Ja funkar den okej så är det ju ungefär vad jag betalde i hyra på den stora husqvarna jag lånade när jag körde natursten på murstocken. Någon som har den och tycker den är okej?
 
Ramnemark skrev:
Ja funkar den okej så är det ju ungefär vad jag betalde i hyra på den stora husqvarna jag lånade när jag körde natursten på murstocken. Någon som har den och tycker den är okej?
Jag har en sån, röd, från Jula eller om det var K-Rauta den köptes på. Det går att såga med den, det är slabbigt, oändligt långsamt, låter förbannat, anhållet är ett skämt, sa jag att det är oändligt långsamt. Jag blev tokig på tiden som ni kanske förstår. Inte bara att kapa men den går inte att ha i närheten av arbetsplatsen då allt omkring blir blött så det blir mycket spring. Visserligen klinkrade jag inglasade altanen på 20m2 med en rak fris och alla plattor innanför i 45 grader så det var mycket att klyva hörn till hörn.

Jag ledsnade efter en handfull plattor och köpte en Sigma 3A. Svindyr men en av dessa prylar man undrat varför man inte skaffade tidigare. En fröjd att kapa med, även stora plattor och med en lämplig gummimatta under kunde jag dra hela flak med glasmosaik med, för raka hack in i plattor använder jag ett kakelblad till sticksågen, sågar torrt och fort. Planen finns att kränga av den när man är klar med det som skall kaklas/klinkras - i alla fall fanns det för att dämpa samvetet i kassan och skulle förmodligen ge tillbaka såpass att det inte hade lönat sig att hyra på vägen - men när blir man klar? Den är som alla andra bra att att ha saker man samlat på sig - väl värt investeringen även fast det sved men oändligt skönt att bara gå till förrådet och plocka fram när det behövs. Skulle tro att man sparar in den på bara mängden plattor som pajat i enklare kapar tidigare.

Det är det berömda med att gråta en gång eller varje gång ...
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
OK! Köp en billig vattensåg och sälj när du är klar. Jag har en liknande denna och den funkar riktigt bra.

[länk]
Håller med, har provat en hel del olika och runt denna prisklassen upp till 1000 kr så är det mer eller mindre samma grejer. Samtliga kommer ge en lite hackig kant men det brukar inte spela någon större roll.

Den jag hyrde på Cramo var en stor grej där man sågade uppifrån och ner istället, den gav klart snyggare kanter men inte betalar jag 8000-10 000 kr som hemmafixare ;)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Är detta ett bra pris?

[länk]
Jag skulle säga ja. Eventuellt kan du behöva skaffa en ny trissa till den.
 
Såg nu att det bara kostar 77kr+moms/dag att hyra den så det kanske är smartast :)
 
Vad har smarthet med detta att göra ... :x

Den skall hämtas, den skall lämnas och du har den aldrig hemma just när du tänkte skära lite klinker på helgkvällen ...

Nejdå, jag är inte alls påverkad av dom andra verktygsnördarna på detta forum.
 
Redigerat:
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
Synd att du bor så långt ner i landet, ska du upp mot dalarna nåt så får du låna en av mig.
Skulle iof kunna skicka men då är det väl samma som att hyra om den kommer fram vill säga :)
 
Ja tyvärr så är nog frakten dyrare än hyran. Jag tror jag hyr en Sigma 3B och sen ser om den på blocket finns kvar när jag ska ner mot Skåne :)
 
Ramnemark skrev:
Ja tyvärr så är nog frakten dyrare än hyran. Jag tror jag hyr en Sigma 3B och sen ser om den på blocket finns kvar när jag ska ner mot Skåne :)
Sigma är bra grejer sägs det och jag tvivlar inte på det men det finns en hel del andra skärare som också fungerar bra och som är mycket billigare. Men visst det finns säkert en del dåliga produkter där med precis som inom andra segment.

Hyra är helt okay för att få lite erfarenhet med produkttypen innan man väljer om och vad man köper.
 
Ett vasst spik och en stållinjal räcker väl långt!?
 
Bauhaus Linköping
895:- får väll anses vara ett bra pris.
Reaskylt för Makita slagskruvdragare hos Bauhaus, prissänkt från 1795 till 895 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Montolit är också bra, där skär man från sig inte mot sig som med de flesta sigma skärare.
Har iof en bekant kom jag på som har en Montolit till salu, tror den tar 60cm
Pm om du vill veta mer så slipper vi kapa tråden helt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.