E
Köp en batteriautomat som använder batterier som du redan har hemma. Viktskillnaden mellan sladdad och batteriautomat är så pass liten att det spelar roll om man skivar dagarna i ända, inte en gång i månaden. En naken maskin blir dessutom billigare än en med sladd.
 
Köpte en KÄRCHER WD 6 PREMIUM till riktigt lågt pris genom tips i denna tråd, tack för det! Det jag vill upplysa om är dock att i mitt fall hade plastdetaljer spruckit längst ner på dammsugaren utan att det syntes några skador på emballaget.

Efter som jag redan hade en dammsugare så var det ingen prio att packa upp och köra igång med den nya.

Nu när jag kontaktade Granngården så förklarade de i första mejlet att jag har skyldighet att kontrollera varan inom 14 dagar från att den anlänt vilket jag faktiskt inte kände till.

Det lät inledningsvis som att de tänkte neka mig reklamation men efter att det eskalerat så hjälpte de givetvis mig.

För de som inte vet och inte har packat upp så kan det alltså vara en på sin plats att göra så.
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
snowjim skrev:
Köpte en KÄRCHER WD 6 PREMIUM till riktigt lågt pris genom tips i denna tråd, tack för det! Det jag vill upplysa om är dock att i mitt fall hade plastdetaljer spruckit längst ner på dammsugaren utan att det syntes några skador på emballaget.

Efter som jag redan hade en dammsugare så var det ingen prio att packa upp och köra igång med den nya.

Nu när jag kontaktade Granngården så förklarade de i första mejlet att jag har skyldighet att kontrollera varan inom 14 dagar från att den anlänt vilket jag faktiskt inte kände till.

Det lät inledningsvis som att de tänkte neka mig reklamation men efter att det eskalerat så hjälpte de givetvis mig.

För de som inte vet och inte har packat upp så kan det alltså vara en på sin plats att göra så.
Oj tack! Ska kolla genast när jag kommer hem! Den står ouppackad då jag som du har en annan.
 
badtastex skrev:
Jula har rea på sin MIG, är det något att ha för en nybörjare?
Det beror på vad nybörjaren skall göra. Jag har en och den duger utmärkt att svetsa avgassystem, svetsa plåtkåpan på gräsklipparen, laga trappräcken och liknande. Funkar inte bra till att svetsa bilplåt eller andra ställen som ställer krav på finish. Är heller inte bra till skarvar i grov plåt.

Att det är flusstråd gör inget för det priset. Alla avgaser från att svetsa är alltid farliga.
 
F
gasolgrill skrev:
Det beror på vad nybörjaren skall göra. Jag har en och den duger utmärkt att svetsa avgassystem, svetsa plåtkåpan på gräsklipparen, laga trappräcken och liknande. Funkar inte bra till att svetsa bilplåt eller andra ställen som ställer krav på finish. Är heller inte bra till skarvar i grov plåt.

Att det är flusstråd gör inget för det priset. Alla avgaser från att svetsa är alltid farliga.
Det finns olika grader av farligt. Tro mig, flusstråd till MAG är mycket otrevligare för din långsiktiga hälsa än tex vanliga pinnar och tex en MAG med blandgas. Du gör naturligtvis som du vill men fundera på varför du skall försöka övertyga nån om nåt du rimligen inte vet.
 
Jag har moddat en asksug till ett punktutsug. Sugröret placeras några cm från där jag svetsar och utblåset leds till utomhusventil. Tror precis som ni skriver att man ska ha stor respekt för svetsning inomhus, särskilt flusstråd och galv.
 
fsn skrev:
Det finns olika grader av farligt. Tro mig, flusstråd till MAG är mycket otrevligare för din långsiktiga hälsa än tex vanliga pinnar och tex en MAG med blandgas. Du gör naturligtvis som du vill men fundera på varför du skall försöka övertyga nån om nåt du rimligen inte vet.
"Rimligen inte vet... " Du verkar i alla fall veta väldigt mycket om mig.
Jag vet i alla fall tillräckligt för att alltid använda andningsskydd vilket jag svetsar Mig, pinne eller gas.
 
F
nanowire skrev:
Jag har moddat en asksug till ett punktutsug. Sugröret placeras några cm från där jag svetsar och utblåset leds till utomhusventil. Tror precis som ni skriver att man ska ha stor respekt för svetsning inomhus, särskilt flusstråd och galv.
Klart man skall ha utsug. Jag har en ventfläkt i låda som jag tidigare använt som avgassug till bilen. Blåser rakt ut och har en 10 meter flexslang på ca 12-15cm diameter. Skulle ändå inte inte svetsa flusstråd inomhus. Andningsskydd vet jag inte, beror nog mycket på vad det är för nåt, det farliga är ju liksom i gasform.
 
F
gasolgrill skrev:
"Rimligen inte vet... " Du verkar i alla fall veta väldigt mycket om mig.
Jag vet i alla fall tillräckligt för att alltid använda andningsskydd vilket jag svetsar Mig, pinne eller gas.
Hävdar man att gaserna från all svetsning är farlig och inte är med på skillnaden från flusstråd så tycker jag nästan du sagt det själv, behöver inte veta mer. Slipa röda tigelektroder skall tydligen inte vara långsiktigt jättenyttigt heller.
 
Beställde idag en ny batteri Milwaukee poler/slipmaskin från Prishammeren i Danmark

http://www.prishammeren.dk/shop/frontpage.html

Kan ju tipsa om företaget som jag tidigare har handlat med och som ligger rejält under Svenska butiker i pris på de flesta maskinerna och har nästan alla märken utom Festool tyvärr. Ett komplett Milwaukee kit i Sverige ca 3300 ink moms i Danmark ca 2600 ink moms. Dom ligger rejält under tex Toolab i pris och levererar snabbt och enkelt. Man betalar i SEK via bankgiro så slipper man "gebyr" i Danmark.Man får välja valuta så får man SEK direkt på sidan.
För företagare anger man bara sitt VAT nr så drar dom av momsen som man sen hanterar på vanligt sätt i Sverige dvs enbart en upplysning vid momsdeklarationen om man använder maskinen i företaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
E
Ett litet tips som kanske inte är så specifikt ett bra pris, men när jag beställde nya skruvdragare så blev det billigare att beställa naken maskin för sig, och laddare med batterier för sig, från samma handlare t.o.m.

Hade det varit en hundralapp så hade det varit desamma, men nu skiljde det 860:- och dessutom 5Ah batterier istället för 4Ah som man får med när man köper komplett paket.
 
F
nanowire skrev:
Med anledning av diskussionen om svetsgasers farlighet passar på att tipsa om den asksug jag byggt om till punktutsug:
[länk]Asksug sänkt till 249:-
Är det lufthastighet nog i den för att bli av med svetsgaserna? Min fläkt kan jag leva med, den är ungefär 40x40x40cm men den enorma flexslangen är ett as att ha liggande. Hade en idé om fasta 100mm spirorör i taket och en liten stump slang bara men det kommer aldrig stt bli av.

Så funkar en sån där hjälpligt så slår jag nog till.
 
fsn skrev:
Är det lufthastighet nog i den för att bli av med svetsgaserna? Min fläkt kan jag leva med, den är ungefär 40x40x40cm men den enorma flexslangen är ett as att ha liggande. Hade en idé om fasta 100mm spirorör i taket och en liten stump slang bara men det kommer aldrig stt bli av.

Så funkar en sån där hjälpligt så slår jag nog till.
Förfiltret sätter igen ganska fort men det är bara att dammsuga av eller skaka av ute. Kan bero på att jag använder den till vinkelslipen/bandslipen också (mina svetsar behöver slipas en del...). Om jag bara kommer ihåg att sätta munstycket 2-3 cm ovan svetsstället så tar den bra, märks direkt när jag glömmer.
Sen är själva motorenheten av lägsta möjliga kvalite, bla har jag tätat den med smältlim så att luften går ut genom utblåset (och kan ledas vidare med slang utomhus) och inte genom springan mot locket. Kapade också bort en handfull plastgaller och liknande på insidan som i onödan hindrade luftflödet.
 
https://www.blocket.se/kronoberg/Snickerimaskiner_och_handverktyg_71159586.htm?ca=15&w=3

Gammal bordscirkelsåg i snickeri med spån och träbitar. Verktyg, arbete, industri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön maskin, träindustri, ratten, Wadkin Bursgreen, mätare, smutsig, spån, skyltar, Leicester, England, golvplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågen finns inte med i annonsen, men den är till salu för ett bra pris. Jag såg den idag då jag var där och sökte stämjärn. Jag granskade den inte närmare, eftersom den är för stor för mina lokaler, men den lät OK och såg OK ut.

Det vore kul om någon i den här församlingen kunde överta den i sin vård.

Hälsningar, Erik Edström
 
  • Gilla
Ivar Nelson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.