B bygga_hus23 skrev:
Vi ska bygga hus och en av oss tänkte vara tjänstledig i ca 8 månader för att bygga på heltid. Samtidigt vill vi inte tappa vår förskoleplats. En fundering är att starta en enskild firma eller starta eget företag för att inte tappa vår förskoleplats. Har ni några råd eller någon som gjort något liknande?
Om nu TS mot förmodan fortfarande läser tråden skulle man ju kunna försöka återgå till frågan. Jag har väldigt svårt att se poängen i att starta ett företag för att kunna ha barnen på förskolan när man inte jobbar. Det som avgör om man har rätt till barnomsorg är om man jobbar för dagen, inte om man har ett jobb.

Sen är det klart att man kan ljuga och hävda att man jobbar i sitt egna bolag fast man inte gör det. Men då kan man väl lika gärna strunta i att berätta att man tagit tjänstledigt från jobbet. Skulle dom mot förmodan be om intyg från arbetsgivaren skulle iaf jag tycka att det kändes lite motigt att utfärda ett falskt sådant. Att utfärda sånna är ju antagligen kriminellt. Att torska för det är ju något, bland så mycket annat, man inte vill ha gemensamt med Mona.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
En fördel med eget företag är tex att man kan ta ut full lön samtidigt som man är föräldraledig. Det gjorde jag, var ju inte mycket vinst det året men trevlig med lite skatteåterbäring.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En fördel med eget företag är tex att man kan ta ut full lön samtidigt som man är föräldra ledig. Det gjorde jag, var ju inte mycket vinst det året men trevlig med lite skatteåterbäring.
Klockrent råd! Start företag och ta ut full lön under byggtiden.
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Som många andra redan skrivit, osmakligt och egoistiskt. Får vibbar av trolltråd för att frågan är så pass vrickad. Det finns ingen anledning öht att någon som sysslar med husbygge ska få fripass. Det handlar bara om att TS ska komma så billigt undan som möjligt. Tack vare människor som dig tvingas vi vettiga människor numera lämna arbetsintyg för vårt dagis. Renovera kan du göra när ungarna blivit äldre. Skolåldern får du vara hemma så mycket du vill. Det kommer bli så mycket förstört ändå när dom är små. Eller ni kanske är sådana som bygger för att skryta för andra? Slår ni inte också barnen om de har en leksak på hyllan där ni har era små inredningsdetaljer? Jag känner igen den här egotrippade typen. Tror att hela världen snurrar kring sitt hus.
det här var nog det dummaste jag läst på forumet på mycket länge
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Som många redan har skrivit: lämna som vanligt och bygg klart huset. Inget kommer att hända
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Som många redan har skrivit: lämna som vanligt och bygg klart huset. Inget kommer att hända
Skulle vara om det råkar handla om en liten håla där alla känner alla och vet vad folk har för sig. I kombination med bitter personal.
 
Hep Hep skrev:
Tror du blandar ihop förskola (daghem/dagis/föris) med förskoleklass(lekskola/lekis/nollan).
Nej, om vi går tillbaka till 80-talet så var det så här (i min kommun åtminstone):
Daghem, kallat dagis, tog hand om barn som var yngre än skolålder och behövde passning för att ingen förälder var hemma på dagarna.
Förskolan, kallat lekis eftersom det ersatte forna tiders lekskola, var pedagogisk verksamhet för barn som var yngre än skolålder, men inte behövde passning, t ex barn i familjer med hemmafru. Det var inte någon åldersskillnad mellan barn på daghem och barn på "lekis", men de sistnämnda hade generellt kortare dagar.
Båda dessa var former av kommunens förskoleverksamhet. I dagens förskola är dessa två barngrupper integrerade.
"Föris"="dagis"+"lekis".
För att anknyta mer till trådämnet så var det helt ok att lämna barn på "lekis" om man var hemma och byggde.
 
S Skopan skrev:
Nej, om vi går tillbaka till 80-talet så var det så här (i min kommun åtminstone):
Daghem, kallat dagis, tog hand om barn som var yngre än skolålder och behövde passning för att ingen förälder var hemma på dagarna.
Förskolan, kallat lekis eftersom det ersatte forna tiders lekskola, var pedagogisk verksamhet för barn som var yngre än skolålder, men inte behövde passning, t ex barn i familjer med hemmafru. Det var inte någon åldersskillnad mellan barn på daghem och barn på "lekis", men de sistnämnda hade generellt kortare dagar.
Båda dessa var former av kommunens förskoleverksamhet. I dagens förskola är dessa två barngrupper integrerade.
"Föris"="dagis"+"lekis".
För att anknyta mer till trådämnet så var det helt ok att lämna barn på "lekis" om man var hemma och byggde.
Föris är huden du har längst fram på penis
 
F
RoTe RoTe skrev:
Dom med många barn. Är det svårt för dig att tänka?
Vem har nämnt nåt om "många barn" och "lägenhet". Inte jag iaf.
 
F
F fsn skrev:
Det som är helt jävla otroligt är att ni behöver ha sådana regler. Jobbar ni båda två i aphuset på Skansen (alltså kommunalt eller statligt)?
Jobbet är på ett välkänt utvecklingsföretag och reglerna (eller rättare sagt inställningen) kommer ifrånde anställda själva. Ingen vill tillbaka till flumkulturen med "sitta-av-möten" som fanns hos oss på 80-talet. Detta eftersom alla har intresse av bibehålla den position vi med våra produkter har och som starkt återspeglas lönemässigt. Därför är våra möten väl förberedda, effektiva och konstruktiva. Det finns ingen plats för gnällspikar som pysslar med annat under mötestid, de tillför ju inget
 
P
DEt är sjukt på många håll hur man från dagis tror sig ha nån slags bestämmanderätt över vad folk gör när dom har lämnat barnen. att bara jobb skulle vara ok osv.. jävla trams
Vad fan spelar det för roll för ungen som är där 8 timmar oavsett om föräldern sliter på en arbetsplats eller sliter på ett husbygge eller tog komp efter halva dagen oplanerat och åkte hem och snickra eller whatever..

Dom jävlades med min kusin som driver eget och skulle ringa till hans chef och kolla om tiderna stämde.. ja du kan ringa om 10 minuter till det här numret så får du prata med min chef svara han..:) dårar... :) dom ringde aldrig igen iaf..

Folk som har varierande arbetstider eller sesongsvarieande arbetstider kan lätt manipulera systemet medans stora företag där man har folk som jobbar fasta tider ofta har lite svårare och blir mer kontrollerade medans företag med några få anställda lätt manipulerar och svarar att den jobbade såklart då..Alla jobbar inte med stämpelklocka

Och jag tror inte ungen är ett dugg lyckligare av att sitta och glo medans föräldern bygger hus i 8 timmar om dagen eller troligen ofta mer timmar än heltid..

Andra har en förälder som ligger borta på jobb som kommer hem torsdag kväll och åker söndag eftermiddag så argumentet vart dagis fröken ska ringa om det uppstår problem känns faktiskt helt orelevent och helt verklighetsfrånvarande.. ringer man den föräldern random tid kan han sitta på en färja från tyskland eller i en lastbilshytt i nordnorge..osv

Med det som bakgrundsargument så hade jag alla ggr hållt käften och kört ungen till dagis och frågar nån så jobbar jag om dagarna , man behöver inte förklara allt för alla jävla moralpoliser som tror en massa
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
Och för övrigt. Jo dom allra flesta barn som går 7-16 är arga och ledsna när dom kommer hem. Finns massor med information och studier om detta online.
Kan du länka till de studierna?

Det är vanligt att den som på ett forum hävdar t.ex. att det finns studier, forskning eller andra vetenskapliga belägg för något länkar dit.

Att bara slänga ur sig att andra ska googla lite lite, är väldigt slappt.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
L lilla frugan skrev:
Som förskollärare måste jag fråga, var ringer förskolan om det händer något och ni måste hämta ert barn?

Jag personligen tycker det är bättre att vara ärlig och säga hur det ligger till, men om förskole chefen säger att så får man inte göra har jag ju inget att säga tyvärr.
Om du har en möjlighet att starta egen firma så löser det ju sig på det bästa sättet där man inte behöver smyga med något. Då behöver du inte oroa dig för när lillen berättar hur det går med husbygget heller ;)
Nu jobbar jag men förskolan har inte ens numret till min arbetsplats. De har mitt mobilnummer, pappans mobilnummer och extranummer till farmor om det intebskulle gå att få tag i oss, vilket aldrig har hänt då jag 100% kan svara nät jag är på jobbet. Förstår att det inns arbetsplatser där det inte är så, men de flesta som jobbar på kontor har väl det så idag tänker jag.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Får nog förtydliga mig själv lite, där jag arbetat har föräldrarna fått lämna in kontaktuppgifter och då även haft med arbete och telefonnummer dit, och i ett nödfall så har man ju ibland fått ringa till arbetet. Då menar jag ett akut nödfall då ambulans är inblandad. Det kan hända. Ni som inte är kontaktbara under arbetetstid borde verkligen kolla upp så att nummer finns till andra som kan hjälpa till för i den stressen personalen har när något händer är det bara det pappret vi kan gå till
 
T tunellm skrev:
Anmält arbetsplats? Dotterns förskola har ingen aning om vart varken jag eller min fru jobbar. Vi har båda dessutom uppgett våra privata nummer för att kontakta oss om det är något ..
Oj, det var konstigt. Det har jag aldrig varit med om på någon förskola jag arbetat på. Då har jag känt föräldrarna så väl och kommunicerar dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.