Herrgardar ar jattesnygga, det tycker nog dom flesta. Poangen ar dock att det ar like mycket byggnaden som kulturlandskapet runtomkring som gor sjalva skonheten (las: "tomten" for oss vanliga dodliga tomtbyggare). Aven om man skulle hitta ett smakfullt satt att bygga en herrgard pa en vanligt tomt tror jag nog att man skulle fa en effekt som att ga och handla pa ICA i frack med vita handskar.

Darfor tror jag att det ar viktigt att man letar efter ett referensobjekt som ligger snyggt i en liknande miljo som det man sjalv skall bygga i. Om man nu anda skall bygga gammalt kan man ju lika garna kopiera ett gammalt hus? Med dagens isoleringsmetoder och varmlosningar kan man till och med sla sig pa att titta pa herrgardar hur dom ser ut nere pa kontinenten. Ett lanktips for den som vill se mycket vackra gamla hus:

http://www.patrice-besse.co.uk/

Personligen ar jag hemskt fortjust i Osterbybruks herrgard:

http://www.flickr.com/photos/7152940@N04/1082335519/

Och Liselunds gamla slott (det nya ar lite val stort...):

http://www.flickr.com/photos/7152940@N04/1011138987/

Som nagon namnde ovan, det ar en sak att bygga ett statligt hus och sedan en annan att upptacka att man maste lagga ner samma summa pengar for att ordna med tomten. Visst ar det basst att kopa akta gammalt sa far man ratt kulturlandskap pa kopet men for manga ar det en omojlighet, sarskilt om man vill bo inom pendlingsavstand till en storre stad. Men det ar en annan fraga, nu ar vi ju anda pa Byggahus.se och inte pa Kopahus.se. ;-)

Sa mitt forslag ar att fortsatta samla referensobjekt och fokusera pa objekt i en liknande miljo till den du skall bygga, tank efter hur mycket du kan gora for att optimera tomten och se over hur mycket tid/pengar man maste lagga ner under en 30-50 arsperiod. Efter det far man ju hoppas att nasta generation kan ta over underhallet av fastigheten.

Kul med folk som tanker stort!
 
Redigerat:
Som mäklaren sa "renoveringschans!"
 
Jo, för det smälter väl in på svenska landsbygden! :)

Varför inte bygga en ruin, det vore coolt med Brahehus i trådgården.
 
Martin_B
Var finns detta huset någonstans? Finns det fler bilder också?

Marlene Eskilsson skrev:
Ett stort helt nybyggt hus i gammal stil, dock inte symmetriskt.

[bild]
 
Martin_B
Tack så mycket! ...det där huset är ju riktigt läckert! Det där spetsiga taket gör ju hela huset. Mycket snyggt.
 
Ett vackert träslott i Hälsingland

Förvisso ett träslott i Hälsingland, men det mintgröna huset i andra änden av allén är underteckands boning. 534m2 + källare och garage stort nog för två bilar. Huset är dock fyrkantigt och väldigt oproportionerligt, vilket kan ses på en satellitbild.
 
Denna kommentaren är kanske i senaste laget med det är andra gången jag läst detta inlägg.

Tänkte tipsa om bra böcker för herrgårdar.

Carl Wijnblad skrev Ritningar på 40 wåningshus av sten och trettio av trä redan år 1755 (har någon ett orginal är jag intresserad).
Det var husbibeln för alla med pengar på den tiden (kom snart fler delar).
Vilken annan bok skulle börja med att förklara hur man bäst slår sitt eget mur- och taktegel och bygger en brännugn samt tegellada?
Ritningar med genomskärningar, materialåtgång mm finns listad för var modell.

Stadshypotek gav ut ett nytryck i två delar 1993 med "nysvensk översättning", ISBN 91-87346-117.

Tycker själv att källarna i dessa hus är fantastiska, vilket kataloghus i dag nämner ens ordet källare?
Dessutom är en takhöjd på 2,7m som nämnts i inläggen i lägsta laget, en riktig herrgård bör ha 3,3-3,9m i takhöjd (11-13 fot).

Tänk att bygga en modern variant på en herrgård med golvvärme och frånluftsvärmeväxlare mm. men med det yttre enligt äldre förlaga.
Smaka på orden frontespis, hörnkedjor, risalit, pilaster och parterr, visst låter det spännande?

Det finns ju även olika byggstilar att ta hänsyn till, det finns bland annat Renässans, Barock, Gustaviansk, Nyklassiska, Medeltidsromantik samt Nationalromantik.

En annan bra bok med mängder av, illustrationer, foton och beskrivningar av herrgårdar är Ralph Herrmanns Slott och Herremanshus.
Boken innehåller dessutom fantastiska illustrationer som tex. "Hus i förändring", om hur ett renässanshus kunde förändras allt eftersom modet skiftar.

Jag kommer förhoppningsvis själv att bygga ett så småningom, inte som ett skrytbygge utan för att ge alla mina barn och kommande barnbarn utrymme.
Två plan á 300m2 (3,6m samt 3m i takhöjd) samt källarplan bör räcka;)
En äldre herrgård är nog inte att tänka på i min del av landet, dessutom är uppvärmningskostnaden och det framtida underhållsbehovet avskräckande.

För bygget blir materialen betong och lecablock, underhållsfritt och tryggt.
Valven i källaren tänkte jag bygga upp med cellplast som form, tas bort efter gjutning.
Cellplasten ser ut som iglos innan gjutningen och med ett brännjärn kan tegel och fog lätt imiteras innan gjutning.

Gäller bara att hitta en tomt som "tål" ett sådant bygge samt en kommun där inte bygglovshandläggarna/stadsarkitekten går i taket.

Finns det inga fler som bygger/funderar på att bygga i dessa banor?
 
J_O_F skrev:
Finns det inga fler som bygger/funderar på att bygga i dessa banor?
Hej. Det är ett kärt ämne för många entusiaster! Jag har räknat och funderat kring att bygga en herrgård i just de banor du nämner, med samma förlagor (det finns en mängd franska, tyska, engelska och till och med en del amerikanska böcker i samma stil att hämta inspiration från, bland annat Thomas Jefferson var ju en kataloghusfantast av stora mått och hans Monticello är en inspiration för många herrgårdsälskare på andra sidan Atlanten; i Frankrike har vi även många av de slott och herresäten som Wijnblad titta på när han ritade "vår" svenska bok, även om han var mer inspirerad av en del Engelska författare, Adams m.fl.).

En herrgård är dock inget man kan slänga upp på vilken tomt som helst, det krävs rätt massiva arbetsinsatser för att förvandla ett dussin hektar till något som skulle göra en herrgård rättvisa med allt vad tillkommer i flyglar, gästhus, ekonomibyggnader etc. Så även om du skulle hitta en fastighet som går att få till på rätt sätt tror jag inte att det i dagens Sverige är möjligt att bygga på det sättet. Bygglov och tillstånd skulle sätta käppar i hjulen innan du ens hunnit sätta spaden i marken.

Bara en sådan enkel sak som huvudingången, ingen av de ritningar du nämner är handikappsanpassade (ramp för rullstol), för att bara nämna ett problem.

Visst är det roligt att fundera kring, men att bygga en ny herrgård i Gustaviansk anda är nog omöjligt. Lösningen blir som alla erbarmerliga kataloghus vi har sett tidigare i tråden.

Men om du hittar en kommun där du får bygglov för en herrgård i gammal stil, meddela mig så ska jag genast flytta dit! :)
 
Tråden är inte död, jag har inge byggt min herrgård än. ;) Sätter dagens byggregler käppar i hjulet menar ni? Energibehov och handikappanpassning?
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Sätter dagens byggregler käppar i hjulet menar ni? Energibehov och handikappanpassning?
Nej, självklart inte.
Man får fortfarande bygga både små bivacker i fjällen likväl som skyskrapor, turning torso och Hammarby sjöstad.
Det finns inget i lagstiftningen som omöjliggör ett herrgårdsbygge.

Man måste anpassa huset efter alla de olika samhällskraven, såsom handikappregler (tillgänglighet är termen), energianvändning, miljö och hälsa, osv.
Allt är lösbart, utan några större problem.

Men kommunerna har ju sitt planmonopol, och det betyder att någon liten grinig nisse på byggnadskontoret kan krångla nästan hur mycket som helst.
Så hur mycket problem man får beror alltså ganska mycket på vilken kommun man tillhör. Ja och givetvis hur lämpligt det öht är att bygga en herrgård där, m.a.p hur huset passar i miljön och det kulturella landskapet, hur marken passar för det och hur olika samhällsfunktioner fungerar ihop med herrgårdens läge (saker som vägar och skolskjutsar och hemtjänsten osv).

Finns det inga vettiga formella skäl att neka bygglovet men man ändå får avslag får man helt enkelt räkna med en lite längre resa med överklaganden till länsstyrelsen osv.
 
I min nuvarande kommun skulle jag inte ens försöka men i angränsande kommuner är det nog lättare.
Det blir ju fler skattekronor till den kommun man flyttar till.

En större byggnad passar sig knappast i ett tätbebyggt område som flera påpekat så om man bygger utanför planområde tror jag inte det finns formella anledningar att neka.
Kläm till att det blir ett plusenergihus så kan man alltid dra det i dagspressen, XXX kommun vägrar miljövänligt hus...
Ingen kommun vill väl dra på sig den stämpeln;)

På önskelistan finns en större befintlig ekonomifastighet till företaget (ger rejält kapitaltillskott var månad i form av hyresintäkter) som passar in i miljön samt en sjö i bakgrunden.

Handikappsanpassningen är inte så betungande, med entretrappor med en bredd på 3-4m finns det plats för en ramp och badrum mm är lätta att anpassa på ritningsstadiet, finns heller ingen anledning att bygga badrum på 2-3m2 i ett så stort hus.
Då är det värre med ett äldre hus som skall byggas om.
Undvik att se anpassningen som en extrakostnad, tänk bara om du själv eller en familjemedlem hamnar i rullstol.
 
Redan i början av tråden tipsade jag om att mängder av ÄKTA herrgårdar faktiskt står och förfaller. Jag ser egentligen ingen som helst orsak att HÄRMA dessa byggnadsverk med nya, som (bara "möjligen") uppnår originalens nivå. Istället måste det vara så mycket vettigare att investera sin själ och sina pengar i äkta vara, och rusta upp ett stycke kulturarv!

Följer man detta råd slipper man kämpa i motvind med sin byggnadsnämnd. Tar man sig an befintligt hus (med "befintlig markanvändning") får man till och med beröm! Ifall man nu råkar vara fåfäng till sin natur...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.