Lite tidigt att bygga hus om du går i förskolan ;)
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Tänk att vissa inte kan hålla sig från att vräka ur sig politiska åsikter i var och varannat inlägg. Det finns ju uppenbarligen anständiga människor både till höger och vänster som följer våra lagar, även om man själv skulle vilja se att dom ändras.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Tror man vill få fram att olika förskolor gör olika även om reglerna kanske är desamma.
På vår sista förskola så ville de att vårt barn skulle vara där regelbundet fem dagar i veckan även då vi inte alltid behövde ha barnet där pga. vår arbetssituation.
Edit: Vill tillägga att barnet gick på en kommunal förskola men här finns även fristående förskola och jag vet ej vilka regler som gäller där men det borde vara detsamma.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Skönt att man själv aldrig behöver bryta några regler eftersom man är egen. :) Men här i Stockholm är det ju också vettiga regler med 40 timmar för alla oberoende av situation. Som sig bör.
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Typiskt svenskt att vara missgynsam
Den enda som eventuellt är missunnsam här är väl i så fall kommunen som satt upp vissa regler för när man har rätt till förskola på heltid? I den mån en kommun kan beläggas med sådana mänskliga epitet.

Men oenigheterna här har inte handlat om huruvida kommunens regelverk borde se annorlunda ut. Det har mig veterligen inte ens framkommit exakt hur TS kommuns regelverk ser ut. Oenigheten handlar om huruvida det är okej att "lura" regelverket genom t.ex. fiktiva anställningar och fejkföretag med enkronaslöner.

Det är i den frågan meningslöst att tala om missunnsamhet/jante. Alla förstår att idealet vore "allt till alla", men de flesta förstår också att det i praktiken är omöjligt eftersom det inte finns oändligt med resurser att fördela. Låt oss i så fall diskutera huruvida kommunens regelverk är en vettig fördelning av tillgängliga resurser istället för hur man kan "lura" det.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den enda som eventuellt är missunnsam här är väl i så fall kommunen som satt upp vissa regler för när man har rätt till förskola på heltid? I den mån en kommun kan beläggas med sådana mänskliga epitet.

Men oenigheterna här har inte handlat om huruvida kommunens regelverk borde se annorlunda ut. Det har mig veterligen inte ens framkommit exakt hur TS kommuns regelverk ser ut. Oenigheten handlar om huruvida det är okej att "lura" regelverket genom t.ex. fiktiva anställningar och fejkföretag med enkronaslöner.

Det är i den frågan meningslöst att tala om missunnsamhet/jante. Alla förstår att idealet vore "allt till alla", men de flesta förstår också att det i praktiken är omöjligt eftersom det inte finns oändligt med resurser att fördela. Låt oss i så fall diskutera huruvida kommunens regelverk är en vettig fördelning av tillgängliga resurser istället för hur man kan "lura" det.
Det är ett icke problem. Koncentrera dig på de verkliga problemen istället som offentlig upphandling
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ett icke problem.
Vad är ett icke-problem?
 
C cpalm skrev:
Vad är ett icke-problem?
Att låta barnen vara på dagis när man inte jobbar.
 
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att låta barnen vara på dagis när man inte jobbar.
OK, I det stora hela är jag benägen att hålla med om att det är "småaktigt" av kommunen att inte ha generösare regler, men i och med att det finns större problem i världen är det därmed OK att fiffla sig runt de regelverk som trots allt finns, menar du?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
OK, I det stora hela är jag benägen att hålla med om att det är "småaktigt" av kommunen att inte ha generösare regler, men i och med att det finns större problem i världen är det därmed OK att fiffla sig runt de regelverk som trots allt finns, menar du?
Ja det tycker jag faktiskt. Tex är vi ju väldigt många som kör för fort. Civil olydnad kan också leda till att regler ändras som med enkelriktat för cykel eller gå mot röd gubbe. Men det är en slippery slope det håller jag med om
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men det är en slippery slope det håller jag med om
Jo, de flesta inser nog att om alla skulle resonera så skulle det inte finnas en enda skattekrona att fördela. Finns ju skitländer i världen med sådana system så det är ju bara att kika på dem och se hur bra det fungerar.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, de flesta inser nog att om alla skulle resonera så skulle de inte finnas en enda skattekrona att fördela. Finns ju skitländer i världen med sådana system så det är ju bara att kika på dem och se hur bra det fungerar.
Fast i detta fallet är det bättre jämföra med att gå mot röd gubbe.
 
Man måste tänka på att ha barn på dagis betyder att man använder tjänster man är berättigad till via skatt på förvarsarbete.

Ett bidrag å andra sidan är ren kostnad för samhället.

Att ha barnen på dagis när man gör annat är snarare ett skatteavdrag än bidragsfusk
 
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste tänka på att ha barn på dagis betyder att man använder tjänster man är berättigad till via skatt på förvarsarbete.
Det är möjligen din personliga åsikt, men det är inte en formellt korrekt beskrivning av verkligheten.

Men om vi tillämpar ditt tankesätt så landar vi i frågan om det är förvärvsarbete att bygga sig ett eget hus? Vilket ju är en fråga tråden varit inne på tidigare.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är möjligen din personliga åsikt, men det är inte en formellt korrekt beskrivning av verkligheten.

Men om vi tillämpar ditt tankesätt så landar vi i frågan om det är förvärvsarbete att bygga sig ett eget hus? Vilket ju är en fråga tråden varit inne på tidigare.
Du har ju säkerligen haft ett förvärvsarbete för att ha råd bygga huset. Nej du. Dessa människor är en tillgång för samhället inte en last. Jaga istället bidragsfuskare. Där har du ett verklig problem.
 
  • Gilla
  • Haha
tergo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.