Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
åtminstone för gift injektionerna
Återigen ett väldigt konstigt inlägg.

Vad menar du egentligen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L lilla frugan skrev:
Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?

Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller ;)
Tycker du har alldeles rätt. Men oärligheten har börjat smyga sig in överallt. Kan man sno åt sig något så gör man det. Men som gubben alltid säger, när någon förmån i samhället försvinner. Det har folk skapat sig själva. För mycket lurendrejeri kommer väl att sluta med att fri förskola kommer att avgiftsbeläggas. Neddragning av LSS beror ju på fusket t ex. Sämre sjukkasseförmåner likaså. Parkering längre bort från skola vid hämtning oc lämning, beror ju på att ett antal föräldrar misskött sig och parkerat på hälsan och tvärsan.
Men var så god och va egoistiska, så alla blir drabbade av ett fåtals idioti.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Du kan inte gå på slavlön om de inte d så ks misstänka något
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Nej jag en slav som cyklar istället
Du som kallar dig slav, har du själv blivit misstänkt nån gång?
 
För att avsluta mitt engagemang här: följ reglerna, bli politiker och få dem ändrade eller hitta ett land som passar dig bättre och vill ta emot dig. Att leta kryphål medför bara att reglerna blir ännu mer uppstyrda och mer pengar får läggas på att se till att det vi kommit överens om följs. Det är så demokrati fungerar.
 
  • Gilla
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men lyssna på dig själv. Jag är ledig och min sambo jobbar och vi ska inte kunna ha vårt barn på dagis. Ta ett steg tillbaka så inser du hur sjukt det låter.

Jag har dessutom passiv inkomst så jag tjänar pengar dygnet runt
Enligt nuvarande barnomsorgsregler behöver inte två föräldrar vara lediga samtidigt för att föräldrarna ska förväntas kunna ha hand om barnet själva utan att behöva samhällets stöd i den frågan. Reglerna är baserade på antagandet att både föräldrar är var för sig kapabla till barnomsorg.
 
  • Gilla
Wali
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Enligt nuvarande barnomsorgsregler behöver inte två föräldrar vara lediga samtidigt för att föräldrarna ska förväntas kunna ha hand om barnet själva utan att behöva samhällets stöd i den frågan. Reglerna är baserade på antagandet att både föräldrar är var för sig kapabla till barnomsorg.
Om det glädjer dig så tar jag ut full lön alltid, samma lön även när jag åker skidor i Alperna som när jag jobbar. Så samhället får in precis samma skatteintäkt
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Självklart ska du vara hemma och bygga med gott samvete! Alla med åsikterna om fusk, betänk hur många som jobbar på pizzerian, restaurangen eller nån annan verksamhet, heltid, och sedan vabbar, är föräldraledig och gud vet vad samtidigt som nån släkting med pension eller annat bidrag passar ungarna. Den här kulturen med solidariskt tänkande vi har haft i sverige när ett visst parti hade egen majoritet är tyvärr borta sedan länge. Jag och frugan har kollegor som "vabbar" och samtidigt lägger upp semesterbilder på fejan.

Att ha barnpassning samtidigt som man avstår lön för att bygga på sitt boende kan jag inte på något sätt uppfatta som oriktigt!
Håller helt med att soliditeten i samhället till stor del försvunnit. Största anledningen till det är den utbredda whataboutismen som flitigt används för att motivera fusk ;)

/Krille
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Reglerna är baserade på antagandet att både föräldrar är var för sig kapabla till barnomsorg.
Är det inte tvärtom, reglerna baseras på antagandet att båda föräldrarna vanligtvis förvärvsarbetar heltid och alltså inte kan ta hand om barnet under arbetstid?
 
K Krille4 skrev:
Håller helt med att soliditeten i samhället till stor del försvunnit. Största anledningen till det är den utbredda whataboutismen som flitigt används för att motivera fusk ;)

/Krille
Koncentrera dig på bidragstagare istället. Det är där det verkliga fusket sker
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Håller helt med att soliditeten i samhället till stor del försvunnit. Största anledningen till det är den utbredda whataboutismen som flitigt används för att motivera fusk ;)

/Krille
Det kan ju kanske bero på att man i allt större utstäckning upplever att Staten numera ofta inte uppfyller det samhällskontrakt man förväntar sig finns, skatter höjs och förmåner begränsas/tas bort, skattemedel slösas bort medan politiker och andra makthavare skor sig själva och fuskar "på riktigt".:thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
Lullejulle och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Koncentrera dig på bidragstagare istället. Det är där det verkliga fusket sker
Ah - ännu mer whataboutism :rofl:

/Krille
 
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
de u ska ha en heltidstjänst för att få utnyttja förskolan på heltid. Om lön uteblir och du jobbar i företag som betalar betydligt mkt mer än du kan redovisa, då är det ett brott någonstans.
kommunen o chefer anmäler detta såväl som barn som far illa i hemmet, försakar sina barn. det kan vara att låta dem gå i förskolan när föräldrar är lediga tex…
Förskolan anmäler om föräldrar bygger på hus och inte studerar som det sägs…då kollas detta upp…
Idag kan ingen studera som har barn utan att få pengar…
Det luktar illa!!!

era barn håller inte tyst under samtal. Och hotar ni dem så får ni soc på er, det kan jag lova…
Det låter allt lite om att stazi har börjat jobba på dagis:thinking:
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kan ju kanske bero på att man i allt större utstäckning upplever att Staten numera ofta inte uppfyller det samhällskontrakt man förväntar sig finns, skatter höjs och förmåner begränsas/tas bort, skattemedel slösas bort medan politiker och andra makthavare skor sig själva och fuskar "på riktigt".:thinking:
Är det inte ungefär så man resonerar i länder som får en allt värre korruption? Jag tror att ”vanligt” folks moral påverkar politikernas moral - inte bara tvärt om.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
??? vad svarar du på här egentligen?

Du verkar inte ha en susning om hur det är att vara egenföretagare av olika slag.

Periodvis kanske du inte kan fakturera så många timmar alls som t.ex. konsult, men håller på och säljer dina tjänster för att få fakturerbara uppdrag senare.

Lantbrukare har ofta inga eller mycket små inkomster under stora delar av året, men får in pengar andra delar av året, men går ofta med nollresultat på totalen.

Det finns en hisklig massa jobb som egenföretagare, som vare sig pågår på vardagar mellan 8-17 enbart, eller där det finns en regelrätt lön.

Tänk dig någon som lever på att sälja hantverk på marknader och mässor. De flesta av försäljningstillfällena är på helgerna och kanske endast under en viss årstid, men varorna tillverkas i den egna verkstaden under vardagarna under hela året.
Anser du att dessa ej ska få tillgång till barnomsorg på vardagar?

Säljer de hantverk på helger då går ungarna vara hemma på vardagarna. Tror du de skattat gör detta hantverk? Puh…jag tror inte frugan sitter hemma o virka och försörjer sig på det…puh
Förmodar att en som ska bygga sin egna villa inte är lantbrukare utan snickare exempelvis. De har inga slav löner.
Ingen konsultar inte för slavlön heller, så var får du all fantasi ifrån…
 
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Säljer de hantverk på helger då går ungarna vara hemma på vardagarna. Tror du de skattat gör detta hantverk? Puh…jag tror inte frugan sitter hemma o virka och försörjer sig på det…puh
Förmodar att en som ska bygga sin egna villa inte är lantbrukare utan snickare exempelvis. De har inga slav löner.
Ingen konsultar inte för slavlön heller, så var får du all fantasi ifrån…
Har dagis inget krav på hur pedagogerna uttrycker sig i tal och skrift?
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.