Mikael_L
Redigerat:
Engelsbergs bruk i Fagersta. Engelbrektsflygeln från sent 1600-tal är en riktigt spännande byggnad i knuttimmer, värdig nog att utgöra huvudbyggnad i en herrgårdspark. Har inspirerat många arkitekter genom århundradena. Observera särskilt timmerknutarna, som ligger inkapslade i vad som får gälla som pelare under det dominerande säteritaket. Svart, rött och vitt. Vackert så det gör ont i ögonen.

http://www.kms.raa.se/cocoon/bild/k...form_action=fetch&id=16000300019826&offset=25
 
Tack Marlene, #27 var väldigt fin. Ser lite kompakt ut, svårt att bedöma storleken.

#29 var inte alls tokig heller (beror kanske på bilden), känns lite 20-tal över det hela?

Om man skall ta upp den lokala traditionen, så är kanske en modern tappning av förläggargård inte vore så dumt?

http://www.kulturvast.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=806

http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=5763

Eftersom jag har bott i Hälsingland, så får vi inte glömma träslotten!

Pallars i Långhed kanske

http://www.halsingegardar.se/gardar/pallars_langhed.html
 
Billy, onekligen inget dumt hus. Det skulle dock se malplacerat ut i trakten, tror jag. Men kanske putsat istället?
 
Jag älskar Herrgårdar, men om jag hade tiden och de ekonomiska möjligheterna att ge mig på ett sådan projekt hade jag nog velat bygga något som var rotad i traditionen men med moderna material och metoder.

Träladorna från Gripsholm ger mig inget det skulle bara kännas som om man var en "wannabee", men att däremot göra något stort, symmetriskt, i stram klassisk form, men en modern tolkning hade varit hur läckert som helt.

Jag tyckte dock att det "moderna skrytbygget" på förra sidan mest såg ut som en korsning mellan R2D2 och en brevlåda...
 
Verkar som mina länkar inte funkar så bra. Jag bifogar därför pdf:er med Berga slotts personalbostäder, trappa från Hårsfjärden och pergola i granit plus Engelbrektsflygeln från Engelsbergs bruk (lägger till ny bild av tvåvånings brukskontoret, som faktiskt ursprungligen tjänat som magasin och flyttades till platsen runt sekelskiftet 1900. Ägarfamiljen lät då en arkitekt aptera Engelbrektsflygelns stil på den nya lokalens exteriör).

Berga slott ritades av arkitekt Torben Grut, och jag ska tillägga att alla bilder kommer från Riksantikvarieämbetets samlingar. Bergabilderna är tagna av fotograf Bengt A Lundberg. Jan Norrman och Mats Frii fotograferade Engelsbergshusen.
 
Redigerat:
Det låter som du resonerar ungefär som vi gjortde när vi tidigare gick i tankar om att bygga hus. Efter en grundlig genomgång av marknaden kunde vi konstatera att ingen leverantör kunde erbjuda det vi eftersökte. Det var antigen nästinpå omöjligt eller så var det tafatta försök att modifiera en befintlig husmodell.

Det slutade med att vi samlade in inspiration och ritade upp huset själva, jag har en teknisk utbildning. Sedan tog vi våra ritningar till en arkitekt, mest för att kolla av att våra idéer fungerade. Vi fick ritningarna renritade av arkitekten och sedan började nästa sökfas, att hitta en leverantör. Vi fann en leverantör som byggde väggsektioner efter våra ritningar. Sedan byggdes huset som vilket sektionshus som helst.

Idag är vi supernöjda över hur vårt hus ser ut och vi gillar varje del av det.


-MH- skrev:
Allergisk mot rundade tak, tyvärr. :)

Jag tror att hus som tydligt bygger på äldre stilar som är lite 'moderniserade' har större chasn att stå sig än Wingårdska nyskapande. Vilken stil är det som bygger rundade tak nu igen?

Okej, en kupol vore något. :)

Efersom jag är ingejör vill jag ha symmetri. Blindfönster är coola!
 
Bingo! Jag hittade skissen från Lövsta Trähus med deras replik på Säby prästgård. Strunta i planlösningarna! Det är den harmoniska fasaden jag ville tipsa om.

Lägg märke till de omsorgsfulla detaljerna runt fönster och ytterdörr. Den enkla frontespisen (istället för takkupa) går i liv med bottenvåningens fasad. Fönstren är INTE slentrianmässigt inpassade enligt nutida standardmått, vilket gör att hela byggnaden känns nätt och harmonisk. Originalet är färgsatt med faluröd slamfärg, gröna ytterdörrar och vita snickerier. Men det går ju precis lika bra med "herrgårdsgult".
 
Här var en prästgård(?) som jag stannade och fotograferade.
 
  • hyssna_prästgård.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trevlig kåk, och spännande att det fortfarande finns de som hamlar sina alléer. Skulle placera byggåret i första halvan av 1900-talet.

Prästgårdar brukar ligga i gamla kyrkbyar. Är det Hunneberg du har i bakgrunden? Verkar lite "västgötskt".
 
År 1921 är byggåret jag hittar på sidan 23. Fantastiska byggbilder! Tidstypiska takkupor och väldigt trevlig entré.
 
Mental transponering! :)
 
Marlene Eskilsson skrev:
Här är huset som jag kom att tänka på som inspiration till dig. Tycker själv att det är väldigt fint.
Visst skulle det passa med en allé fram till det här huset?

[bild]
ursäkta, men har du, eller nån annan, mer info om denna byggnad eller liknande byggnader?

/Hylsan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.