BirgitS BirgitS skrev:
Just när det gäller GlueMix står det att man får bort det fastlimmade genom att sticka in en spackel.
OK. Jag hade "lärt mig" att man bör montera i enskilda punkter för att kunna vrida loss. Men detta låter ju positivt det du säger nu! Jag får kolla in GluMix lite närmare, tack för tipset!

Jag tycker det verkar som att du dimensionerar för jättelaster när det gäller 2 kg som är nära infästningen.
Problemet är att jag inte vet hur jag ska räkna ut vad som är rimligt, om jag köper vinkeljärn (eller motsvarande) och hyllplan som inte är designade för limning, och det inte står vilka tyngder man kan räkna med.

Två kg var en enskild flaska. Jag kommer ställa flera flaskor samtidigt. Och vem vet vad mer folk kan ställa där i framtiden. Plus att jag vill tycker om ordentliga marginaler. Säg att jag vill att hyllan klarar 15 kg.
 
BirgitS
B BostadsBubbel skrev:
Om man borrar upp en djup smal skåra i sidan av hyllplanet, på mitten i höjdled, som man kan trycka in ett vinkeljärn i. Dvs tar en liten borr och borrar säg en tre fyra hål i bredd och sen använder en kniv eller liknande för att få bort kanterna. Kanske finns det bättre verktyg för det, men troligen inget som jag kan köpa för rimlig peng tänker jag. Om hålet är lagom trångt så kanske vinkeljärnet sitter tillräckligt stumt, annars kan man kanske kleta in lite lim först.
Det låter lite som samma princip som denna typ av hyllbärare: https://habo.com/se/sortiment/mobelbeslag/hyllbarare/hyllbarare-15750
Man stoppar in ändarna i hål i skåpstommen.
 
B BostadsBubbel skrev:
Jag fortsätter med tanken på dolda vinkeljärnen ovan... Kanske skulle man t.om "gröpa ur" en liten bit på ovansidan, så att vinkeljärnet kan tryckas in helt och hållet, och därmed kunna montera hyllan dikt an mot skåpet, utan något glapp alls?
Jo, så bör du kunna göra. Det kluriga är väl kanske att få till så vinkeljärnen är helt vinkelräta emot skåpet och inte lutar åt lite olika håll, om du ska borra med handhållen maskin. Men har du ett skruvstäd och en tång eller skiftnyckel så kan du ju bända till den/de vinklar som ev blir lite fel. Ett annat alternativ är lite större hål och fylla med epoxy så att det går att justera lite. Men du kan ju börja med att borra smalt. Den/de beslag som sedan sitter snett kan du ju sedan fixa på lämpligt sätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter lite som samma princip som denna typ av hyllbärare: [länk]
Man stoppar in ändarna i hål i skåpstommen.
Jo, fast den där är ju baserad på att det finns en likadan hyllbärare på andra sidan. Det jag pratar om är en lösning som tar all vikt på bara ena sidan av hyllan. Och istället för att sticka in 3 mm i hyllplanet så pratar jag om flera cm. Dock bara på valda punkter, inte längs hela sidan.
 
BirgitS
B BostadsBubbel skrev:
Säg att jag vill att hyllan klarar 15 kg.
Går det ens att få dit 15 kg på en hylla som är mindre än 10 cm bred och 30 cm djup?
15 mjölkkartonger tar väldigt mycket utrymme.
B BostadsBubbel skrev:
OK. Jag hade "lärt mig" att man bör montera i enskilda punkter för att kunna vrida loss. Men detta låter ju positivt det du säger nu! Jag får kolla in GluMix lite närmare, tack för tipset!
Jag tror det är silikon (också vanligt lim i badrum) som man skär av med typ en pianotråd.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
BirgitS
B BostadsBubbel skrev:
Jo, fast den där är ju baserad på att det finns en likadan hyllbärare på andra sidan. Det jag pratar om är en lösning som tar all vikt på bara ena sidan av hyllan. Och istället för att sticka in 3 mm i hyllplanet så pratar jag om flera cm. Dock bara på valda punkter, inte längs hela sidan.
Ja, sådana hyllbärare kräver förstås infästning på båda sidorna.

Hur mycket skulle man verkligen se synliga vitlackade vinkeljärn på en hylla där det står saker alldeles bredvid?
 
B b8q skrev:
Bygg en egen small hylla av några hyllplan och med tunn masonit eller plywood som sidor (för att inte stjäla så mycket av bredden). Skruva fast den inifrån befintligt skåp in i hyllplanen.
Då antar jag att det ska till rätt långa skruvar för att dom ska ta belastningen utan att hyllplanet börjar luta? Blir dock svårt att montera dom i underkant av skåpet då, eftersom skåpets understa hyllplan kommer i vägen.
 
B BostadsBubbel skrev:
Jo, fast den där är ju baserad på att det finns en likadan hyllbärare på andra sidan. Det jag pratar om är en lösning som tar all vikt på bara ena sidan av hyllan.
Och skall hålla för 15 kg? Med dina krav så hade jag definitivt tagit ner skåpet och fixat något rejält.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och skall hålla för 15 kg? Med dina krav så hade jag definitivt tagit ner skåpet och fixat något rejält.
Tänkte ju så också, men skåpet är ju tydligen limmat.
Jag tror ju dock TS idé med tidigare länkade vinkeljärn i 3mm stål bör funka tillräckligt bra. Typ 3 sådana.
 
BirgitS
B BostadsBubbel skrev:
Skåpet är limmat vad jag kan se.
Det är i alla fall inte normalt att limma fast skåp i badrum utan antingen brukar de vara fastskruvade i väggen eller hänga på en skena som i sin tur är fastskruvad i väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Går det ens att få dit 15 kg på en hylla som är mindre än 10 cm bred och 30 cm djup?
15 mjölkkartonger tar väldigt mycket utrymme.
15 kg var inte min tänkta belastning, utan min tänkta maxgräns inkl en stor säkerhetsmarginal. Om jag planerar att ha 3-5 kg på hyllan normalt så vill jag inte att den börjar hänga vid 6 kg, eller att den rasar ner om 7 kg ställs ner på hyllan med en liten duns. Säkerhetsmarginalen upp till 15 kg är inte tänkt att användas, utan ska bara finnas där. Om jag hade planerat för 15 kg belastning så skulle jag velat att den egentligen klarade 20-30 kg. Men nu är min målbelastning upp till säg 6-7 kg, och då tänker jag att 15 kg maxbelastning känns rimligt.
 
L Lilllen skrev:
Tänkte ju så också, men skåpet är ju tydligen limmat.
Har jag svårt att tro.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är i alla fall inte normalt att limma fast skåp i badrum utan antingen brukar de vara fastskruvade i väggen eller hänga på en skena som i sin tur är fastskruvad i väggen.
Det är möjligt. Men jag ser inga skruvar någonstans, och när jag tittar från sidan så ser (och känner) jag någon som jag nästan skulle beskriva som murbruk i färg, textur och hårdhet.

Men oavsett så är jag inte speciellt lockad av att ta ner skåpet. Vinkeljärn, även om dom inte är dolda, känns som ett bättre alternativ.
 
L Lilllen skrev:
Jo, så bör du kunna göra. Det kluriga är väl kanske att få till så vinkeljärnen är helt vinkelräta emot skåpet och inte lutar åt lite olika håll, om du ska borra med handhållen maskin.
Tänkte inte på det... :thinking:

Jag äger ingen avancerad utrustning, och tror inte jag är tillräckligt stadig på handen, med ögonen som "vinkelmått", för att få till detta. Får nog skippa projektet "dolda vinkeljärn", om jag inte skulle råka snubbla över något ställe här i stan där man kan komma in med ett par hyllplan och få sådana djupa exakta skåror fixade av ett proffs för en rimlig peng.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket skulle man verkligen se synliga vitlackade vinkeljärn på en hylla där det står saker alldeles bredvid?
Det är hur det ser ut underifrån som jag fokuserade på. Dom flesta vinkeljärn jag tittat på har sett rätt fula ut, både pga alla hålen (som inte kommer användas) och att dom generellt inte ser att vara ämnade för att vara fullt synliga. Men jag kanske kan hitta några snygga vita, eller kanske i krom (som dom flesta andra detaljerna i badrummet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.