Entreprenören lämnade offert på att installera en luft/vatten pump med inbyggd varmvattenberedare.

Kyltekniks installation, VVS-installation, elinstallation, igångkörning och injustering av anläggningen ingick i priset.

När jag kom hem så hade de helt sonika tagit min fullt fungerande bergvärmepump och en 200l varmvattenberedare och alla kopparrör som de var inkopplade med. Stod inget i offerten om det. Dessutom tänkte jag behålla det.

Får man verkligen göra så? Vi har nu en konflikt ang detta och mitt krav är att de ska dra av en viss summa på fakturan för den nya anläggningen. Vart kan man vända sig? Advokat? ARN? Konsumentombudsmannen på kommunen?
 
  • Wow
  • Gilla
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn
Varför vill du ha kvar din gamla pump och rör?
 
  • Wow
  • Haha
  • Arg
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför vill du ha kvar din gamla pump och rör?
Det spelar egentligen ingen roll varför jag ville ha dem kvar. Det som spelar roll är ATT jag ville ha dem kvar. Jag har givetvis mina anledningar att behåll dem. Men det är irrelevant för diskussionen.
 
  • Gilla
Jojo21 och 66 till
  • Laddar…
Unikt namn
Björn Öhgren Björn Öhgren skrev:
Det spelar egentligen ingen roll varför jag ville ha dem kvar. Det som spelar roll är ATT jag ville ha dem kvar. Jag har givetvis mina anledningar att behåll dem. Men det är irrelevant för diskussionen.
Det är intressant att försöka förstå hur du resonerar.

Om den fungerade varför beställde du en ny?

Vad är din förväntan på en beställning av en ny huvudvärmekälla?

Borde de gamla delarna istället lämnas i en hög på golvet, suttit kvar på väggen med kapade/pluggade rör, eller helt/delvis integrerats med den gamla lösningen och i så fall hur?

Vanligtvis köper man ju en pump för att den gamla är slut och man är tvungen. Det blir ju naturligt att den gamla lösningen försvinner när den nya installeras.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
frasen_36 och 18 till
  • Laddar…
Klart att dom inte får, det är ju dina grejer.
 
  • Gilla
Donn och 39 till
  • Laddar…
RoTe
Är det inte kutym att vid en offert ta med en post som heter i stil med demontering/bortforsling? Hade detta gjorts hade ju detta problem inte funnits.
 
  • Gilla
redep och 15 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är intressant att försöka förstå hur du resonerar.

Om den fungerade varför beställde du en ny?

Vad är din förväntan på en beställning av en ny huvudvärmekälla?

Borde de gamla delarna istället lämnas i en hög på golvet, suttit kvar på väggen med kapade/pluggade rör, eller helt/delvis integrerats med den gamla lösningen och i så fall hur?

Vanligtvis köper man ju en pump för att den gamla är slut och man är tvungen. Det blir ju naturligt att den gamla lösningen försvinner när den nya installeras.
Ok, du ger dig inte. Så här var det:
De förra ägarna som bodde i mitt hus lät installera en 6kw bergvärmepump med separat varmvattenberedare.

Då dom bara hade nedvåning på huset så tyckte dom att 6kw var lagom för 120kvm. Jag tycker nog att det är i underkant.

När vi köpte huset och började producera barn efter barn osv osv så inredde jag ovanvåningen och vips så hade vi ett hus på 220km med en bergvärmepump på 6kwh. Man sprang inte och svettades direkt mellan oktober och april. Kollade med lite olika leverantörer av bergvärmepump och alla sa att borran var för liten för att kunna driva runt mitt behov. Så för att slipp gräva nya hål så föll valet på en luftvattenpump på 14kwh a vi märket Mitsubishi ecodan. Istället.

Därför ville jag ha en ny anläggning som täckte hela mitt behov.

Bergvärmepumpen och varmvattenberedaren var tänkt som poolvärmar.

Oavsett om de var gamla grejer och oavsett om det är enklare med separat poolvärmepump så kan man enligt mig inte bara ta någon annans egendom.
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 57 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är det inte kutym att vid en offert ta med en post som heter i stil med demontering/bortforsling? Hade detta gjorts hade ju detta problem inte funnits.
Precis. Men det gjorde de alltså inte. Inte ens på fakturan stod något om saken.
 
  • Gilla
redep och 6 till
  • Laddar…
Om det inte rör sig (haha) om 50m kopparrör utan bara om krökarna kring installationen är det väl inte konstigt om det togs bort men om inget annat avtalats är ju befintlig utrustning din och det är ju i princip stöld om de vandrar iväg med den. Om det är uppenbart att det gjorts utan vinning i missförstånd, dvs den har hamnat på skroten och det är bevisat (men den är kaputt nu o därför obrukbar) kommer ju ingen kunna dömmas till något skadestånd då det saknas uppsåt. Du kan ju helt rimligt kräva ersättning för den skada detta medfört dig men då bör du ju kunna visa att det fanns en plan för denna, inte bara att du är purken. Så frågan är hur liten ersättning kan du tänka dig för att låta saken bero? Tar du i för högt kommer de ju inte gå med på det och du kommer behöva lägga mycket tid och energi i att processa om detta för att få ut något. Värdet i den gamla anläggningen lär ju efter åldersavdrag inte vara så stort? Om du tycker den var värd 15k så kanske det är realistiskt att begära 5k och de faktiskt går med på det och sedan går du vidare i livet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
En poolvärmepump av senaste modell kostar ish 15k? De kan inte tänkas sälja en sådan till bra pris och så blir alla nöjda?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Polisanmälan? Kan klassas som stöld.
 
  • Gilla
Donn och 11 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Polisanmälan? Kan klassas som stöld.
Jo tanken har slagit mig men ser nog helst att vi löser det utan att ta det till högre instanser. Men kommer vi inte överens så blir väl första steget ARN och till sist tingsrätten.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Så länge du inte betalat allt så behöver du inte gå till ARN eller tinget.
Bestrid den summan av fakturan du anser vara värdet på det som de tagit och betala resterande.
Var noggrann med att göra en så korrekt värdering du kan, som senare håller för granskning i rätten.
Dokumentera ner hur värderingen gjorts.
Sen blir det upp till den andre parten att driva det vidare.
 
  • Gilla
redep och 8 till
  • Laddar…
vad ska ARN göra åt saken? Har ni inte kommit överens om nåt speciellt och sakerna är borta så polisanmäl stölden. Det bör ju dock poängteras att det vid byte av komponenter är ganska vanligt att de som utför jobbet forslar bort skräpet och så kanske de har gjort även nu. Det hör nog till ovanligheterna att det är fungerande utrustning som byts ut och då kanske man måste vara tydlig på den punkten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Funderar själv på att byta ut vår BVP (förebyggande) och när jag gör det hade ja varit besviken ifall de stått två pumpar i pannrummet när de va klara. Tror det hör till ovanligheten att någon kund vill ha kvar den gamla och att de i såna fall behöver påtalas innan. Hur mycket pengar har du begärt och har du också frågat ifall du får hämta den gamla?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.