Min dotter vill bygga utedäck och altan. Lämnade förfrågan till 3 olika hantverkare.
En av dessa lämnade kanonpris!
Men det finns en hake. Tror jag. Hantverkaren vill få kontanter!
Törs man beställa jobbet av honom? Visserligen är det en icke svensk hantverkare men... ?
Dessutom påstår han att hela arbetet (exkl material) kan köras mot ROT?

Vad tycker Ni?
Kontant betalning och ROT?

Det enda vi gjorde var att kolla att firman är registrerat.
 
AnneFi
Jag vet inte om det är så bra men jag har betalat kontant en gång med ROTavdrag. Gick bra för mig iaf. Han skyllde på att han var rädd för att jag inte skulle betala om det inte skedde på plats. Hade hänt honom flera gånger med privatpersoner
 
Mina varningsklockor ringer ordentligt...

Men visst, EFTER utfört arbete och mot utväxlande av kvitto...... Möjligtvis

Yep hela arbetet kan köras mot rot exkl. mtrl och maskiner.

Å andra sidan, ska man hårddra konsumenttjänstlagen så är det kontant betalning på anmodan som gäller om inte annat avtalas.
 
Redigerat:
  • Gilla
ValterP och 1 till
  • Laddar…
Skatteverket behöver inga uppgifter som faktura nr, så rent principiellt borde det funka. Se till att få påskrivet kvitto.
 
Men, kan företaget lura min dotter på något sätt? Jag har ALDRIG hört att hantverkare skulle ha kontanter!
 
Kanske därför han vill ha nya kontanter då?! :) Faktura eller kontanter spelar ingen roll, frågan är han har f-skatt, det är väl där man eventuellt kan åka dit på. Och få ett kvitto.

Eller.så kör han allt svart, så slioper ni få ert rot-utrymme använt. :D
 
Som sagt det är jätteviktigt att kontrollera att han har F-skatt. Helst genom att ringa till skatteverket och kolla. Även om en hantverkare visar en F-skattesedel, utfärdad av skatteverket så kan den vara tillbakadragen eller förfalskad (inte helt ovanligt).

OM du betalar ex. 100 000 till en person som visar sig sakna F-skatt, så betraktar skatteverket det som en nettolön. Dvs. du får betala "skatteavdraget" som du borde gjort vid löneutbetalning. För en engångslön på 200 000 skall man göra ett skatteavdrag på 100 000 (om jag minns rätt). Dvs. det anses att du betalat en lön på 200 000, på det skall du dessutom betala sociala avgifter på ytterligare ca 30%. Dvs. skatteverket kommer att kräva dig på ca. 160 000 om du betalar 100 000 till någon som saknar F-skatt. Givetvis under förutsättning att skatteverket upptäcker det.

Sedan är det ju lämpligt att kontrollera att han har en företagsförsäkring som tar kostnader vid en olycka. Jag har för mig att det skett lättnader i lagen där. Men tidigare (?) var det så att om en hantverkare skadades vid arbete på din fastighet så var du som fastighetsägare "arbetsgivare" ur arbetsskyddsaspekter, oavsett om hantverkaren är anställd i en byggfirma. En seriös firma har då försäkringar som går in ändå. Men om försäkringen saknas så blir fastighetsägaren ansvarig för kostnader typ invaliditetsersättning (fastighetsägaren riskerar dock ändå åtal om säkerhetsregler inte följts). Nu har jag för mig att det skett lättnader i ansvaret, men har inte full koll på det.
 
Ett skäl till kravet på kontanter kan vara att det kan finnas ett utmätningsbeslut mot hantverkaren, så att fogden tar allt som kommer in på kontot.

Det går att kontrollera mot kronofogdemyndigheten, OM det finns en utmätning så ökar ju inte direkt förtroendet, även om det kan bero på helt OK anledningar.
 
Billigast är inte alltid bäst.........:|
 
  • Gilla
weezer och 2 till
  • Laddar…
En konsument har så vitt jag förstått inget arbetsmiljöansvar vid beställande av hantverkstjänster. Det är uttryckt som ett undantag i Bygg och anläggnings AFS'en. Förutsättningen skall dock vara att det är ett företag som utför tjänsten och att konsumenttjänstlagen är tillämplig.

http://www.av.se/pressrum/pressmeddelanden/2008/2008-12-18.aspx

(bygger man sitt eget hus så blir man återigen byggherre av någon underlig anledning, även om entreprenörerna är åtskilda i tid)
 
Redigerat:
Jag har betalat kontant till en hantverkare och det var inga problem.

Problemen brukar oftast uppstå när hantverkaren vill ha förskottsbetalningar (oavsett faktura eller kontant). Att kontrollera att det finns giltig F-skattsedel och en ekonomi i ordning är en självklarhet.

TS bör även kontrollera om offerten är rimlig med hänsyn till materialkostnad och förväntad tidsåtgång. Verkar den vara för bra för att vara sann är den oftast det.

Det kanske är så enkelt som att du kommer att få skitvirke i altanen, medan de "dyrare" hantverkarna har räknat på en godtagbar kvalitét. Ställ därför lite kontrollfrågor rörande material samt hur hantverkaren har tänkt sig att förarbete, etc. skall utföras.
 
Men rent krasst, om du får ett bra pris, företagaren har F-skatt som du kontrollerat och jobbet blir bra utfört.
Du betalar ju kontant efter att kontrollerat arbetet och lämnar inte pengarna förrän du läst ditt kvitto på utfört arbete.
Är ROT något problem för din dotter? Om hantverkaren begär ROT eller inte påverkar ju inget för din dotter då hon betalat sin del, utan det påverkar endast hantverkaren intäkt för utfört arbete om man inte begär utbetalning från skattverket.
Om man till skillnad överlämnar en faktura som ska betalas inom 10 dagar, så lägger man den till betalning utan att göra något extra (förutsätter att arbetet är riktigt utfört).
Men visst är det intressant att vårt samhälle förändrats så att man blir misstänksam när man måste betala kontant, tidigare var rädslan att betala med kort. ;)
 
Betalar du inte med kontanter i mataffären ibland?
 
Haha. Vi backade.

Han ville ha kontanter för materialet! Då vi sa vi kan köpa själva, var arbetet plötsligt ointressant för hans del!
Pratade med honom i 20 minuter imorse.

Tackar! Jag visste något varit lurt!
 
  • Gilla
volvo
  • Laddar…
A
hempularen skrev:
Som sagt det är jätteviktigt att kontrollera att han har F-skatt. Helst genom att ringa till skatteverket och kolla. Även om en hantverkare visar en F-skattesedel, utfärdad av skatteverket så kan den vara tillbakadragen eller förfalskad (inte helt ovanligt).

OM du betalar ex. 100 000 till en person som visar sig sakna F-skatt, så betraktar skatteverket det som en nettolön. Dvs. du får betala "skatteavdraget" som du borde gjort vid löneutbetalning. För en engångslön på 200 000 skall man göra ett skatteavdrag på 100 000 (om jag minns rätt). Dvs. det anses att du betalat en lön på 200 000, på det skall du dessutom betala sociala avgifter på ytterligare ca 30%. Dvs. skatteverket kommer att kräva dig på ca. 160 000 om du betalar 100 000 till någon som saknar F-skatt. Givetvis under förutsättning att skatteverket upptäcker det.
Det blir lite billigare då man kan få ROT-avdrag på sociala avgifterna :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.