan inte anlita privatpersoner.
Man kan inte applicera arbetsmiljölagar på privatpersoner, så enkelt är det.
För privatpersoner är det, som nämnts, generella aktsamhetskrav som gäller. Man kan göra sig skyldig till oaktsamhetsbrott om man t.ex. glömmer ett tänt ljus som sätter fyr på huset.

För att få lov att svetsa i sitt garage så brukar dock försäkringsbolag ha vissa grundkrav när det gäller t.ex. vägg och takbeklädnader, detta är läge att kolla upp i TS fall.
Jag tänkte mest att om det regnar kan det vara bra att skydda den elektriska utrustningen. Alternativet redskapskjul i plåt borde väl gå då.
 
E ElinEva skrev:
Tonårssonen har fått en svets av en släkting, vill hobbysvetsa, meka osv. Jag är skeptisk, tänker på brandrisk mm. Vad säger ni som kan mer?
Var glad att din son vill lära sig ett hantverksyrke. Se till att givaren verkligen lär grabben ALLT om svetsning, detta innefattar sådana självklarheter som brandrisk, värmeledning i varma järnbitar och personlig skyddsutrustning. En svets är ingen leksak men jättebra att kunna hantera. Själv fick jag lära mig både el och gas-svets av min farsa o det har jag alltid haft nytta utav.
 
  • Gilla
Albinp3
  • Laddar…
E ElinEva skrev:
Tonårssonen har fått en svets av en släkting, vill hobbysvetsa, meka osv. Jag är skeptisk, tänker på brandrisk mm. Vad säger ni som kan mer?
Det som verkligen bör förtydligas är att vid elsvetsning så ska man ALDRIG titta på svetsen utan riktiga skyddsglas eller en svetsskärm / svetshjälm. Gör man trots allt detta får man garanterat "svetsblänk" i ögonen, det känns som grus i ögonen o sitter i ett par dagar, det finns en ögonsalva på apoteket som lindrar besvären.
SEDAN ska man ALLTID ha heltäckande klädsel för svetsen genererar sådan strålning att du blir bränd på de oskyddade kroppsdelarna precis som att du solat för mycket o här hjälper ingen solskyddskräm.
Tät klädsel, handskar i läder(tål värmen) o svetshjälm så är grabben "klädd".
 
E ElinEva skrev:
Tonårssonen har fått en svets av en släkting, vill hobbysvetsa, meka osv. Jag är skeptisk, tänker på brandrisk mm. Vad säger ni som kan mer?
E ElinEva skrev:
Tonårssonen har fått en svets av en släkting, vill hobbysvetsa, meka osv. Jag är skeptisk, tänker på brandrisk mm. Vad säger ni som kan mer?
för att svetsa tex i bilar så finns det regler man skall ha brandvakt vid sådan svetsning kontrollera med försäkringsbolaget du har och kommunens brand station dom har upplysningsplikt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det är många mindre vettiga svar här. Som flera sagt är en vinkelslip inte sällan farligare. Det är nog få som håller med om att man måste ha brandvakt och tillstånd för att använda vinkelslip som privatperson. Samma sak gäller för svetsen. Om man använder svets eller vinkelslip yrkesmässigt gäller i allmänhet de regler som nämnts i tråden.
 
  • Gilla
Bernieberg och 3 till
  • Laddar…
F
S Slarvpellen skrev:
Sorry men partytält är en dålig ide.. Ungefär som att svetsa i fleece-tröja, också en dålig ide.

Mitt tips: Låt grabben svetsa utomhus. Det låter som en svets med flusstråd, då spelar det mindre roll om han är utomhus.
Man ska inte överdriva riskerna men svetsar man mycket inomhus så bör man ordna med vettig ventilation och evakuering av svetsgaser.



Det funkar inte så, det är skillnad på arbete och privat. Ett byggbolag kan inte anlita privatpersoner.
Man kan inte applicera arbetsmiljölagar på privatpersoner, så enkelt är det.
För privatpersoner är det, som nämnts, generella aktsamhetskrav som gäller. Man kan göra sig skyldig till oaktsamhetsbrott om man t.ex. glömmer ett tänt ljus som sätter fyr på huset.

För att få lov att svetsa i sitt garage så brukar dock försäkringsbolag ha vissa grundkrav när det gäller t.ex. vägg och takbeklädnader, detta är läge att kolla upp i TS fall.
Så är det, jag har pratat med mitt försäkringsbolag och dom har inga invändningar. Jag har ett garage med IE60 (dubbelgips) utåt mot brandspridning och enkelgips invändigt. Takgips och klinker på betonggolv. Det är fullt tillåtet att svetsa där. Jag har lösa skivor att ställa upp för slip och svetssprut. Tre brandsläckare (mer av en slump). Svetsfilt i nåt tjockt isolerat och skitäckligt glasfibermaterial. Om jag inte ställer mig och svetsar direkt i anslutning till en tvättback med avfettning (det har tyvärr hänt och det brann duktigt) och håller en acceptabelt stor golvyta fri och ren från antändbart damm så uppfyller jag alla aktsamhetskrav. Det är inga överdrivna krav från försäkringsbolagens sida, det är skapligt sunt förnuft.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst igenom de nio sidorna, utan skriver istället. Egna erfarenheter. Jobbat som svetsare i sju år och haft hobbysvets i hobbygarage (y) Var inte skeptisk till din tonåring som vill utveckla och lära sig saker. Man lär sig så mycket av att "meka", oavsett vad det är!

- Att svetsa ute som någon skrev ser jag inte som något alternativ. Skyddsgas blåser bort, du får porer och det blir helt enkelt inte kul. Speciellt inte på höst eller när det regnar.
- Angående brandsäkerhet- Enligt mitt tycke så ska du sätta dubbla lager gips, och sedan klä 120-140cm med plåt, typ durkplåt eller liknande då svetsande också innebär slipande.
- Köp hem brandfilt samt brandsläckare. Släckaren ska vara framplockad och stå bredvid svetsen.
- Bort med alla brandfarliga vätskor, färg eller liknande prylar. In med dom i ett metallskåp.
- Snåla inte med utrustningen. Köp en automatisk avbländningsbar hjälm. Om man nu skulle snåla ändå, se till att hjälmen du köper är smidig att fälla ner svetsglaset på. Köp absolut inte en "spade". Kolla blocket eller tradera efter en bättre hjälm om budgeten är begränsad. Speedglass FX9100 använder jag både på jobbet samt hemma. Den har inbyggt slipvisir så man slipper använda skyddsglasögon under hjälmen alternativt ta av sig hjälmen varje gång man ska korrigera något.
- Köp en flamsäker jacka, och ett par tjockare handskar till en början. Jag svetsar i de tunnaste handskarna idag - men jag har knappt något svetssprut att akta mig för så som hemmasvetsare ofta har. Bränner sig gör man i början!
- Köp en bok om hur du svetsar. Det är så mycket mer än bara starta och trycka på knappen. Vinklar, avstånd och trådutskjut. Lära sig ställa in svetsen efter materialtjocklek osv. Det tar ett tag men man lär sig!


Övrigt då? Håll sakerna rena, rensa gashylsa och spridare samt köp mycket metall att öva på!
Lycka till! Du kommer säkert vara med din son i början och bli lite intresserad själv :cool:
 
Jag fick intrycket av att det rörde sig om en MMA-svets (pinnsvets) när jag läste att det var ett aggregat för 1500 kr. Då är det en utmärkt idé att hålla sig utomhus i stället för att bygga om garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.