Givetvis skall pojken få svetsa.
Det dräller av apatiska okunniga ungdomar som inte kan någonting och inte vill någonting och inte gör någonting och till slut blir deprimerade eller börjar missbruka eller hittar på något annat ohälsosamt för att fylla sina tomma liv.
Varje tonåring som vill gå emot den trenden skall uppmuntras!!!!!!!!

Ge honom en tillräckligt rymlig overall av bomullstyg som han skall ha utanpå kläderna och ett läderförkläde och ett par svetshandskar av läder. Bomull brinner dåligt och minskar risken för att få eld i kläderna. Förkläde och handskar kostar väl ett par hundra kronor tillsammans och finns att köpas i affärer som säljer svetsutrustning för proffsbruk.
Köp också en bra svetshjälm med tillräckligt mörkt glas för hans unga ögon.
Ögonen tappar ju ljuskänslighet med åren för alla människor och därför skall unga ha mörkare glas i svetshjälmen än äldre. En bra svetsaffär har glas i olika styrkor så man kan välja rätt.
Med det här och vettig släckningsutrustning inom räckhåll är han välskyddad.

Om garaget inte är nogrannt inklätt med gips invändigt är det bäst att han svetsar utomhus. Bygg en enkel arbetsbänk med skruvstycke som får stå ute permanent.

Jag började köra traktor som 6-åring och fick egen yxa då jag var kring 12 och improviserade ihop en ässja åt mig så jag kunde smida då jag var 14 och började använda motorsåg då jag var 16 och så vidare.......
Även om det skedde ett antal smärre missöden och blev några smärre ärr på kroppen så är jag helt övertygad om att erfarenheterna som jag fick då har hindrat värre olyckor från att hända sedan jag blev vuxen.
 
  • Gilla
pools och 32 till
  • Laddar…
Lär han sig snabbt så bör det inte vara några problem att informera honom om att han får svetsa, men bara om han lär sig hantera och ta hänsyn till riskerna som finns.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
W
https://www.hetaarbeten.se/globalas...tillstand-2017/tillstandslista_2017_a4_sv.pdf

I länken där har du en kontrollista inför tillstånd av heta arbeten.
Kanske kan din son och du använda den innan han ska sätta igång att svetsa. Listan innehåller de kontrollpunkter du ska gå igenom innan du utför ett hett arbete. Inget som privatpersoner är skyldiga att använda men som en bra stödlista som han kan kolla igenom innan han trycker till på svetspistolen, kapar något etc.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 2 till
  • Laddar…
Om det handlar om MIG eller troligare MAG svets så funkar det dåligt att svetsa ute. Om det inte är helt vindstilla.
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Mycket klokt skrivet. Jag hade svetsat ute, för säkerhets skull.

Var bor ni? Är det i närheten av Lund så skicka hit honom när till våren (jag svetsar ute som sagt) så kan han få lära sig grunderna om både svetsning och säkerhet.
 
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Mycket klokt skrivet. Jag hade svetsat ute, för säkerhets skull.

Var bor ni? Är det i närheten av Lund så skicka hit honom när till våren (jag svetsar ute som sagt) så kan han få lära sig grunderna om både svetsning och säkerhet.
Tyvärr långt från Lund, vi bor i Trosa. Stort tack för erbjudandet!
 
Brandrisken ska man absolut inte ta lätt på, risken är stor, både att det man svetsar i börjar brinna eller att en loppa åker in under nåt som tar eld. Kan ta tid att bryta ut. Gastub skall märkas ut, om det brinner kommer brandkåren måste ta ställning till detta (och ev inte gå in). Därmed skulle jag säga att svetsning i samma lokal man bor i inte är lämpligt.

Svetshjälm med självbländande glas är billiga numera. ett måste tycker jag... Man kan få loppor i öronen (och ögonen) som kan vara farligt, ibland åker en loppa in i tröjans ärm eller liknande, det är en bra läxa för det bränns rejält... Svetsar man i en gammal bil kan tex färg och plast skapa rök/ångor som är riktigt otäcka, så även detta måste man ha koll på. Zinkfrossa som ger riktigt otäcka symptom.

Så någon måste upplysa om dessa risker och se till att de efterlevs. Med det sagt, kan du skapa rätt förutsättningar så är det ju väldigt roligt och lärorikt!
 
  • Gilla
ElinEva
  • Laddar…
Heltäckande kläder är viktigt svetsstrålningen är inte bra för huden. Samt god ventilation gaserna är inte heller hälsosamma. Slarva inte med svetshjälmen fast det lär man sig snabbt om man fått svetsblänk någon gång.

Svetsa absolut inte i galvat material det ger giftiga gaser som leder till galvfrossa.

Att kunna svetsa är mycket användbart så låt han leka med svetsen
 
Som tumregel brukar jag om jag svetsar på dagen gå ut och kolla till garaget på kvällen med lyset släckt för att se att inget pyr. Så har farsan alltid gjort.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Man får inte galvfrossa av att svetsa i galvat material men man kan få galvfrossa av att svetsa i galvat material men risken lär vara liten vid hobby svetsning utomhus.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Man får inte galvfrossa av att svetsa i galvat material men man kan få galvfrossa av att svetsa i galvat material men risken lär vara liten vid hobby svetsning utomhus.
Ja alltså det räcker inte att bränna i lite skruv och mutter heller. Det ska brännas ganska friskt även inomhus.
 
När vi höll på som mest i tonåren på landet fick vi adoptera ett garagetält som vi hade som svets och kap ställe för metall. Kan vara en snabbare lösning en att gipsa. För jag antar han vill svetsa NUUU. Sen är ett annat bra tips att bli kompis med nån skrot eller mekanisk verkstad där man kan få tag i mtrl till ok pris. De brukar gilla driftiga grabbar. Det är också en bra väg om man vill ha någon att rådfråga.
Se till att han även får en ordentlig vinkelslip eller två. En för kap och sen för puts annars är risken han börjar putsa med kap skiva. Pratar helt utifrån egna erfrenheter;)

Kolla på Dan cover eller dyl efter tänkt på black Friday och bli en riktig hjälte!
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Om den stackars entusiasten skall följa alla föreslagna försiktighetsåtgärder, blir det inte mycket svetsat. Varna förbipasserande (och hur skall det gå till?), Brandsäkra celler, inte svetsa i galvat etc... Själv har jag svetsat till och från i över fyrtio år och det enda jag satt eld på är lite underredsmassa som lätt släckes med en blomspruta. Inte har jag heller fått zinkfrossa. Däremot har svetsloppor stått i kö för att leta sig in i mina skor, för att inte tala om deras iver att bekanta sig med mina testiklar.

Staffan
 
  • Gilla
JockeG och 15 till
  • Laddar…
Jag fick min första svets vid 13år, en pinnsvets och jag har hittills inte eldat ner något, inte heller med de 2 senare svetsar jag köpt
Det är betydligt värre att köra vinkelkap än att svetsa, svetsen sprätter knappt.
Däremot är heimlagas tips om overall jättebra. Jag själv ser ut som prickig korv på magen efter att ha knackat glödande slagg som bränner direkt genom t-shirten och huden
 
  • Gilla
Arnejaevel och 6 till
  • Laddar…
Tycker det är lite överdrivna tips i tråden. Naturligtvis måste man ha koll så att det inte börjar brinna men varna folk som går förbi på gatan?

När jag var 18 köpte jag en gammal Volvo Amazon som behövde lagas upp en del och fick därför en liten MIG-svets av farsan. Sen var det ju bara att köra på. Läste lite på nätet först och sedan blev det mer trial and error. Visst hände det att man fick en liten loppa som letade sig in i kläderna någonstans men det är ju bara ett litet brännmärkte som blir. Sålänge han skyddar ansiktet och ögonen och gärna händerna så skulle jag säga att han är utom risk för allvarlig skada.

Att köra utan mask gör man inte så många gånger, svetsblänk är rätt trist när man ska försöka sova på kvällen sen.

Dessa råd gäller ju givetvis bara om grabben är normalintelligent.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.