Närbild av ett metallrör med böjar och anslutningar, text på bilden frågar om röret är tillplattat och påpekar att slangen borde kunna sättas direkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
på bilden #9 ser inte ut som ballofixen är helt öppen
Precis, nån tomte har monterat den bakvänt med vredet mot väggen så man inte kommer åt ordentligt.

Bild på en Ballofix-ventil monterad med vredet mot väggen, vilket gör att den är svåråtkomlig.
 
  • Gilla
byggahauset
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
Ja, sådär ksn det ju inte se ut. Det där bör bromsa ordentligt.
Men om man skruvar bort den översta kopplingen som är skruvad på toaletten. Så känner man ofta en pigg upp i toaletten. Drar man i den så får man ut en liten sil som man får göra ren.
Ibland får man skruva ur ytterligare en nippel på toalettstolen, innan man kommer åt silen.
Glöm inte att stänga av vattnet/vattnet till toan, samt att spola stort en gång, så cisternen är tom
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B byggahauset skrev:
Här ser det ut att sitta nåt man kan vrida på. Detta röret går både till duschen, handfatet och toaletten. Medan det andra röret bara går till duschen och handfatet. Gissar att det är kallvatten i det förstnämnda röret då?
Ja det där är minikulventil/ballofix och vrider du av dom så får du inget vatten. Då är det ganska lätt att se om nivån sjunker. Gör den det så skulle jag gissa på att det är tätningen i botten som inte håller tätt.
 
Purre Purre skrev:
Ja det där är minikulventil/ballofix och vrider du av dom så får du inget vatten. Då är det ganska lätt att se om nivån sjunker. Gör den det så skulle jag gissa på att det är tätningen i botten som inte håller tätt.
Japp, inget tvivel om att det läcker. Nivån sjunker när jag stänger av. Det verkar även ha blivit i alla fall något bättre sprutt i inflödet. Men då är det en tätning i botten som ska bytas ut? Till en början i alla fall.
 
Har iakttagit toaletten ett tag idag nu och det verkar finnas flera problem.

1. Den läcker på något sätt (stängde av vattnet och vattennivån sjunk då efter ett tag)

2. Det inflödande vattnet slutar aldrig riktigt rinna, gissar att detta beror på att flottören inte riktigt lyckas stänga till?

3. Det tar ca 15 minuter för hela cisternen att fyllas, så gissar att det tyder på långsamt inflöde? Visserligen i kombination med att det läcker lite men ändå.

Vad gör jag? Jag hittar inte heller modellnamnet. Det är en Ido. Kan det vara en Ido Aniara?

Lösningen på nr 1, är det en ny cisternpackning?

Vad gör man åt nummer 2?

Nummer 3 har jag fått en del idéer kring redan, får öppna upp och kolla om det är trångt där nånstans
 
En ny stol kostar som reservdelarna, kanske dags att byta?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en helt ny "mekanism" för påfyllning på Amazon för ett par hundralappar. Var inte till precis sådan toa men jag förstod att det var nån slags standard som används i många märken.

Om det är rätt väg vet jag inte.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
  • Gilla
byggahauset och 2 till
  • Laddar…
Och instruktionen

Olika spolknapp mem samma under locket
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Som @Dilato säger så kostar en ny toalettstol ungefär lika mycket som några reservdelar. Särskilt då du inte ens vet vad felet verkligen beror på. Så krångla inte med att försöka laga.
Det du kan prova, är att lyfta på flottören. Det händer nämnligen att de lägger sig lite snett. Kolla även så att det sitter en svart O-ring i botten på flottören.
 
M Mellanbarn skrev:
Och instruktionen
[media]
Olika spolknapp mem samma under locket
Riktigt bra, ja det ser nog exakt likadant ut hos mig. Ska kika in denna. Tack för tipset!
 
M Mellanbarn skrev:
Vad köper du för reservdelar?

Har en ido-stol som dels läckte och dels lät fruktansvärt när den fyllde vatten. En youtube-film senare bytte jag några packningar själv som kostade några hundralappar


[länk]

[länk]/
Bara så att jag förstår. Ventiltätningen stoppar att det läcker ut i toaletten, och det andra är för att det ska rinna bättre/inte låta när den fyller på?
 
Stämmer.
 
M Mellanbarn skrev:
Stämmer.
Stort tack för hjälpen, det blir att beställa direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.