BirgitS
Verkar inte helt lätt att se det undre hyllplanet underifrån och på det övre kan du väl ha vinkeljärn på ovansidan.

Måla vinkeljärnen kan du nog göra själv.
 
B BostadsBubbel skrev:
Tänkte inte på det... :thinking:

Jag äger ingen avancerad utrustning, och tror inte jag är tillräckligt stadig på handen, med ögonen som "vinkelmått", för att få till detta. Får nog skippa projektet "dolda vinkeljärn", om jag inte skulle råka snubbla över något ställe här i stan där man kan komma in med ett par hyllplan och få sådana djupa exakta skåror fixade av ett proffs för en rimlig peng.
Detta projekt är inte inkörsporten till fler projekt då? I så fall kan du ju köpa lite verktyg. Billigast för raka hål är nog någon typ av borrmall. Men inte så dyra verktyg för att böja plåtarna med heller.
Eller ett par tvingar och något vinkelrätt att skruva fast plåt/spånskiva i om du väljer epoxy-spåret.
 
Själv hade jag köpt en vit melamin-skiva likt den du länkade tidigare och sågat upp som hyllplan.
Sedan en L-profil typ https://www.hornbach.se/p/vinkelprofil-kaiserthal-aluminium-vit-15x15x1mm-2-6m/6449144/ som jag sågat av något kortare än hyllans djup.

Sedan, om du vill ha det "osynligt" på undersidan som du beskrivit, fällt in ett spår i sidan av skivan som är minst 15mm djupt. Helst något under mitten av skivan, så att man har så mycket material som möjligt ovanför listen.
Ovanför spåret hade jag även tagit ur 1mm för listens tjocklek.

Listen hade jag sedan monterat på skåpet med några försänkta skruvar samt lite silikon.
Listen på kakel-sidan hade jag fäst med silikon mot kaklet.

När listerna är på plats kan man sedan bara skjuta in hyllan på plats.
Om man senare vill ta bort den behöver man enbart dra ut skivorna, ta bort skruvarna och tråda bort silikonen. (och spackla skruvhålen)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Då verkar det vara en sådan här hylla du letar efter!?

- Kapa till rätt höjd & bredd.
- Välj hur många hyllplan du vill ha.
- Skruva fast inifrån skåpet.
[länk]
[bild]
Inte helt lätt att kapa då TS saknar bra utrustning.
Jag gjorde förra året en breddminskning på ett Ikea Bestå vitrinskåp med 4 cm. Blev dock förvånad hur långt de gått i kostnadsbesparing. Över- och underdelen på skåpet såg ut så här efter kapning. Kan vara svårt att hitta bra infästning om man skall göra egna kreativa lösningar.
Tvärsnitt av wellpapp, vita ark ovanpå, ligger på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit vägghängd förvaringsskåpsenhet med glashylla, modern design, tom, webbplatsgränssnittsnavigering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Jag hade bytt ut dom där skåpen istället. det får väl plats bättre skåp? Som nyttjar takhöjden bättre och fyller ut hela det smala utrymmet?
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
K Kane skrev:
Inte helt lätt att kapa då TS saknar bra utrustning.
Jag gjorde förra året en breddminskning på ett Ikea Bestå vitrinskåp med 4 cm. Blev dock förvånad hur långt de gått i kostnadsbesparing. Över- och underdelen på skåpet såg ut så här efter kapning. Kan vara svårt att hitta bra infästning om man skall göra egna kreativa lösningar.
[bild]
[bild]
Ok, tog för givet att Ts sågar så snittytan blir mot kaklet…men missade att Ts ej har fogsvans;)
…jag har också fått göra som dig några gånger då har jag skrapat rent från pappen och limmat dit furubitar som förstärkning istället(y)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Roga1337 Roga1337 skrev:
Då verkar det vara en sådan här hylla du letar efter!?

- Kapa till rätt höjd & bredd.
- Välj hur många hyllplan du vill ha.
- Skruva fast inifrån skåpet.
[länk]
Tack för tipset. Men det står inte hur tjock "vägg"-plattan är. Av skisserna och bilderna att dömma ser den ut att vara ca 3 cm. Det innebär att jag blir av med nästan en tredjedel av det redan smala utrymmet, och jag skulle inte få plats med flaskorna, som var huvudsyftet med hyllorna.

Dessutom tror jag det skulle bli svårt att skruva i det understa hyllplanet inifrån skåpet, då skåpet ju har ett eget hyllplan där man skulle behöva sätta skruvarna.

Eller så köper du laminatskivorna här och bygger enligt samma princip…för en bråkdel av kostnaden;)
[länk]
Jo, det är ju ditåt jag lutar. Inte av besparingsskäl, utan för att få en fungerande lösning över huvud taget. Min fråga gällde ju mest hur man sätter upp det så att det blir både starkt och snyggt, och önskade tips på specifika inköp (t.ex vinkeljärn/beslag).
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
M Mulvaden skrev:
Jag hade bytt ut dom där skåpen istället. det får väl plats bättre skåp? Som nyttjar takhöjden bättre och fyller ut hela det smala utrymmet?
Ja, det är såklart ett alternativ. Men då skulle det troligen få bli till att dra in hantverkare, då jag nästintill har tummen mitt i handen när det kommer till annat än väldigt enkla projekt. Det är inte helt uteslutet att hantverkare är aktuellt, då jag troligen kan slänga ihop ett antal projekt i flera rum, som tillsammans kanske skulle vara intressant/lönsamt nog för en firma att utföra.

Problemet är väl dock att vi inte har behov av ett helt hyllplan med denna högre höjd (ca 32 cm), och med ett helt sådant hyllplan skulle majoriteten av det utrymmet vara ta upp plats för ingenting.

Finns det hyllplanslösningar med olika höjd i olika delar av skåpet? Säg att det första hyllplanet sitter på 16 cm höjd, och det andra på 32 cm höjd, men längst ena kanten så går det en avgränsande vägg, och på andra sidan om den väggen så är det ett 10-15 cm brett utrymme som har 32 cm i höjd. Vad kallas isåfall den typen av lösningar?
 
B BostadsBubbel skrev:
Ja, det är såklart ett alternativ. Men då skulle det troligen få bli till att dra in hantverkare, då jag nästintill har tummen mitt i handen när det kommer till annat än väldigt enkla projekt. Det är inte helt uteslutet att hantverkare är aktuellt, då jag troligen kan slänga ihop ett antal projekt i flera rum, som tillsammans kanske skulle vara intressant/lönsamt nog för en firma att utföra.

Problemet är väl dock att vi inte har behov av ett helt hyllplan med denna högre höjd (ca 32 cm), och med ett helt sådant hyllplan skulle majoriteten av det utrymmet vara ta upp plats för ingenting.

Finns det hyllplanslösningar med olika höjd i olika delar av skåpet? Säg att det första hyllplanet sitter på 16 cm höjd, och det andra på 32 cm höjd, men längst ena kanten så går det en avgränsande vägg, och på andra sidan om den väggen så är det ett 10-15 cm brett utrymme som har 32 cm i höjd. Vad kallas isåfall den typen av lösningar?
Först: det är ju betydligt enklare projekt att byta skåp. Att få till den där smala hyllan så den blir snygg är nog betydligt svårare. Att byta skåp handlar om att borra två nya hål…:)

vad gäller inredning så kan man ju ha det halvplan i en sektion som du säger , eller en grund hylla längst bak så att höjden bara är längst ut. Inne i ett skåp kan du göra hur du vill, och det är dessutom osynligt.

Ett skåp som fyller ut utrymmet till vänster och uppåt skulle ta bort två meningslösa (och ganska fula) ytor tycker jag.
 
M Mulvaden skrev:
Att byta skåp handlar om att borra två nya hål…:)
Fast det vet ju både du och jag att det där inte är sant. :D

vad gäller inredning så kan man ju ha det halvplan i en sektion som du säger , eller en grund hylla längst bak så att höjden bara är längst ut. Inne i ett skåp kan du göra hur du vill, och det är dessutom osynligt.
Osynligt tills att man öppnar luckorna ;)

Jag lutar nu åt att ha två skåp i bredd (eller fyra i en fyrkant beroende på vilka mått skåpen jag hittar har). En lucka per skåp. Då har jag högre hyllplanshöjd i skåpet längst in, där jag ställer höga flaskor och sånt som är lite allmänt fullt, medan skåpet längst ut (och mest åtkomligt) får innehålla mer vanliga saker.
 
B BostadsBubbel skrev:
Fast det vet ju både du och jag att det där inte är san
Sant. Man måste skruva i ett par skruvar och hålla koll på vattenpasset också. ;-)

(Seriöst) så skulle jag vilja se den snickaren som skulle få till det smala utrymmet så att det både blir bättre och snyggare än om man byter till bättre skåp. Så jag tycker som bekant att du gör rätt i att gå vidare med att byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.