samovar samovar skrev:
Det andra jag skrev var en helt annan lösning. du fäster hyllplan med metallskenor på sidan mot väggen och inifrån skåpet mot hyllplanet.
Ah, jag missförstod dig. Ja, det är ju någon sådan lösning jag lutar åt. Men jag vet inte vad jag ska köpa för grejer.
 
samovar
Varför måste du limma
B BostadsBubbel skrev:
Ah, jag missförstod dig. Ja, det är ju någon sådan lösning jag lutar åt. Men jag vet inte vad jag ska köpa för grejer.
Räcker inte vinkelbeslagen du skickade ovan (finns olika storlekar på byggvaruhus) skruvade mot skåpet för din lösning?
 
samovar samovar skrev:
Varför måste du limma
Känns lättare än att borra i skåpet och skruva i den vinkeln. Plus att jag generellt tycker att limning i badrum är underskattat, och det borde säljas fler lösningar (beslag m.m) ämnade just för limning.

Räcker inte vinkelbeslagen du skickade ovan (finns olika storlekar på byggvaruhus) skruvade mot skåpet för din lösning?
Jag har ingen aning. Det står ju inget om vilka tyngder dessa klarar, speciellt när man belastar dom på ett annat sätt än dom verkar vara designade för.
 
BirgitS
B BostadsBubbel skrev:
Jag skulle helst välja konsoler/vinklar som inte behöver sågas till, och som kan köpas i mindre mängd. Är det vinkelbeslag/vinkeljärn jag ska leta efter? Skulle nedanstående funka? Helst skulle man ju vilja hitta några som är tänka för limning.

[länk]
De där ser ju ut att vara designade för mycket last. Det finns något som kallas för möbelvinklar och eftersom hyllorna inte ska bära så mycket borde det räcka som infästning i skåpet.

Limma eller använda dubbelhäftande tejp mot kakel handlar mest om att ytan ska vara tillräckligt stor och om du limmar hela sidan av ett slätt hyllplan så borde det räcka till. Den här har vi limmat upp den dubbla duschhyllan med i två fästpunkter: https://www.smedbo.se/support-kontakt/montering/limma/
 
Jag hade hängt upp en duschhylla. Rätat ut kroken "hänget" bara, klart!! Vägghängt förvaringssystem med tre trådkorgar i olika storlekar, monteras på vägg, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggaste lösningen är nog att ha en skiva hela vägen under skåpen som sticker ut till vänster, den fäster ni genom att skruva inifrån skåpets botten. Kapa små hyllplan av samma skiva och fäst dem med hjälp av gängstänger som sticks in genom skåpväggen och in i hyllpanen. Eller limma tunna lister på vägg och utsida skåp som hyllplanen kan vila på. Om det är Marbodalskåp kan ni använda en 35 cm bred passbit till hyllplan och skiva under, den är 240 cm lång och målad/kantlistad runt om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De där ser ju ut att vara designade för mycket last.
Kanske, men in på det sätt som jag skulle belasta dom. Och så är är jag inte ett fan av synliga hål för skruvar i saker som inte ska skruvas fast.

Limma eller använda dubbelhäftande tejp mot kakel handlar mest om att ytan ska vara tillräckligt stor och om du limmar hela sidan av ett slätt hyllplan så borde det räcka till. Den här har vi limmat upp den dubbla duschhyllan med i två fästpunkter: [länk]
Jo, fast då är det ju en produkt specifikt designat för att limmas. Det är det jag helst skulle använda, men har inte hittat något sådant för detta specifika ändamål. Har du några tips?

Att limma ett hyllplan direkt mot kaklet känns fel. Inte bara det att jag inte vet hur bra det kommer sitta (kanske limmet håller, men inte laminatytan eller liknande), och om jag skulle limma hela vägen istället för att punktlimma i olika fästpunkter så skulle det ju bli svårare att få bort det helt efteråt utan att riskera att förstöra/repa kaklet.
 
B BostadsBubbel skrev:
Kan har svårigheter att visualisera detta. Du pratar om dels nedersta planet, samt det lilla hyllplanet. Är det förstnämda planet understa planet på befintliga skåpet? För den blir ju svår att borra i från den vinkeln. Alternativt är det dom två nya hyllplanen du pratar om, men dom kommer ju vara lika stora, så då förstår jag inte vad "det lilla hyllplanet" syftar på.



Jag skulle helst välja konsoler/vinklar som inte behöver sågas till, och som kan köpas i mindre mängd. Är det vinkelbeslag/vinkeljärn jag ska leta efter? Skulle nedanstående funka? Helst skulle man ju vilja hitta några som är tänka för limning.

[länk]
Ja, helt riktigt. Vinkeln går inte att borra så i nedre befintligt plan om du inte tar ner skåpet. Är skåpet fastlimmat så går förstås inte det. Men de skåp jag stött på har varit skruvade. Tänker mig alltså att man använder gängstång som långa träpluggar typ. Inne i skivorna. Men detta är också det jobbiga sättet att lösa det hela på. För att all infästning ska vara helt dold. Vinkeljärn är ju mycket enklare.

Ja, de vinkarna borde räcka: dock väldigt dyra(!) Kostar nästa bara 1/10 på Biltema:
https://www.biltema.se/redirect/productrelative/1/sv/2000017273

Aha, ja jag limmar typ aldrig bara, oftast skruvar jag bara, men kompletterar ibland med limm. Så där har jag inte så mycket erfarenheter att komma med tyvärr.
 
Hur brett är utrymmet?
 
BirgitS
B BostadsBubbel skrev:
om jag skulle limma hela vägen istället för att punktlimma i olika fästpunkter så skulle det ju bli svårare att få bort det helt efteråt utan att riskera att förstöra/repa kaklet.
Just när det gäller GlueMix står det att man får bort det fastlimmade genom att sticka in en spackel.

Vi har två lite äldre högtalare som verkar väga kring ett kilo styck och de står på varsin "brädbit" som sitter med två tjockare vinkeljärn i en skåpstomme på ena sidan sen många år. Typ
vinkeljarn.jpg
Jag tycker det verkar som att du dimensionerar för jättelaster när det gäller 2 kg som är nära infästningen.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Ja, de vinkarna borde räcka: dock väldigt dyra(!) Kostar nästa bara 1/10 på Biltema:
[länk]

Aha, ja jag limmar typ aldrig bara, oftast skruvar jag bara, men kompletterar ibland med limm. Så där har jag inte så mycket erfarenheter att komma med tyvärr.
Var tvungen att kolla igen vad det kunde bero på att de du länkade var så dyra. Ser nu att var syrafasta. Det tror jag inte behövs. De vanliga är ju förzinkade i alla fall.
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
BirgitS
K Kane skrev:
Hur brett är utrymmet?
B BostadsBubbel skrev:
Det handlar om strax under 10 cm i bredd
 
  • Gilla
BostadsBubbel och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Ja, helt riktigt. Vinkeln går inte att borra så i nedre befintligt plan om du inte tar ner skåpet. Är skåpet fastlimmat så går förstås inte det. Men de skåp jag stött på har varit skruvade.
Skåpet är limmat vad jag kan se. Och jag tar generellt sett väldigt ogärna ner fastmonterade skåp och liknande i onödan, då det dels är väldigt omständigt och dels alltid finns en risk att skåpet skadas eller bli lite mer skrangligt.

För att all infästning ska vara helt dold. Vinkeljärn är ju mycket enklare.
Funderar på om man inte kan få till en liknande dold lösning med vinkeljärn. Om man borrar upp en djup smal skåra i sidan av hyllplanet, på mitten i höjdled, som man kan trycka in ett vinkeljärn i. Dvs tar en liten borr och borrar säg en tre fyra hål i bredd och sen använder en kniv eller liknande för att få bort kanterna. Kanske finns det bättre verktyg för det, men troligen inget som jag kan köpa för rimlig peng tänker jag. Om hålet är lagom trångt så kanske vinkeljärnet sitter tillräckligt stumt, annars kan man kanske kleta in lite lim först. Detta skulle man kunna göra på säg 3 eller 4 ställen, för att klara rimlig belastning, och sen sätter jag upp hyllan genom att limma dom utstickande delarna av vinkelgärnen mot skåpet.

Skulle detta funka tro?
 
L Lilllen skrev:
För att all infästning ska vara helt dold.
Jag fortsätter med tanken på dolda vinkeljärnen ovan... Kanske skulle man t.om "gröpa ur" en liten bit på ovansidan, så att vinkeljärnet kan tryckas in helt och hållet, och därmed kunna montera hyllan dikt an mot skåpet, utan något glapp alls?
 
Bygg en egen small hylla av några hyllplan och med tunn masonit eller plywood som sidor (för att inte stjäla så mycket av bredden). Skruva fast den inifrån befintligt skåp in i hyllplanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.