Ett li-ion batteri tappar ca 2% av sin laddning per månad angående frågan om liggetid.

För övrigt så har den här tråden spårat ur å det grövsta!
Det trådskaparen efterlyste var väl tips på bra proffsmaskiner, vilket han torde ha fått vid det här laget.

Dock hade han en viss förkärlek för makita vilket jag absolut inte kan avråda ifrån, gillar du makita så kör på det!

För oss andra så tycker jag att en uppmaning om rättning i ledet är på sin plats.

Fortsatt trevlig helg allihopa! :)
 
Nimajneb skrev:
Konstigt resonemang att en icke hantverkare skulle ha mer tid att vänta på en uppladdning av ett batteri.

Som snickar amatör (men proffs på annat) så har jag naturtligtvis inte så mycket tid som många andra. Som exempel så har jag planerat att helgen v17 att sänka och isolera upp delar av taket på övervåningen. Jag har naturligtvis ingen möjlighet att vänta på att ett batteri ska laddas upp under detta korta tidsfönster. Skulle jag missa timesloten v 17 så finns det några dagar v35 och v 47 under året.

Vad jag vill säga med detta är att vi som inte snickrar varje dag har åxå ett tight schema att följa och har inte tid med några konstgjorda kaffepauser som många proffs faktutrerar.
Men och andra sidan så löser ju två batterier det problemet. Och du kanske tom har tid i ditt pressade schema att sätta batterierna på laddning innan ditt tidsfönster för taksänknad och på så vis kan börja på utsatt tid.

Edit:
Och håller med föregående talare, vi har fjärmat oss från ämnet och bör rätta in oss i ledet igen..
Makita håller jag med om, köper TS det lär han inte bli besviken.
 
Redigerat:
Eftersom trådstartaren har fått svar på sin fråga, och ämnet är utrett så långt jag tror det är möjligt, så har jag haft överseende med att tråden har gått off topic. Om det är någon som tycker att batteridiskussionen förtjänar en egen tråd så hör av er, så kopplar jag gärna loss den.

Detta är för övrigt den policy jag oftast använder här i verktygsforumet - eftersom diskussionerna i princip alltid är trevliga, informativa och sansade så är jag inte särskilt sträng när trådar går off topic - under förutsättningar att trådstartaren har fått svar på sin fråga. Tycker någon att det är fel så skicka mig gärna ett PM, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig:)

//mod
 
Daniel, jag uppfattade tråden att den efter TS hoppande mellan "trådade o trådlösa" verktyg gick mot en diskussion "Trådat vs Trådlöst".

Men du har rätt i att det bidde ganska mycket OT.
 
Nimajneb skrev:
Konstigt resonemang att en icke hantverkare skulle ha mer tid att vänta på en uppladdning av ett batteri.

Som snickar amatör (men proffs på annat) så har jag naturtligtvis inte så mycket tid som många andra. Som exempel så har jag planerat att helgen v17 att sänka och isolera upp delar av taket på övervåningen. Jag har naturligtvis ingen möjlighet att vänta på att ett batteri ska laddas upp under detta korta tidsfönster. Skulle jag missa timesloten v 17 så finns det några dagar v35 och v 47 under året.

Vad jag vill säga med detta är att vi som inte snickrar varje dag har åxå ett tight schema att följa och har inte tid med några konstgjorda kaffepauser som många proffs faktutrerar.
Jag har samma problem, väldigt lite tid så därför har jag många batterier :D Men när jag resonerar så tänker jag inte ur mitt eget perspektiv utan hur det är generellt sett. Många amatörer brukar ju pyssla om hemma under t.ex. sommarsemestern. Men ska vi ta enskilda fall så stämmer det du säger.
Men jag personligen tycker att jag faktiskt sparat mer tid med batterier än sladd då jag slipper dra kablar längs hela gården och delar av huset där elen inte varit fixat ännu. För att inte tala om kabeltrasseln som tar sin tid att rätta till. Och till sist har vi det problemet att om jag ska borra i något så tänker jag "hm det får vänta, jag orkar inte slita loss borrmaskinsladden ur röran just nu, jag får göra nåt annat nu" och så gör man något mindre vettigt. Men med batterimaskiner får man ju extra arbetslust så att säga.
Jag har dock lyxat på med t.ex. både batteridriven och nätasnluten cirkelsåg. Användningen mellan dem har varit jämnt fördelat. Vet jag att jag kommer att använda cirkeln mycket så dyker nätanslutna fram. Ska jag ut på gården för enstaka små kapningar eller trava omkring och plocka bitar och kapa dem till rätt mått så är batteridrivna oumbärlig.
 
Binesh skrev:
Jag har samma problem, väldigt lite tid så därför har jag många batterier :D Men när jag resonerar så tänker jag inte ur mitt eget perspektiv utan hur det är generellt sett. Många amatörer brukar ju pyssla om hemma under t.ex. sommarsemestern. Men ska vi ta enskilda fall så stämmer det du säger.
Men jag personligen tycker att jag faktiskt sparat mer tid med batterier än sladd då jag slipper dra kablar längs hela gården och delar av huset där elen inte varit fixat ännu. För att inte tala om kabeltrasseln som tar sin tid att rätta till. Och till sist har vi det problemet att om jag ska borra i något så tänker jag "hm det får vänta, jag orkar inte slita loss borrmaskinsladden ur röran just nu, jag får göra nåt annat nu" och så gör man något mindre vettigt. Men med batterimaskiner får man ju extra arbetslust så att säga.
Jag har dock lyxat på med t.ex. både batteridriven och nätasnluten cirkelsåg. Användningen mellan dem har varit jämnt fördelat. Vet jag att jag kommer att använda cirkeln mycket så dyker nätanslutna fram. Ska jag ut på gården för enstaka små kapningar eller trava omkring och plocka bitar och kapa dem till rätt mått så är batteridrivna oumbärlig.
Visst har du rätt i det du skriver och jag kommer säkert en dag att skaffa ett antal avverkande maskiner med batterier för just syftet snabba småfix utan krav på superprestanda eller precission.
 
Den största begränsningen med batterimaskiner tycker jag är kyla.
T.ex min battericirkelsåg orkar ingenting, tigersågen dör ganska snabbt och skruvdragarna orkar inte riktigt lika mycket som på sommaren.
Dessutom så verkar det som att Li-ion batteriernas laddare inte vill starta om det är kallare än -10 ( i allafall Hitachi & AEG ).
Men eftersom det är så smidigt att slippa sladden så försöker jag att använda batteridrivna så långt det går.
 
Jag har förstått att det är ditt sätt att moderera Daniel_N och jag klagar definitivt inte, jag personligen trivs mycket bra med sättet du agerar.
Det var jag som glömde skriva att det kanske var läge att splitta tråden.

För att spinna vidare på skalmans post så håller jag med, nackdelen med li-ion batterier är att de inte hanterar kyla särskillt bra, det är enligt mig dock den enda nackdelen med li-ion.
Dock är det i min värld inget oöverstigligt problem för hemmafixare då de oftast har den goda smaken att barrikadera sig i soffan med popcorn och film när det smyger isbjörnar runt husknuten.
Å andra sidan så finns de ju folk som bygger hus i smällkalla norrland där permafrosten härjar en åtta månader om året eller så.. :D

Ni-mh (nickel-metallhydrid) trivs däremot alldelest utmärkt i kyla, de har däremot lite problem med värme istället.
 
CCPusher skrev:
Jag har förstått att det är ditt sätt att moderera Daniel_N och jag klagar definitivt inte, jag personligen trivs mycket bra med sättet du agerar.
Det var jag som glömde skriva att det kanske var läge att splitta tråden.

För att spinna vidare på skalmans post så håller jag med, nackdelen med li-ion batterier är att de inte hanterar kyla särskillt bra, det är enligt mig dock den enda nackdelen med li-ion.
Dock är det i min värld inget oöverstigligt problem för hemmafixare då de oftast har den goda smaken att barrikadera sig i soffan med popcorn och film när det smyger isbjörnar runt husknuten.
Å andra sidan så finns de ju folk som bygger hus i smällkalla norrland där permafrosten härjar en åtta månader om året eller så.. :D

Ni-mh (nickel-metallhydrid) trivs däremot alldelest utmärkt i kyla, de har däremot lite problem med värme istället.
Nog för att jag klassas som hemmafixare, men har man ett hus som saknar golv och inte har någon isolering någonstans så får man stå ut med att skruva golvreglar i -15.
Fick jag välja så tar jag dock popcorn varianten :p
 
Du är välkommen på popcorn och valfri film skalman!
Och är du riktigt snäll så kan jag ta en av mina ni-mh skruvdragare och komma och hjälpa dig med golvreglarna någon helg. :)
 
CCPusher skrev:
Du är välkommen på popcorn och valfri film skalman!
Och är du riktigt snäll så kan jag ta en av mina ni-mh skruvdragare och komma och hjälpa dig med golvreglarna någon helg. :)
Trevligt! :)

Jag kan dock skryta med att jag har en ÄKTA biltema dragare med nimh batterier som jag kan använda i nödfall. :p
 
Tar på mig hjälmen och säger

Festool T 15+3 kan använda både Li-Ion och NiMh
 
swemax skrev:
Tar på mig hjälmen och säger

Festool T 15+3 kan använda både Li-Ion och NiMh
Det är absolut en fördel, säger jag som stolt AEG-ägare. ;)
Förresten så kan min Hitachi DS14DFL använda Li-ion, Nimh och nicd.
 
Redigerat:
Föresten så har jag flera fina skruvmejslar också, funkar även efter ett kärnvapenkrig :D
 
CCPusher skrev:
Föresten så har jag flera fina skruvmejslar också, funkar även efter ett kärnvapenkrig :D
Det där var lågt. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.