Inte tror jag att en konsult idag är dyrare än en elkille iaf, med elfirmornas minimidebitering, körtaxa och påslag så får man ju betala hur mycket som helst för sin el...

Däremot så triggade jag på det där med modernare anläggningar. Är det inte rätt märkligt att man överhuvudtaget ska behöva en skruvmejsel när man byter strömbrytare mot dimmers och liknande. En modernare teknik där skulle ju kunna revolutionera branschen.

- En "centraldator" som sitter där elen kommer in i huset och håller reda på allt som är inkopplat och larmar om det inte står rätt till. Dessutom skulle det kunna revolutionera elförbrukningen, tänk att få se var dina värsta elbovar finns, det skulle få fart på sparandet.
- Moduler runt om i huset för att kunna utnyttja ett välutbyggt nät av fördragna kanaler i olika storlekar där man kan koppla på fler uttag, dimmers, eller vad det är som ska göras.

Man skulle ju utan att blinka kunna lägga ett bra antal tusenlappar på det om man visste att man framöver skulle klara sin el utan en tjurig elektriker som bara kostar en massa pengar...
 
tyvärr måste du nog först anlita den tjuriga elektrikern i ett flertal timmar innan du har en sådan anläggning för gissningsvis en halv miljon eller så ;)
eller om du nu skulle hitta en elkonsult som inte debiterar resor och som vill befatta sej med så "simpla" jobb som elinstallationer :D
och då skulle väl det gå lös på en miljon, men då slipper du den tjuriga elektrikern ;)
 
Hm en elfirma debiterar väl ändå inte mer än någon annan hantverkare eller företag överhuvudtaget?

Jag har varit egen företagare i elbranschen i några år nu och det är verkligen ingen dans på rosor ekonomiskt. Däremot är det fritt och oerhört kul!

Allt handlar om att man ska ha mat på bordet och pengar till att leva.
Det som kostar är dom helt ENORMA pålagor i form av skatt och moms samt egenavgifter som skall betalas in. Tänk på det nästa gång ni röstar så kanske ja och många andra kan sänka debiteringarna.

 
skulle vara kulatt få veta vad dom som tycker att elfirmor är "så himla dyra" jobbar med själv och vad dom kostar i timmen. på tex en bilverkstad tar dom 1000:-/timme ;)
det skulle vara kul att kunna debitera den timpenningen som elfirma :)
 
pellefant skrev:
jag skulle iaf inte vilja dra fk i vp-rör som någon annan förlagt om det inte går att se hela förläggningsvägen.
har sett exempel där dom sågat ur i regeln eftersom dom inte har någon borr så vp-röret ligger dikt mot väggskivan. sen ska snickarn se till så att han inte drar en skruv genom röret när han skruvar skivan, speciellt vid dubbla skivaor kan det va svårt att hålla rätt på var rören ligger...
har även fått stoppa snickare som tänkte skruva andra lagret skivor med skruv som nådde genom nästan hela 70mm's regeln eftersom dom kortare skruvarna var slut :(
Man kan undra hur svårt det är att dra vp-rör för att undvika att någon skruvar i dem eftersom det ska krävas behörighet med långa utbildningar och praktik för att få göra det. Om det "bara" är problemet med skruv i vp-rören så borde man kunna utbilda snickare och andra som vill dra vp-rör i hur man gör. Det borde väl inte krävas mer än en kurs på några dagar för att grundligt gå igenom hur man drar vp-rör så att risken för skruv i dem minimeras?

Eller för att hårddra det, borde man inte annars kräva att bara behöriga elektriker får skruva gipsskivor på väggar där det förekommer eldragningar  ;)
 
Man kan undra hur svårt ... för skruv i dem minimeras?

Eller för att hårddra det, borde man inte annars kräva att bara behöriga elektriker får skruva gipsskivor på väggar där det förekommer eldragningar
Vet iofs inte hur detta stämmer med verkligheten då jag inte kunnat verifiera det.

Min elektriker och byggare påstod dock att "förr i tiden" så var det just byggaren som ofta fixade med VP rören. För ett antal år sedan så gick dock arbetsbördan ner för elektrikerna och man flyttade därför över VP rören till elektrikerna och skrev in det i bestämmelserna.

Så en gång i tiden gick det utmärkt att andra gjorde VP installationen.

Men som sagt, hörsägen som någon säkert kan verifiera med buller och bång.
 
skulle vara kul att få veta vad dom som tycker att elfirmor är "så himla dyra" jobbar med själv och vad dom kostar i timmen.  På tex en bilverkstad tar dom 1000:-/timme
Min bilverkstad debiterar inte mera än max 4-500 kr/timme (testade två st i mars i år). Samma sak gäller de som fixar min gräsklippare, som jag tidigare därför repade själv. Nu bygger jag i stället under denna tid. För visst är det skrämmande kostnader och låg produktvitet/ effektivitet i byggbranschen, när amatörer gör-det-själv blir så mycket lönsammare än anlitade hantverkare. Nu man måste veta vilka hantverkare som det är lönsammare att anlita än gör-det-själv (som gräsklipparen)

Bygger du ett hus för 2 milj kr, så levererar du därför direkt eller indirekt in ca 1,3 - 1,5 milj kr till stat och kommuner i skatter. Bara 0,5 till 0,7 milj kr går till de som bygger huset. (Skillnad beror på löntagarnas marginalskatter). Du har en max potentiell besparingsmöjlighet via "gör-det-själv" på minst 1,0 milj kr (moms är svårt minska). Detta vet de med minimikurs i matematik och skattelagstiftning (olika "avgifter" är alltid skatt). Min granne är läkare, och kan räkna. Nu tar han max ledighet för att bygga till sitt hus i ställert för att jobba, i ett läge där landstinget skriker efter läkare med hans specialitet. Vem har råd att anlita hantverkare utom i absoluta nödfall. Inte jag i alla fall  :)

Det är ofta lönsammare att "hempula" än att jobba. Men det finns företag som förstått kundernas önskemål. En mindre (lokal) glasmästarfirma har alltid fullt med jobb. Nu förstår jag varför. Rationellt, snabbt - och förvånansvärt billigt  - löste två anställda mitt problem förra veckan. Utan extradebiteringar hit och dit etc etc. En glad överraskning. Jag kommer knappast bry mig om att hempula med glas. Det får nog den glasfirman sköta (men de ställer exakta, rimliga, detaljerade krav på vad jag själv först ska ha gjort iordning)

De få gånger jag haft elektriker hemma har de alltid kostat minst det dubbla eller tredubbla för samma tid. De skrämmer bort kunderna till andra aktörer, inte bara hempulare utan även svartjobbare, och kanske mindre nogräknade "behöriga" installatörer. Deras företag har mycket att lära av mina två bilverkstäder, gräsklipparreparatören och glasfirman.

Jag personligen tror att elbranschens "skrämselstrategi" i tid och otid mot hempul (och revirmarkeringar mot andra yrkesgrupper i byggbranschen), kommer att vara lika framgångsrik som skiv- och filmindustrins massiva kampanj mot piratkopiering. Man bara stöter bort sina potentiella kunder, med diverse krav, i stället för att ta hand om deras verkliga behov
 
pellefant skrev:
skulle vara kulatt få veta vad dom som tycker att elfirmor är "så himla dyra" jobbar med själv och vad dom kostar i timmen.
LeoBalk's granne jobbar som läkare...månne vad han jobbar med själv?

sen är det väl inte bara problemet med skruv i rören, man bör ju dra rören till rätt ställe och rätt storlek mm mm. finns en tråd här där en hempulare dragit rör själv under golvet och sen inte får i fk'n. hur kul är det? och hur kul för elektrikern om snikaren gjort rördragningen? och vem ska stå för merkostnaderna i det fallet? därmed inte sagt att alla ickeelektriker inte skulle kunna fixa rördragningen rätt...

klart att gör det självare är billigare, dom har ju inte en massa skatter, försäkringar mm mm. själv hempular jag som snickare, rörkrökare, traktorförare, trädgårdsmästare, mekaniker, kock, datatekniker osv, oj glömde elektriker ;)
sen blir ju inte resultate alltid lika bra som om en fackman gjort det ;)
 
Om man är högavlönad (som läkare oftast är) så lönar det sig inte att ta ledigt för att bygga själv. Man måste ta med i beräkningen att man som hempulare inte jobbar mer än hälften eller en tredjedel så fort som hantverkaren.

Sedan kan det finnas andra skäl att ta ledigt och göra själv.
 
Eller så gör man som jag. Arbetar som vanligt 9-17 och åker sedan iväg till "bygget" och jobbar 18-21. Det är tröttsamt och går långsamt, men billigt och bra blir det! :)
 
Sedan kan det finnas andra skäl att ta ledigt och göra själv ...
Helt korrekt. Det handlar inte enbart om pengar, utan också en meningsfull sysselsättning.  Jag känner bara två läkare. Den andre pensionerade sig denna vinter, 60 år gammal.  Jag stötte på honom i förra veckan. Gissa vad han sysslade med nu. Byggde om hela sin villa. Den behövde rustas upp, sa han.

De har båda hjälpredor. Oftast någon arbetslös, som finns inom släkten. Jag har pratat med dem hos min granne, som har innestående komptid att ta ut för evigheters evigheter. Dessa ungdomar ställer mer än gärna upp, för att få något mera meningsfullt att göra. Även kvällar och helger. (Hur de betalas frågar jag aldrig). AMS-kurser står dock inte högt i kurs hos dem. Att lära sig avancerat hempul är långt intressantare. För visst är det mera intressant att bygga och skapa något helt nytt, och kanske unikt, efter egna tankar och önskemål än att följa svensk standard, modell 1970-tal, då alla svenska byggregler tydligen fastställdes. Även läkare har hempular-drömmar.

Börjar du sedan fundera över avancerad elektrisk styrning (och massor av VP-rör och komponenter, som du måste ha lätt åtkomliga), så skenar nog kostnaderna iväg, om du använder en elektriker, som ständigt ska fundera hit eller dit (för sådana är reglerna, säger han, fast i verkligheten förstår han inte vad du vill göra).  En "kompis" fixar i alla fall eldragningarna hos grannen.  (Jag själv gör aldrig eljobb till andra än mig själv)

 
Eller så gör man som jag. Arbetar som vanligt 9-17 och åker sedan iväg till "bygget" och jobbar 18-21. Det är tröttsamt och går långsamt, men billigt och bra blir det!
Jo det är ju så jag gör också, fast jag behöver inte åka, men arbetstiden blir ofta till 02.00 ungefär.

 
undrar fortfarande vad leo jobbar med..... ;)

vilken bra ide'! jag kan låta arbetslösa som har a-kassa göra eljobb, då kan jag vara billigare än dom elfirmor som betalar lön och skatt för sina anställda som i sin tur "avlönar" dom arbetslösa som "tar" deras jobb ;)

som elektriker är det inte alltid så lätt att förstå vad folk vill ha när dom inte ens själva vet det... :surprised:

sen kan inte alla elektriker allt, lika väl som alla läkare inte kan allt.

som en parentes: (törs du verkligen hempula med dina krämpor?)
jag var en gång till en läkare när jag bränt hornhinnorna och ville ha medikament, han sa att det inte fanns nåt för det. då bad jag honom läsa i Fass, samt sa vad medlet hette(cincain). aha sa han och skrev ut 10 förpackningar! den normala dosen är en halv förpackning till 2 ögon ;D och han har betydligt högre lön än jag!!!i det fallet fick jag "göra" jobbet hans.
 
C
pellefant skrev:
jag kan låta arbetslösa som har a-kassa göra eljobb, då kan jag vara billigare än dom elfirmor som betalar lön och skatt för sina anställda som i sin tur "avlönar" dom arbetslösa som "tar" deras jobb ;)
Är väl iofs ett ganska vanligt upplägg inom byggbranschen... :D
 
Tack Erik_D

Då blev installationen här hemma lite mera "rätt" pappersmässigt.

Ang timpriser så jobbade jag tidigare som Datakonsult. Idag jobbar jag internt på en myndighet så jag har inga relevanta priser därifrån.

Men vi tog mellan 470kr för ett garantijobb, dvs vi fakturerar då tillverkaren. Dessa jobb var rena förlustjobb då fem mils resa ingick plus obegränsat antal timmar.

I andra ändan hadde vi designjobb när vi tog fram lösningar för ny/ombyggnader av hela miljöer. Det kunde hamna på 11-1200/tim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.