PentaCAN skrev:
Skulle vilja ha lite tips på sladdlösa produkt märken, verktyg som, sticksåg, slagborrmaskin o.s.v.

Binesh, hoppas du kan vara lika snäll nu :)
Sladdlöst, då ska du enligt mig se på kompatibilitet, bestäm dig för ett märke, köp ett stort kit med många maskiner, och 3-4 batterier, sen om du behöver så utökar du med maskiner utan batterier, låda och laddare så blir det långt mycket billigare än att
köpa maskiner av olika märken med batterier och laddare till. Jag har själv en bunt maskiner ur Makitas 18V LXT-serie, de flesta maskiner man kan tänkas vilja ha finns och jag har väl egentligen inget ont att säga om dem.
 
Mr Handyman skrev:
Var det inte ni som blev hotade med trådflytt till marknadsföringsteoriforumet? Jag slänger mig glatt in i den diskussionen. Tänker ofta på hur viktigt det är att känna sig nöjd med köpet, särskilt när man använder maskinen. Det får mig att tro att känslan av att ha gjort ett bra förvärv (det kan vara gåva etc. också) spelar väldigt stor roll för hur bra maskinen faktiskt blir i brukarens händer.

Den känslan får jag av mina Festool, Bosch, Hitachi, Fein, och flertalet DeWalt.
Jo, det är ett ständigt hot...men eftersom vi skriver on topic också så har vi klarat oss hitills. Håller för övrigt med om det du skriver.

PentaCAN: En del av de prylar Binesh skriver är ju batteridrivna, slagskruvdragare, skruvdragare tex. Köp en av varje, de är toppen. Angående slagborrmaskin så är batteridrivna sådana i det närmaste värdelösa, de ger bara maskinen mer stryk. Däremot är batteridrivna borrhammare en mycket trevlig bekantskap. Det finns dels i lättare varianter, typ 12V, för att borra för mindre plugg etc. Här är makitas äldre modeller toppen (jag vet inte hur de nyare modellerna är). Dels finns det stora, kraftiga maskiner, typ 36V som ska försöka (utan att hitills lyckas något vidare) ersätta 230V-maskiner. Här är Hilti populära.

Angående batteridriven sticksåg så har jag bör kört med dewalts, och den gillade jag inte. Det ryktas dock att Festool ska släppa en batteridriven sticksåg i år, det ska bli spännande. Dock tycker jag inte riktigt att sticksåg är ett av de verktyg som verkligen vinner på att vara batteridrivet, för min del så har jag inget större behov av en sådan.

Bland tigersågarna så tycker jag att makitas batteridrivna varianter är trevliga. Själv har jag dock en dewalt, som också fungerar bra, även om batterierna inte är i toppklass. Observera dock att en batteridriven tigersåg inte alls ersätter en riktigt 230V maskin vid tung sågning. Dock är den smidig att ta i handen när man ska röja ner något litet.

Batteridriven cirkelsåg. Jag har inte provat så många, och de jag har provat har inte varit något vidare. Mycket smidigt att ha med sig för att kapa upp smågrejor, skivor på brädgården (för att få in i bilen) etc, men inte heller något som ersätter en 230V maskin.
 
Daniel_N skrev:
Jo, det är ett ständigt hot...men eftersom vi skriver on topic också så har vi klarat oss hitills. Håller för övrigt med om det du skriver.

PentaCAN: En del av de prylar Binesh skriver är ju batteridrivna, slagskruvdragare, skruvdragare tex. Köp en av varje, de är toppen. Angående slagborrmaskin så är batteridrivna sådana i det närmaste värdelösa, de ger bara maskinen mer stryk. Däremot är batteridrivna borrhammare en mycket trevlig bekantskap. Det finns dels i lättare varianter, typ 12V, för att borra för mindre plugg etc. Här är makitas äldre modeller toppen (jag vet inte hur de nyare modellerna är). Dels finns det stora, kraftiga maskiner, typ 36V som ska försöka (utan att hitills lyckas något vidare) ersätta 230V-maskiner. Här är Hilti populära.

Angående batteridriven sticksåg så har jag bör kört med dewalts, och den gillade jag inte. Det ryktas dock att Festool ska släppa en batteridriven sticksåg i år, det ska bli spännande. Dock tycker jag inte riktigt att sticksåg är ett av de verktyg som verkligen vinner på att vara batteridrivet, för min del så har jag inget större behov av en sådan.

Bland tigersågarna så tycker jag att makitas batteridrivna varianter är trevliga. Själv har jag dock en dewalt, som också fungerar bra, även om batterierna inte är i toppklass. Observera dock att en batteridriven tigersåg inte alls ersätter en riktigt 230V maskin vid tung sågning. Dock är den smidig att ta i handen när man ska röja ner något litet.

Batteridriven cirkelsåg. Jag har inte provat så många, och de jag har provat har inte varit något vidare. Mycket smidigt att ha med sig för att kapa upp smågrejor, skivor på brädgården (för att få in i bilen) etc, men inte heller något som ersätter en 230V maskin.
En tanke om batteridriven sticksåg:

Bland de elverktyg jag har, finns det ett som tjänstgör som "det verktyg som löser en snabb sak som inte var planerat". Sticksågen. Slarvigt kapa en bräda, slarvigt korta en mall, göra en grov utskärning för att få plats med något, ... Som jag har det, måste jag koppla in sticksågen. Då detta (precis som skruvdragare, se marknadsföringsteoriforumet) är ett av de verktyg där Festool kommer lite bakom blå Bosch, har jag inte samma plugg på sticksågen som de andra, så den skulle gärna ha kunnat vara batteridriven (bortsett från att jag tror alla batteridrivna är lite för klena och alltid tar slut vid fel tidpunkt).

--- Mats ---
 
Mikael_L
Binesh skrev:
Det beror ju lite på vad du har för intentioner.
Vissa märken är ledande på vissa segment medan de är sådär på andra. Så här tycker jag utan att ta hänsyn till priset:

Skruvdragare: Makita, Panasonic, Hitachi (kanske Festool...)
Slagskruvdragare: Makita
Borrmaskin: Bosch, Fein, Makita
Borrhammare: Hilti, Bosch
Cirkelsåg: Hitachi, Makita
Sticksåg: Bosch, Festool
Kap&gersåg: Festool, Bosch, DeWalt
Tigersåg: Milwaukee, Makita
Sänksåg: Festool, Makita
Multimaskin: Fein
Vinkelslip: Bosch, Makita
Excenterslip/Rotex: Festool, Makita, Bosch
Bandslip: Festool, Makita
Deltaslip: Festool, Fein (multimaster)
Dammsugare: Festool, Nilfisk
Spikpistoler: Pasolde
Handöverfräs: Festool
o.s.v.
Med alldeles för lite erfarenhet för att egentligen uttala mig så tycker jag Binesh lista här i stort sett stämmer på ett ungefär med vad jag hört och egna erfarenheter.

Men PentaCAN skrev också ordet prisvärd i första inlägget och då tycker jag blå Bosch och i viss mån Hitachi sticker ut med att ha ganska rimliga priser på allt igenom hela sortimentet. OCH ingen av dessa aktörer har mer än en maskin som "är bästa val i sin maskin-klass" (Bosch - sticksågar, Hitachi CBU- cirkelsågarna) men det roliga är att dom inte heller har några direkta bottennapp i sitt sortiment (om du bara undviker deras defekta cirkelsågar, dvs de utan klyvkniv).

Så skulle jag köpa varenda maskin i min verkstad från en och samma tillverkare och skulle behöva tänka på plånboken, så fick det nog bli en verkstad full av blåa Bosch eller Hitachi.
Vore plånboken oändlig blev det Festool, om alla produkter tvunget skulle komma från samma tillverkare.
Och drömmen är väl komplett Festool-kit, fast stickis Bosch GST135, borrhammare Hilti och ...
ja det var de undantagen jag kom på just nu, finns säkert nån fler maskin som spöar motsvarande Festool. (får man svära här i kyrkan ? :rolleyes:)
 
Redigerat:
Håller med om Mats om att en batteristickis är en bra o ha grej... Men först efter att 135:an finns på plats.

Daniel.. håller inte med dig betr komb slagborr o skruvdragare. Du får en stark kompis som dessutom kan borra i puts o tegel med lite finess.

Batteridrivna tigersågar kommer ju åxå i andra hand efter att en riktig finns på plats.. själv suktar jag efter Milwaukee's lilla pistolvariant (C12 HZ) ist för dom klassiska gevärsvarianterna. Batteridrift betyder smidighet och då är denna lilla maskin en spännande kandidat som åxå funkar kanon i djungeln, den även kanske skulle kunna ersätta en batteridriven stickis fär att kapa en planka eller två.

Skulle jag vara tvungen att generellt bara köpa (eg betala själv) ett märke skulle det bli blå bosch då jag tycker att dom håller en bra lägstanivå. Undantaget är som påpekats deras felkonstruerade cirkelsågar.
 
Sticksåg med batteri (Makitas LXT) funkar kanon. Som Mats Bengtsson skriver är det bra att ha en batterisåg, och den funkar i princip lika bra som en sladdis i mitt tycke (jämfört med Makitas sladdlimpa).
Cirkeln lite klen. Vinkelslipen lite klen (men praktisk till småduttande). Misstänker att det gäller andra märken också. Har inte provat tiger och borrhammare, men misstänker att det inte är så rewarding att borra hål i berg med batteriborrhammare....
Makitas LXT425-kit köpt från England är i regel prisvärt, och släng med en slagskruvdragare (BTD140) utan batteri. I Sverige är Makita inte prisvärt, bättre med Bosch eller Hitachi som nämnts ovan.
 
Nu har jag bestämmt mig, ska ha Makita set, fast nu finns de ju ganska många förslag på de, asså flera olika skruvdragare,

Kan ni hjälpa mig, så jag kan veta vilken som e bäst ?
( HELST sladd lös!!)
 
Nimajneb skrev:
Är det inte detta som typ 3 utav 2 trådar här handlar om?
Haha :)

De flesta av mina maskiner är Makita och de är jag väldigt nöjd med. Köpte ett liknande kit som detta på ebay från england, sedan bara en adapter på clas olsson för laddaren, funkar kanon!
http://www.tylertool.com/lxt702.html

Slagskruvdragaren är verkligen väldigt bra, numera helt oumbärlig för mig!
 
Redigerat:
Nimajneb: Menar du klyvknivsfrågan så är det inte bara Bosch som dras med problemet att man börjat plocka bort dem. Enda andra märket jag kom ihåg just nu var Worx, men det gäller fler.

Trist är det hursomhelst, för det är väldigt trevliga cirkelsågar annars.
 
Mikael_L
Hitachi har tagit bort klyvkniv på sina enklare sågar med.
Även grön bosch och Skil har tappat klyvkniv (på de flesta modellerna iaf).

Tyvärr verkar det behöva återinföras lagstiftning för att vi ska få säkra och bra cirkelsåg.
Även från seriösa tillverkare, skrämmande ...
 
Som sagt bestämt mig att jag ska köpa verktyg av märket Makita.

Har ni några bra förslag på, sticksågar,skruvdragare,slagborrmaskin,cirkel/sänksåg.

ni förstår sånt man använder när man renoverar hus
 
Makita är inget dåligt val, och det är förstås ditt val, men ändå vill jag påstå (och jag har nog rätt många med mig där) att det är klokare att köpa maskin efter vilka som betraktas som bäst på just ett viss sorts maskin.
 
Jag blandar mellan Makita och Blå Bosch, endast gersågen som vart en Dewalt. Köper hellre färre men bra verktyg än många och dåliga.
 
visst, de verkar vara klokt fast jag tycker att de e mer "finare" alltså mer ordning, och de ser ganska proffsigt ut,

men man kan ju ha några undantag, som en fein multimaster( finns ingen liknande makita maskin så )
 
PentaCAN skrev:
visst, de verkar vara klokt fast jag tycker att de e mer "finare" alltså mer ordning, och de ser ganska proffsigt ut,

men man kan ju ha några undantag, som en fein multimaster( finns ingen liknande makita maskin så )
Är det verkligen viktigare att flasha än att ha en bra funktion... :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.