mycke_nu skrev:
Och det torde också vara nästa arbetsdag när pengarna syns på kontot, eller hur?
Jag vågar inte spekulera kring hur rättspraxis tolkat detta. I praktiken tror jag dock väldigt få mindre företag följer detta "till lagens bokstav" men ändå "går i land med det" utan att vare sig revisor eller "samhälle" reagerar.
 
Helt sant, många företagare jag känner lämnar in en skokartong med kvitton till bokföringsfirman i slutet på året.

Jag försöker i alla fall bokföra varje vecka..
 
mycke_nu skrev:
Helt sant, många företagare jag känner lämnar in en skokartong med kvitton till
Ja men det är nog rätt lugnt. :surprised: Värre när det börjar röra sig om en flyttkartong eller två... :eek:
 
Alfredo skrev:
Njae, det finns en viss skillnad enligt bokföringslagen. SFS 1999:1078, 5 kap, 2 §:


"Kontanta in- och utbetalningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag. Andra affärshändelser ska bokföras så snart det kan ske."

Hur menas det med det här?

Om en kund betalar mig kontant 1 dec, måste jag åka till min revisor och be han lägga in den i systemet?

Eller räcker det att jag skriver betalt 1 dec på kvittot och så lägger han in det till 1 decembers bokföring i januari?
 
Kravet är som sagt inte lika stort om det inte är kontant. Oftast brukar dessa betalningar bokföras en gång i månaden. Om ni är mer intresserade kan jag rekommendera bokföringsnämnden www.bfn.se
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
jkarlberg skrev:
Om en kund betalar mig kontant 1 dec, måste jag åka till min revisor och be han lägga in den i systemet?
Nu var det länge sedan jag pysslade med liknande frågor men man kan väl säga att det finns en utvecklad praxis som inte är riktigt lika stelbent som lagens bokstav antyder.

Att "bokföra" behöver inte nödvändigtvis vara samma sak som att knappa in transaktionen i det "stora" bokföringssystemet utan det kan anses räcka att temporärt föra in betalningen i en "kassaliggare" eller motsvarande dokument. Som Kartone nämner ger bland annat Bokföringsnämnden och FAR ut mängder med anvisningar, råd och i vissa fall i det närmaste "regler", som ger hjälp i hur man hanterar det praktiskt.

Man kan kanske säga att grunden är att det ska råda ordning och reda och att alla transaktioner ska finnas dokumenterade på ett lämpligt sätt. Uppfyller man det har jag svårt att tro att man i praktiken "straffas" för att "bokföring" inte sker i exakt rätt tid.

Flummigt svar från min sida, men dels är jag för dåligt uppdaterad på dagen regler, och dels är frågan väl komplex för att besvaras entydigt.
 
Det är ju ganska stor skillnad att ha det akuella kvittot på skrivbordet i en fin hög och ihopknycklat i fickan.
 
Principen är ju att bokföringen vid varje tillfälle skall avspegla verkligheten i företaget.

Bokför man inkomster enligt faktureringsmetoden (dvs inkomsterna räknas när fakturan skrivs ut) så spelar det inte så stor roll när betalningen bokas så länge fakturan finns i systemet. Använder man kontantprincipen, däremot, och bokar inkomster när fakturorna betalas är det ju lite viktigare att vara snabb med bokningen av betalningen.
 
mycke_nu skrev:
Principen är ju att bokföringen vid varje tillfälle skall avspegla verkligheten i företaget.

Bokför man inkomster enligt faktureringsmetoden (dvs inkomsterna räknas när fakturan skrivs ut) så spelar det inte så stor roll när betalningen bokas så länge fakturan finns i systemet. Använder man kontantprincipen, däremot, och bokar inkomster när fakturorna betalas är det ju lite viktigare att vara snabb med bokningen av betalningen.

Vi använder kontantmetoden, skickar en kartong med papper till revisorn varje månad.

Men tvivlar på att det skulle bli nåt straff för detta i vilket fall?

Hur ser straffskalan ut för såna förseelser?
 
I Brottsbalken kan man läsa nedanstående text.

Jag har dock aldrig hört talas om att någon småföretagare blivit åtalad för enbart långsam bokföring såvida det inte samtidigt resulterat i undanhållande av skatt.

5 §
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter bokföringsskyldighet enligtbokföringslagen (1999:1078) genom att underlåta att bokföra affärshändelser eller bevara räkenskapsinformation eller genom att lämna oriktiga uppgifter i bokföringen eller på annat sätt, döms, om rörelsens förlopp, ekonomiska resultat eller ställning till följd härav inte kan i huvudsak bedömas med ledning av bokföringen, för bokföringsbrott till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

S2.pngOm brottet är grovt, döms för grovt bokföringsbrott till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om åsidosättandet avsett mycket betydande belopp eller om gärningsmannen använt falsk handling eller om gärningen ingått som ett led i en brottslighet som utövats systematiskt eller om gärningen annars varit av särskilt farlig art.
S3.pngFörsta och andra styckena gäller inte om bokföringsskyldigheten avser en juridisk person som anges i 2 kap. 2 § bokföringslagen och som inte bedriver näringsverksamhet. Lag (2005:242).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.