tensiden tensiden skrev:
Nej, sova i samband med ett nattpass är helt ok!
Men att hävda att man betalar så mycket i skatt att man då har rätt att kunna gå ut och dricka öl samtidigt som barnen är i förskolan är en helt annan sak.
Verkligheten fungerar inte så man och kvinna bestämmer vem som ska hämta på dagis. Den som inte hämtar kan absolut ta en AW.

Man blir mörkrädd över idiotin
 
M Morgonskiftet skrev:
det här var nog det dummaste jag läst på forumet på mycket länge
Det förstår jag att du tycker eftersom du själv är helt genomkorkad. Jag är en traditionell socialdemokrat med samhällsvänliga värderingar. Jag förstår helt fullständigt att man skulle vilja slippa alla dessa regler som bara försvårar vardagen för hyggligt folk. Men så länge det är bestämt så här ska man göra rätt för sig! Det är väldigt tydligt att man inte lämnar barn på dagis för att bygga hus.

Ni moderater borde veta att valet är helt och hållet ert att göra. Skattepengar ska användas korrekt efter boken. Det finns jättemånga människor som önskar deras barn var omhändertagna så dom själva kunde få leva. Tänk bara på alla mammor med nyfödda barn som har äldre barn som de behöver vara hemma med.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Verkligheten fungerar inte så man och kvinna bestämmer vem som ska hämta på dagis. Den som inte hämtar kan absolut ta en AW.

Man blir mörkrädd över idiotin
Men du skulle ju inte ringa sambon så att hon kan hämta, när din lunch gått överstyr? Ska barnen vara på förskolan tills du nyktrat till hjälpligt?
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Men du skulle ju inte ringa sambon så att hon kan hämta, när din lunch gått överstyr? Ska barnen vara på förskolan tills du nyktrat till hjälpligt?
Hon hämtar ju såklart när hon slutat för dagen, allt annat vore olämpligt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Verkligheten fungerar inte så man och kvinna bestämmer vem som ska hämta på dagis. Den som inte hämtar kan absolut ta en AW.
Absolut, den som inte hämtar får gärna ta en AW, förutsatt att den som hämtar också hämtar i samma stund som den som tar en öl går och gör det efter sitt arbete.

Eller varför inte att BÅDA tar en AW och löser att någon annan hämtar barnen och tar dom en stund?

(Din första mening har jag läst några gånger, men förstår inte vad jag skall göra med den. Är väl självfallet så att barnens föräldrar också bestämmer vem som hämtar? Eller vad vill du säga? Kan inte avgöra om du glömt ett komma eller inte.)
 
  • Gilla
pppp123 och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Absolut, den som inte hämtar får gärna ta en AW, förutsatt att den som hämtar också hämtar i samma stund som den som tar en öl går och gör det efter sitt arbete.

Eller varför inte att BÅDA tar en AW och löser att någon annan hämtar barnen och tar dom en stund?

(Din första mening har jag läst några gånger, men förstår inte vad jag skall göra med den. Är väl självfallet så att barnens föräldrar också bestämmer vem som hämtar? Eller vad vill du säga? Kan inte avgöra om du glömt ett komma eller inte.)
Du glömde bort det där lilla nyckelordet, flexibilitet. Sluta nu. Man kan ta en AW och respektive kan lugnt jobba till arbetsdagen är slut och hämta barnen då.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du glömde bort det där lilla nyckelordet, flexibilitet. Sluta nu. Man kan ta en AW och respektive kan lugnt jobba till arbetsdagen är slut och hämta barnen då.
Nu tar jag ju för givet att du har barnen på privat dagis. Du skulle väl knappast beblanda dina barn bland arbetarklassens barn?
Då betalar du väl förmodligen redan för att barnet ska vara där, så då lär det inte spela någon roll om du tar en AW eller inte.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nu tar jag ju för givet att du har barnen på privat dagis. Du skulle väl knappast beblanda dina barn bland arbetarklassens barn?
Då betalar du väl förmodligen redan för att barnet ska vara där, så då lär det inte spela någon roll om du tar en AW eller inte.
Nu har jag inte barn på dagis längre men nej var kommunalt. Finns dock ingen arbetarklass i Vasastan som tur är. Men du vet man betalar även för kommunalt dagis. Precis hela arbetslivet faktiskt, även de år man inte har barn eller barn på dagis.
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
En byggnadsarbetare är väl inte taxichaufför…
Tänk nu!
Det tjänar bra…
Tänk nu till. Du skrev själv kollektivavtal. Men du menar att människan arbetar, även om den tjänar under 99 kr timmen har den självklart full rätt att få en dagisplats till ungarna.
 
S
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu har jag inte barn på dagis längre men nej var kommunalt. Finns dock ingen arbetarklass i Vasastan som tur är. Men du vet man betalar även för kommunalt dagis. Precis hela arbetslivet faktiskt, även de år man inte har barn eller barn på dagis.
Du betalar för användningen av dagis enligt ett regelverk, inte fritt fram att använda som du behagar :)
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det fungerar inte för alla yrken. Bara att acceptera.
Till exempel
Ensamstående förälder som är polis/ambulansförare/barndman som är på utryckning.
Hur i ska den personen kunna "avbryta" det de håller på med för att hämta?
Eller för den delen min brorsa som kör snöröjning.
Ska han bara "lämna" körningen och orsaka att både räddningstjänsten inte kan komma och det dör personer?

Att för de allra flesta yrken så är "så fort som möjligt" innom 30-60min men för vissa yrken är det timmar bort OAVSETT vad föreskolepersonal tycker.
Där anser jag att var förälder ser till att det finns anhöriga som kan hämta. I de flesta fall finns det någon annan i familjenära relation som kan ställa upp om man inte kan lämna sin snöplog och ringa in en annan.
Håller med om att en magsjuk unge ska bort från de andra barnen ASAP. Mest för att kanske man kan rädda något barn från att bli smittat.

Eftersom det inte är så noga att snöröja vägarna när det är som viktigast annars så lär det inte vara det när ungen blir sjuk heller.
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
L lilla frugan skrev:
Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?

Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller ;)
Hända något ?
B bygga_hus23 skrev:
Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Starta enskild firma det räcker ju.
 
L lilla frugan skrev:
Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?

Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller ;)
Till mobilen som den gör alla andra gånger när man jobbar.
 
Starta någon Allservicefirma och passa på att införskaffa alla verktyg och maskiner du kan tänkas behöva under och efter bygget.

Om någon undrar varför firman knappt genererar någon inkomst utan mest utgifter så säg att du jobbat statligt innan och att det är svårt att bryta vanor.

2023 års mest provocerande händelser.

1. Denna tråden.
2. Koranbränningar.
3. Ålfiske.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men... diskuterade det här med min fru som är erfaren förskollärare och jovisst kan det ta sin tid men det går bara inte att ha vinterkräksjuka barn i en förskolegrupp som spyr överallt, inte heller någon med hög feber osv.
Så det är bara för en förälder att hämta sitt barn snarast!
Ja, men "snarast" kan vara fem minuter bort, för pappan som sitter och programmerar hemifrån, eller tre timmar bort, om hjärnkirurgen opererar din mamma, eller två timmar bort om du ringer till mig när jag är själv i barngrupp och ingen kan ta sig till förskolan jag arbetar på innan dess - för jag kan ju inte lämna kvar ditt barn själv där för att hämta min magsjuka unge.

Du tänker väldigt svartvitt.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.