Om man nu ska vara realistisk så handlar det väl om att ha bra och godkända lås, moderna säkra treglasfönster. Vi har en gammal hubbe som granne och hangår alltid ur huset om han hör eller ser någon komma. Det har hållit borta en hel del pack.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
corre skrev:
Sentry Gun kanske...
[länk] ;)
Riktigt najs, har faktiskt tänkt att försöka bygga något liknande med en kinect-sensor, kanske utrustad med en vattenstråle...

/S
 
Kave skrev:
Om man nu ska vara realistisk så handlar det väl om att ha bra och godkända lås, moderna säkra treglasfönster.
Har haft försäljare från både Securitas och Sector Alarm på besök, som alltid dyker upp när det har varit inbrott i närheten. Brukar sky diskussioner om huruvuda deras larm är bra eller ej, eller om väktartjänster är värda något förutom falsk säkerhet. Senast argumentarade jag dock med försäljaren som använde sig av argumentet avsträckning-genom-skyltning. Givetvis endast deras logga dög. Han påstod att mitt larm, och rörelsedetektorer samt videoövervakning var en sämre lösning än deras skyltning, varpå han gav exempel på 'samarbete' mellan polisen, försäkringsbolag, och givetvis dem själva. Deras kamera inomhus tyckte han också var en utmärkt ide, "för att då kan man bekräfta om det brinner". Att det med all sannolikhet handlade om deras eget skydd mot falsk utryckning och inte om min säkerhet, berättade han inte.
Nåja, jag tror mer på aktiva åtgärder när tjuven är på ingång. Något som distraherar honom, något som får honom att tappa lusten. Då är just olika detektorer kopplade till aktörer värda mest. Han kommer att välja ett annat objekt, innan han hunnit närma sig till huset.
Påverkade pundare struntar i vilket. Då duger endast en stomme i betong och glasrutor av klass P3-P4.
 
Är det en bra idé att komplettera inbrottslarmet med en rökgenerator? http://www.youtube.com/watch?v=JWs1yb2bJgw
Jag vet att en del företag har sådana lösningar, men jag vet inte ifall det används i hemmiljö.
 
Donald-Duck skrev:
Är det en bra idé att komplettera inbrottslarmet med en rökgenerator? [länk]
Jag vet att en del företag har sådana lösningar, men jag vet inte ifall det används i hemmiljö.
Det är väldigt effektivt. Rök tillsammans med blixtljus, man blir helt disorienterad. Dock har jag för mig att röken är ganska dyr...
 
GuranF skrev:
I Det skarpa ljuset hade hejdat dem och när de såg att det tändes i huset drog de sig ut på gatan
För något år sedan så blev vi avstulen dotterns nyss inköpta EU moped. Vi har så att då vår ordinarie ytterbelysning är släckt så har jag diverse strålkastare med rörelsesensorer runt huset som tänds om någon smyger runt. Jag har ett gäng kameror som bevakar tomten och kunde på inspelningen se hur en yngre gentleman går in på vår garageinfart efter att ha upptäckt mopeden som vi gömt ställa in på kvällen. Strålkastaren på infarten tänds upp vilket endast gör att den unge herren stannar upp en smula och kollar mot huset för att se om det verkar tändas något inne i huset också. Då jag lider av en mycket god nattsömn så uppmärksammar jag inte vad som försiggår på vår infart och tjuven är bara tacksam över att få lite extra belysning för att underlätta stölden. (Blir dock bättre bildkvalitet också).

Vad jag lärde mig av detta var att jag skall göra så att ett tag efter att en person detekterats på infarten skall ordinarie ytterbelysning tändas samt efter ytterligare en liten fördröjning se till att det tänds någon lampa inomhus. Detta tror jag att jag skall lösa med linjedetektorer några meter in från tomtgränsen. Jag avser inte att använda sirener, kanske någon diskretare uppmärksamhetssignal inomhus och ett inspelat meddelande utomhus där det meddelas att personen är observerad, att inspelning sker samt att personen uppmanas att avvika. Det skall få bli sommarens projekt.

Hur gick det då med mopeden?
Polisen var jätteglad över det inspelade materialet, identifierade tjuven och efter 3 timmar så stod mopeden inne i vårat garage. Personen hade en villkorlig dom sedan tidigare som blev förverkad och han dömdes till en månads fängelse.

MVH

Anders
 
  • Gilla
jocke31 och 11 till
  • Laddar…
Trampminor.
 
  • Gilla
Kattvovven och 1 till
  • Laddar…
Donald-Duck skrev:
Är det en bra idé att komplettera inbrottslarmet med en rökgenerator? [länk]
Jag vet att en del företag har sådana lösningar, men jag vet inte ifall det används i hemmiljö.
Jag har kollat på en sådan lösning. Problemet med de rökmaskiner jag sett är att de behöver flera minuter för att värma upp. Annars är ju tanken klart lockande.

Edit. De jag kollat är alltså av typen "discorökmaskiner". De är billiga i inköp men behöver som sagt i regel 3-4 minuter för att värma upp.
 
Redigerat:
Vart hände det här i vilket område?
När sådant här häner så är det bra att tala om vart, så andra kan vara vaksamma det blir då lite gransamverkan man är då extra uppmärksam om man läser här och bor i samma område.
En arbetskamrat fick sina vinterdäck stulna ur det låsa garaget en lördagnatt när han låg och sov.
 
Tja, fortifikationsverket säljer ju regelbundet ut atombombssäkra bergrum. Ett sådant torde väl hålla tjuvarna ute (och vara den ultimata bostaden vid en zombie-epidemi). :)
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
50BMG skrev:
Jag har kollat på en sådan lösning. Problemet med de rökmaskiner jag sett är att de behöver flera minuter för att värma upp. Annars är ju tanken klart lockande.

Edit. De jag kollat är alltså av typen "discorökmaskiner". De är billiga i inköp men behöver som sagt i regel 3-4 minuter för att värma upp.
I högsäkerhetsanläggningar används ofta rökgeneratorer. Dessa har förvärmda munstycken (med batteribackup) och producerar rök omedelbart. Röken består av destillerat vatten och glykol. Väldigt effektiva men dessa är rätt så stora och kostsamma och är nog ingenting som lämpar sig i hemmiljö. Länk: http://www.smokecloak.se/se/

MVH

Anders
 
Varför skulle upphettning av batterivatten och glykol vara så svårt?
 
Gus5 skrev:
Varför skulle upphettning av batterivatten och glykol vara så svårt?
Vet inte om någon påstått det.

MVH

Anders
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Personligen har jag varit inne på att sätta rävsaxar under de fönster som de gick in i ... Har dock sansat mig lite och kör på belysning samt larm. Larm känns faktiskt väldigt bra.
Anders - din text fick mig iaf på väldigt gott humör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.