D Dilato skrev:
Förvärvsarbete definieras som att man har en lön överstigande 99 kronor under November månad.

[länk]
Hur SCB räknar ut sin statistik har väl inte så mycket med det här att göra?
men visst, det kan finnas något gränsvärde.
 
Redigerat:
H hellem skrev:
återigen, håll dig till sanningen, personen ska inte jobba i sin partners bolag. personen ska vara anställd av partnern och jobba för att bygga ett hus för 1kr.

1kr lön räknas som förvärvsarbete. det finns flertalet som har det i årslön i just liknande stora projekt där det är andra ekonomiska intressen än lönen som spelar roll. det brukar inte anses som fusk.
Spelar ingen roll. Att vara anställd av sin partner direkt eller via bolag för att bygga sitt eget hus för 1 kr är inte förvärvsarbete som ger rätt till förskoleplats.

/Krille
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Spelar ingen roll. Att vara anställd av sin partner direkt eller via bolag för att bygga sitt eget hus för 1 kr är inte förvärvsarbete som ger rätt till förskoleplats.

/Krille
Du har fel om du tror att det inte räknas som förvärvsarbeta att bygga något eget. Vare sig det är en byggnad, ett företag eller vad som helst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hellem skrev:
Du har fel om du tror att det inte räknas som förvärvsarbeta att bygga något eget. Vare sig det är en byggnad, ett företag eller vad som helst.

det kan vara så att det finns något gränsvärde man behöver uppnå. men det är många som har extremt låg lön i syfte att bygga kapitalvärde på annat håll. det är inget fusk med det.
 
M
K Krille4 skrev:
Spelar ingen roll. Att vara anställd av sin partner direkt eller via bolag för att bygga sitt eget hus för 1 kr är inte förvärvsarbete som ger rätt till förskoleplats.
Varför inte? Tänk om dom bygger på spekulation för att sälja det, då är det ju affärsverksamhet. Jag tror du har hängt upp dig på nån form av moraliskt dilemma.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
jag blir lite tveksam till din läsförståelse.

1. jag tycker inte man ska hitta på något företag om man inte ämnar driva affärsverksamhet.
2. jag tycker inte at tman ska plugga om man inte tänker fullfölja sina studier.
3. jag har inte sagt att man behöver ha ett anställningsavtal för att få bygga hus. jag har sagt att man måste ha ett anställningsavtal för att det ska gå att bygga ett hus när man har småbarn. man måste kunna uppvisa att man arbetar med något. man kana ju inte arbeta med att bygga ett hus om man tar hand om dagisbarn eller hur? om ens partner inte vill ställa upp med att vara ledig för att bygga sin del av huset så är det väl inget konstigt om den anställer dig att göra den delen av jobbet. det är inget konstigt med att ha ett avtal för att jobba med något som skapar värde i samhället.

jag ser ingen skillnad i vem man bygger huset för. att bygga ett hus är att bygga ett hus. det är värdeskapande . jag är gärna med och betalar dagis åt folk som bygger hus.
Men är det ok ifall man fullföljer sina studier? Det finns kurser med låg insats för att klara kursen. Etiskt kan det ändå vara tveksamt, exakt lika tveksamt som vissa som bara blir kvar på universitetet läänge...

Och lärlingsplatser typ på en kläddesignfirma där man inte får betalt (varit en del artiklar på SVT), ska dom inte kunna ha barnen på förskolan?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Du har fel om du tror att det inte räknas som förvärvsarbeta att bygga något eget. Vare sig det är en byggnad, ett företag eller vad som helst.
Ok då ska jag anställa min fru 4 veckor för 1 kr för att bygga vår altan nästa sommar. Bara för att få behålla förskoleplatsen....

/Krille
 
B bygga_hus23 skrev:
Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Handlar det om att ha kvar platsen, alltså inte behöva stå i kö och söka på nytt? Om barnet är tre år eller äldre har det rätt till sk allmän förskola 15 timmar i veckan, så då är det ju inga problem att behålla platsen, förutsatt att ditt barn inte är yngre förstås.

Eller handlar frågan i själva verket om att få ha barnet heltid på förskola under tiden bygget pågår?
I så fall kan du väl söka en intressant och inte alltför krävande högskolekurs på distans så kan du lära dig något kul samtidigt eller repetera något du redan kan? Verkar enklare än att starta ett företag, men iofs vet jag inte hur krävande företagsstart är.
 
K Krille4 skrev:
Ok då ska jag anställa min fru 4 veckor för 1 kr för att bygga vår altan nästa sommar. Bara för att få behålla förskoleplatsen....

/Krille
Nu snackar vi! Där finns det mer att diskutera. Jag kan kanske tycka det kan vara rimligt. Lika rimligt som att du skulle anställa vem som helst att göra det. Varför skulle du INTE anställa någon som gör det billigare? Men, det finns mer att diskutera kring det exermplet, eftersom det nu handlar det om er bostad, där ni bor, alltså ert hushåll snarare än exemplet vi pratat om hittils där en obebygd fastighet skall utvecklas till en bostad. I ditt nya exempel kan man börja snacka om hushållsarbete osv på det sätt som du verkar vara ute efter att få det till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
K Krille4 skrev:
Ok då ska jag anställa min fru 4 veckor för 1 kr för att bygga vår altan nästa sommar. Bara för att få behålla förskoleplatsen....

/Krille
Ja gör så, det är fullt lagligt! Jag har märkt att hela samhället är anpassat efter vissa normer. När man hamnar utanför dessa normer så märker man detta väldigt tydligt.
Samhället säger att du får göra ditten och datten och får X i ersättning för detta i max X dagar.
Jag och min fru var hemma föräldralediga i 6mån, Tillsammans. Hon tog ut föräldradagar och jag var bara föräldraledig utan betalt. Mig veterligen så kunde inte min arbetsgivare neka mig att vara föräldraledig, samma med min frus arbetsgivare. Att sedan socialförsäkringen bara medger att en får ersättning var inte mitt problem. Men systemet är ju normbaserat att bara en ska vara hemma när dubbeldagar och sånt är slut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Men är det ok ifall man fullföljer sina studier? Det finns kurser med låg insats för att klara kursen. Etiskt kan det ändå vara tveksamt, exakt lika tveksamt som vissa som bara blir kvar på universitetet läänge...

Och lärlingsplatser typ på en kläddesignfirma där man inte får betalt (varit en del artiklar på SVT), ska dom inte kunna ha barnen på förskolan?
Om man tänker fullfölja sina studier tyckerr jag i alla fall att det är helt okej att bygga hus samtidigt. varför inte? Många studerar ju bara för att det är intressant. Det ingår i vårt samhälle att man får förkovra sig på det sättet.

lärlingsplatser utan lön.. är nog svårt att få till om det inte går att räkna som studier. vet inte om någon vettig skulle sätta emot att man fick ha barnen på dagis när man går som lärling dock...
 
M Markarbetaren skrev:
Varför inte? Tänk om dom bygger på spekulation för att sälja det, då är det ju affärsverksamhet. Jag tror du har hängt upp dig på nån form av moraliskt dilemma.
Bygger de hus som näringsverksamhet ser jag inga problem alls med att de har barnen på förskolan när de bygger.

Bygger de huset för sig privat men hittar på att det är en näringsverksamhet bara för att få förskoleplatsen är det mot reglerna och enligt mig dessutom omoraliskt.

/Krille
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja gör så, det är fullt lagligt! Jag har märkt att hela samhället är anpassat efter vissa normer. När man hamnar utanför dessa normer så märker man detta väldigt tydligt.
Samhället säger att du får göra ditten och datten och får X i ersättning för detta i max X dagar.
Jag och min fru var hemma föräldralediga i 6mån, Tillsammans. Hon tog ut föräldradagar och jag var bara föräldraledig utan betalt. Mig veterligen så kunde inte min arbetsgivare neka mig att vara föräldraledig, samma med min frus arbetsgivare. Att sedan socialförsäkringen bara medger att en får ersättning var inte mitt problem. Men systemet är ju normbaserat att bara en ska vara hemma när dubbeldagar och sånt är slut.
Nä - inte helt oväntat håller jag inte med om att det är enligt reglerna - knappast olagligt men inte enligt reglerna för att få förskoleplats. Men vi får väl bara nöja oss med att vi är överens om att vi inte är överens:)

Vi har också varit föräldralediga samtidigt på det sätt som du beskriver och jag ser inga som helst problem med det. Förstår dock inte riktigt jämförelsen eftersom både ni och vi faktiskt höll oss till de regler som gäller ;)

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Bygger de hus som näringsverksamhet ser jag inga problem alls med att de har barnen på förskolan när de bygger.

Bygger de huset för sig privat men hittar på att det är en näringsverksamhet bara för att få förskoleplatsen är det mot reglerna och enligt mig dessutom omoraliskt.

/Krille
Man behöver inte hitta på nånting. Varför är du så fastlåst i att någon ska hitta på något?

Ett husbygge är ett mångmiljonprojekt och är en stor ekonomisk investering. Att anställa en av delägarna att driva bygget är inget fuffens. Att en delägare inte behöver ta ut en hög lön därför att de tjänar på bygget genom värdeökning av fastigheten är väl inte heller något konstigt. Det verkar vara riktigt svårt för dig att förstå att det inte är något fuffens med det alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.