Graphene:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grafen

Head använder det även som ytskikt på sina padelrack, där spelar det nog mindre roll, men hur det funkar i ett batteri har jag ingen aning om?
 
Tror att man uppfann hur man framställde grafen 2004 trots att ämnet har varit känt sedan innan. Europa har plöjt stora summor i ett 10 årigt forskningsprojekt på hur man skulle kunna framställa grafen på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt. De få produkter (kan inte hänvisa till någon) som innehållit grafen i små mängder har ännu inte haft egenskaper som överträffar produkter som tillverkats på vanligt sätt. De har bara kostat mer att framställa och därför haft ett högre pris. Ämnets teoretiska egenskaper är fantastiska, men hur det ska tillverkas kostnadseffektivt är en annan sak. Det mest troliga med grafenbatterier är att det först kommer att komma en grafen-lithium kombo precis som bilar kommer som en kombinerad laddhybrid (man kombinerar två tekniker för att den ena inte är riktigt fullutvecklad än). Huruvida dessa grafenbatterier från CAT då kommer att ha några överträffande egenskaper gentemot traditionellt tillverkade batterier återstår att se när produkterna kommer ut och testas på marknaden.

Det skulle kunna vara som med tidigare produkter att de visserligen innehåller grafen men att de inte har de teoretiskt fantastiska egenskaper som det flaggas för.

Det kan vara en införsäljnings gimmick för att lansera ett nytt verktygsmärke under namnet på en redan beryktad tillverkare av tunga arbetsmaskiner. Jag hoppas att de lyckats knäcka koden för tillverkning av batterier, för det hade revolutionerat hela elektronikbranchen. Men jag ställer mig tveksam när det är ett kinesiskt företag som tidigare tillverkat OEM produkter och som nu tillverkar works. Hade haft större förtroende om det varit ett företag som t.ex. Tesla eller kanske någon annan biltillverkare. Jag hade nog inte rusat för att köpa dessa maskiner utan inväntat tester.
 
P
nanowire nanowire skrev:
Skulle inte hålla andan i väntan på att de faktiskt levererar batterier med grafen i anoden, känner inte till någon stor celltillverkare som levererar sådana celler. Gissar att det mest är en pr-gimmick.
Så kan det mycket väl vara, men nåt företag måste ju bli den första..
Jag hoppas på mina bara knän att det är nåt sånt här som Makita håller på o tar fram iomed deras tysthet i batterisvängen:thinking::)


https://www.thegraphenecouncil.org/page/LiIonBatteries
Hittade denna sida som va intressant.. dock vet ja inte hur gammal den är.

EDIT: Detta skulle kanske ha en egen tråd?
 
Hur många tillverkare av verktyg bedriver egen forskning på batterier? Är det inte några få stora företag som forskar och tillverkar battericeller åt alla andra?
 
hsd
Caterpillar har betydande batteriforskning, för drift av stora maskiner
 
Forskar dom på battericellernas uppbyggnad och materialval eller på hur man integrerar och använder batterier och elektriska drivsystem på bästa sätt i maskinerna?
 
useless useless skrev:
Forskar dom på battericellernas uppbyggnad och materialval eller på hur man integrerar och använder batterier och elektriska drivsystem på bästa sätt i maskinerna?
Den naiva teknikdrömmaren inom mig hoppas på båda...

Jag vet inte om CAT gör mycket maskiner för gruvdrift, för där kör man väl redan mycket på el, tänker att batterier borde vara hett där?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den naiva teknikdrömmaren inom mig hoppas på båda...

Jag vet inte om CAT gör mycket maskiner för gruvdrift, för där kör man väl redan mycket på el, tänker att batterier borde vara hett där?
Dom har rätt många dumprar och bergtruckar för gruvdrift.
 
useless useless skrev:
Hur många tillverkare av verktyg bedriver egen forskning på batterier? Är det inte några få stora företag som forskar och tillverkar battericeller åt alla andra?
Det finns några tillverkare av lätta fordon som har egen battericellkemiforskning, tex Toyota och BMW. Tunga fordonssidan ligger hittills lite efter, likaså arbetsmaskiner.
Många fler aktörer har forskning kring implementering och användning av batterier och batterisystem i egen regi.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den naiva teknikdrömmaren inom mig hoppas på båda...

Jag vet inte om CAT gör mycket maskiner för gruvdrift, för där kör man väl redan mycket på el, tänker att batterier borde vara hett där?
CAT som betydande dieselmotortillverkare dras med interna politiska konflikter när det gäller elektrifiering. Eldrift är oerhört hett i gruvsektorn av flera skäl, dock är volymerna batterier liten i relativa mått och även för de aktörer som kommit längst, tex Epiroc och Sandvik, är verksamheten ännu för liten för att de ska kunna utveckla egna/nya batterikemier på egen hand.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
hsd
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den naiva teknikdrömmaren inom mig hoppas på båda...

Jag vet inte om CAT gör mycket maskiner för gruvdrift, för där kör man väl redan mycket på el, tänker att batterier borde vara hett där?
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Bosch GCM 8 SJL är det en bra såg och är priset 3125:- inkl moms bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.